Imajinasi dalam Pendidikan: Studi Kritis dalam Perspektif Pedagogik Futuristik

  • Waryanti Waryanti Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Yusuf Tri Herlambang Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Tatang Muhtar Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

Imagination in education is considered to be just imagination, illusion and fantasy due to a lack of knowledge of the nature of imagination itself. This research will comprehensively discuss the fundamentals of imagination in education. The method used uses literature studies that elaborate and examine and critically sort literature sources that are relevant to the topic being researched to produce quality research. The research results show that imagination plays a very fundamental role in education, this is proven by imagination as a source of knowledge where imagination is not limited by binding principles of thought. Imagination is the result of human sensory experience which is depicted by producing ideas, thoughts or works that are original and authentic. Futuristic pedagogy is a bridge in connecting imagination with education that prioritizes the principle of humans as multidimensional creatures who have the ability to think about the future, overcome problems and answer future challenges, to provide solutions to issues in society.

Keywords: magination, education, futuristic pedagogy

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Waryanti Waryanti, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat

Waryanti adalah seorang mahasiswa pascasarjan Universitas Pendidikan Indonesia Kampus UPI di Cibiru

Published
2024-10-21
How to Cite:
Waryanti, W., Herlambang, Y. T., & Muhtar, T. (2024). Imajinasi dalam Pendidikan: Studi Kritis dalam Perspektif Pedagogik Futuristik. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 271-276. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1151
Section
Literature Review
Abstract viewed: 30 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 34 times

References

Abidin, Y & Herlambang, Y (2019) Pedagogik Multiliterasi Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.

Afif, A. (2015). Mengendalikan Masa Depan. Yogyakarta: IRCISod

Anugrah, M. N., & Radiana, U. (2022). Filsafat Rasionalisme Sebagai Dasar Ilmu Pengetahuan. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 182-187.

Aryana, I. M. P. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter (Kajian Filsafat Pendidikan). Kalangwan Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa dan Sastra , 11 (1), 1-10.

Calaprice, A. 2011. The Ultimate Quotable Einstein. US: Princeton University Press.

Hadiansyah, Y., & Muhtar, T. (2023). Peran Pedagogik Futuristik Dalam Mendukung Kurikulum Baru. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1739-1748.

Halim, A. (2022). Signifikansi dan implementasi berpikir kritis dalam proyeksi dunia pendidikan abad 21 pada tingkat sekolah dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(03), 404-418.

Hasanah, U. H., Santi, D. E., & Muhid, A. (2022). Proyek Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa: Literature Review. Jurnal Education and Development, 10(3), 386-393.

Herlambang, Y. T. (2021). Pedagogik: Telaah kritis ilmu pendidikan dalam multiperspektif. Bumi Aksara.

Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan Indonesia Dalam Menyongsong Dunia Metaverse: Telaah Filosofis Semesta Digital Dalam Perspektif Pedagogik Futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1630-1640.

Karimaliana, K., Zaim, M., & Thahar, H. E. (2023). Pemikiran Rasionalisme: Tinjauan Epistemologi Terhadap Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan dan Pengetahuan Manusia. Journal of Education Research, 4(4), 2486-2496.

Kwee, S. M., & Gandha, M. V. (2020). Ruang Belajar Masa Depan: Sebuah Tipologi Baru Bangunan Pendidikan. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 1(2), 1339-1348.

Lubis, N. A. A. (2022). Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar melalui Karya Seni Rupa Menggambar Imajinatif Nurasiyah Anas Lubis Sekolah Tinggi Agama Islam Hikmatul Fadhillah Medan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 15–25.

Niland, A. (2023). Education Sciences Picture Books, Imagination and Play : Pathways to Positive Reading Identities for Young Children.

Octaviana, D. R., & Ramadhani, R. A. (2021). HAKIKAT MANUSIA: Pengetahuan (Knowledge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat Dan Agama. Jurnal Tawadhu, 5(2), 143-159.

Panggabean, R. S. B., & Tamba, K. P. (2020). Kesulitan belajar matematika: analisis pengetahuan awal [difficulty in learning mathematics: prior knowledge analysis]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 4(1), 17-30.

Robinson, Ken. 2011. Out of Our Minds: Learning to be Creative. Capstone. —. kein Datum. Sir Ken Robinson. Zugriff am Juli 2018. http://sirkenrobinson.com/about/.

Sari, M. Z., Supriatna, N., Disman, A. G., & Handayani, S. (2023). Imajinasi Kreatif Dalam Kemampuan Berpikir Anak Sekolah Dasar, PentingKah?. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1926-1936.

Sangeetha, K. S. (2022). Sumber Pengetahuan: Rasionalisme, Empirisme, dan Sintesis Kantian. Pengantar Filsafat: Epistemologi.

Setyawati, A., & Pranoto, Y. K. S. (2022, September). Analisis Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Tari “Manuk Dadali”: Systematic Literature Review. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 5, No. 1, pp. 40-44).

Sudirman, P. (2019). Pedagogik Kritis Sejarah, Perkembangan dan Pemikiran. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 4(2), 63-72

Sugiarto, W. (2019). Pendidikan Nilai dan Masa Depan Bangsa. Akademika: Jurnal Keagamaan dan Pendidikan, 15(2), 43-51.

Supriatna, N. (2019). Pengembangan Kreativitas Imajinatif Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Sejarah. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2), 73. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16629.

Sugiyono, 2016, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Alfabeta, Bandung.

Suprapti, E. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME). Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 19, 270–275.

Supriatna, N. (2019). Pengembangan Kreativitas Imajinatif Abad Ke-21 dalam Pembelajaran Sejarah. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2).

Susanty, M., & Mahyuddin, N. (2022). Video pembelajaran Al-Islam kemuhammadiyahan untuk meningkatkan keterampilan berbicara dan karakter anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4493-4506.

Robert, K. J. C. (2019). The Cambridge Handbook of Creativity.

Tamin, K. B., Ubadah, U., & Mashuri, S. (2022). Tantangan Pendidikan dalam Era Abad 21. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society 5.0 (KIIIES.

Vera, S., & Hambali, R. Y. A. (2021). Aliran rasionalisme dan empirisme dalam kerangka ilmu pengetahuan. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 1(2), 59-73..0) Pascasarjana, 1, 338–342.

Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian & East European Psychology, 42(1), 7-97.

Wahyuni, D. S., Yuliana, Y., & Ilmi, D. (2023). Pendekatan Futuristik. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(3), 416-422.

Widodo, S. (2023). MANAJEMEN STRATEGIK: Keunggulan Bersaing Berkelanjutan. Penerbit NEM.