Pedagogik Multiliterasi: Paradigma Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum Merdeka

  • Santi Winangsih Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Yusuf Tri Herlambang Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Tatang Muhtar Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

In the present day, where technology aligns with the advancement of time, a crucial challenge in the field of education is how to link the curriculum to the needs of the era along with its development. Multiliteracy pedagogy is expected to offer a new perspective to address the demands of the 21st century. The purpose of this research is to examine comprehensively and critically by relating relevant theories to the presence of multiliteracy pedagogy for learning based on the independent curriculum, while also addressing the challenges or demands of the times. The method used is literature study, employing techniques for gathering information and references related to the topic discussed in the research. This study concludes that multiliteracy pedagogy is considered highly relevant in promoting high-order thinking skills, critical thinking, complex problem-solving, and enhancing digital literacy, creativity, and collaboration—essential aspects in the development of the 21st century.

Keywords: pedagogy of multiliteracy, paradigm, independent curriculum

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-02-13
How to Cite:
Winangsih, S., Herlambang, Y. T., & Muhtar, T. (2025). Pedagogik Multiliterasi: Paradigma Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum Merdeka. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 997-1002. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1419
Section
Literature Review
Abstract viewed: 132 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 86 times

References

Abidin, Y. (2015) Pembelajaran Multiliterasi. Bandung : PT Refika Aditama

Abdin, Y., & Herlambang, Y., (2019) Pedagogik Multiliterasi. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.

Al Jumadi, N. Z. (2022). Implementasi Pembelajaran Agama Islam Multiliterasi Dalam Kurikulum Berbasis Riset Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, (7)1, 107-126

Aryana, S., Subyantoro, S., & Pristiwati, R. (2022). Tuntutan Kompetensi Guru Profesional Bahasa Indonesia Dalam Menghadapi Abad 21. Semantik 11(1), 71-86.

Fauzi, H. (2020) Pemanfaatan Teknologi Gadget Terhadap Pengaruh Sosial Emosi AUD Dalam Konsep Pembelajaran Literasi Digital. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1), 50-53.

Febrianti, N. A (2023). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Sebagai Pembentukan Keterampilan Berpikir Kritis. Prosiding Samasta.

Habsy, B. A. (2017). Seni Memahami Penelitian Kualitatif Dalam Bimbingan dan Konseling: Studi Literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.

Herlambang, Y. T., Abidin, Y., Hernawan, A. H., Setiawan, D. (2020, March) The Impact Of Science Learning Multilateration Model Based On Futuristic Pedagogic Approach To Metacognition Ability Of Basic School Student. In International Conference On Elementary Education (Vol.2, No. 1. pp. 1620-1627).

Izza, A. Z., Fallah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10-15. Https://Proceeding.Unikal.Ac.Id/Index.Php/Kip

Jamiruddin, J., & Thamrin, M. I. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Multiliterasi Sosial Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. JLEB: Journal Of Law, Education and Business, 1(2), 88-94.

Lestari, R.D. (2021) Penerapan Model Pembelajaran Multiliterasi Dalam Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Pada Mata Kuliah Menulis Karya Sastra Berbantuan Youtube. Semantik, 10(1), 55-64.

Nuryani, P., Abdin, Y., & Herlambang, Y. T. (2019). Model Pedagogik Multiletrasi Dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Abad Ke-21. Eduhumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, (11)2, 117-126.

Prihantini, A., Sugiarti, S., Ambarsari, T. A. B., & Nisa, I. N. (2022) Kompetensi Pedagogik Guru SMA Dalam Menerapkan Pembelajaran Multiliterasi Sebagai Wujud Merdeka Belajar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6823-6831.

Rahman, F. A., & Damaianti, V. S. (2019). Model Multiliterasi Kritis Dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 27-34.

Rahmasari, F., Muchtar., F. F., Imtinan, S. N., Kamilah, Z.N., & Wulan, N.S. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Multiliterasi di Sekolah Dasar. EduCurio: Education Curiosity, 1(2), 645-651.

Ratri, T. M., Muhtar, T., Herlambang, Y. T. (2024). Urgensi Pedagogik Multiliterasi Dalam Membangun Generasi Emas 2045 Yang Berkarakter. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 14(1), 110-119.

Rusmiati, M. N., Ashifa, R., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2) 1490-1499.

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022) Proyek Penguatan Profil Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4) 7076-7086.

Saleh, S. 2020 November). Pedagogi Multiliterasi dan KBAT/HOTS Untuk Calon Guru di Pengajian Tinggi. In The 4th International Conference Of Multiliteracy And Higher Order Thinking Skills (Vol. 1, No. 1, pp.14-20).

Sudarto, S., Noridwan, M., & Amin, M. (2023). Pelaksanaan Kurikulum Merdeka di SD Negeri 2 Manurunge Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. Journal on Education, 6(1), 5281-5289.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suhendi, E. T., Damaianti, V, S., & Anshori, D. S (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Multiliterasi Berbasis Konsep Dialektik Dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi. In Seminar Internasional Riksa Bahasa (pp. 307-314).

Sunarto, M. D., Hariadi, B., Tan, A., Lemantara, J., Sagirani, T. (2023). Lambung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 18-25.

Susilo, S. V., Febriyanto, B., Ramdiati, T. (2019) Penerapan Model Multiliterasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Persuasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1).

Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna D., Nursaptini, N., & Anar, A. P. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21: Sebuah Kritis Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 185-198.

Yuliana, R., VY, I. A., Andriana, E., Multifah, S., & Wulandari, W. Pengembangan Media Pembelajaran Rara Story telling Berbasis Multiliterasi Untuk Melatih Keterampilan Berbahasa Reseptif di SD Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 6(3), 664-675.

Zuhriyah, L., & Jannah, N. L. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Kelas IV SDI Wahid Hasyim. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2525-2536.

Most read articles by the same author(s)