Urgensi Pendidikan Karakter Berbasis Pedagogik Profetik: Sebuah Pendekatan dalam Menanggulangi Krisis Moral Siswa

  • Yayu Asih Marlina Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Yusuf Tri Herlambang Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Tatang Muhtar Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

This research aims to explore the urgency of character education oriented towards prophetic pedagogy in addressing students' moral crises. The discussion will delve into the concept of prophetic pedagogy, the values inherent within it, and how this approach can be implemented in the context of modern education. The research method employed in this study is a literature review method, which comprehensively elaborates on references from books, research journals, and other sources using Google Scholar and Garuda databases to enrich data and strengthen the discussion to remain relevant to the topic. The results of the research indicate that character education oriented towards prophetic pedagogy fundamentally aims to emphasize the understanding and practice of values such as honesty, compassion, and empathy. This form of character education can shape individuals with strong moral awareness and responsibility, capable of addressing moral decline by strengthening their moral foundation in accordance with religious teachings and spiritual traditions.

Keywords: Urgency, Character Education, Prophetic Pedagogy

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-01-12
How to Cite:
Marlina, Y. A., Herlambang, Y. T., & Muhtar, T. (2025). Urgensi Pendidikan Karakter Berbasis Pedagogik Profetik: Sebuah Pendekatan dalam Menanggulangi Krisis Moral Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 753-758. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1424
Section
Literature Review
Abstract viewed: 161 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 82 times

References

Adhasita, N., Sari, V. P., Putri, H., Ayunda, Y., & Bukhori, B. (2023). Revolusi Mental: Membangun Peradaban Masyarakat Bermoral Profetik Di Era Society 5.0. At-Taqwa: Jurnal Pendidikan dan Islamic Studies, 1(2).

Amaly, A. M., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2023). Pedagogik Profetik Sebagai Upaya Mewujudkan Spiritualitas dalam Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam; Vol. 12 No. 02 (2023): Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam ; Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam; Vol 12 No 02 (2023): Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam ; 2581-1754 ;2252-8970 ;10.30868/Ei.V12i2.https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/1458

Ansori, Y. Z., & Jaelani, A. J. (2022). Internalisasi Nilai Nilai Pedagogik Profetik Untuk Mengembangkan Pembelajaran Berbasis Karakter Pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1655-1660.

Budiarto, G. (2020). Indonesia dalam pusaran globalisasi dan pengaruhnya terhadap krisis moral dan karakter. Jurnal Pamator: Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo, 13(1), 50-56.

Dannur, M. (2020). Implementasi Pendidikan Profetik Dalam Menanamkan Nilai Karakter Religius Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 1(2), 141-151.

Hart, C. (1998). Doing a Literature Review: Releasing the Social Science Research Imagination. Sage Publications.

Herlambang. Y. T. (2018). Pedagogik Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hidayat, R. (2021). Paradigma pendidikan profetik dalam konsep pendidikan Ki Hajar Dewantara dan aktualisasinya di era disrupsi. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 11(1), 60-73.

Kezia, Budiarto, G. (2020). Indonesia dalam pusaran globalisasi dan pengaruhnya terhadap krisis moral dan karakter. Jurnal Pamator: Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo, 13(1), 50-56.P. N. (2021). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2941-2946.

KPAI. (t.t). Sejumlah Kasus Bullying Sudah Warnai Catatan Masalah Anak di Awal 2020, Begini Kata Komisioner Komisi Perlindungan Anak Indonesia. Diakses dari: https://www.kpai.go.id/publikasi/sejumlah-kasus-bullying-sudah-warnai-catatan-masalah-anak-di-awal-2020-begini-kata-komisioner-kpai.

Mandasari, Y., Ahmad, A., Yulianti, N., Sufanti, M., & Rahmawati, L. E. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Profetik melalui Optimalisasi Peran Taman Pendidikan Al-Quran di Sumberjatipohon, Grobogan. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 100-106.

Mulyanto, T. (2020). Implementasi nilai-nilai profetik dalam pendidikan ISMUBA di SMP Muhammadiyah 1 Depok Yogyakarta. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 1-15.

Mun'im Amaly, A., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2023). Pedagogik Profetik Sebagai Upaya Mewujudkan Spiritualitas dalam Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(02).

Ningsih, W. (2024). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Profetik. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(4), 1221-1223.

Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Herlambang, Y. T. (2023). Upaya Membangun Kesadaran Etika Berteknologi Melalui Pendidikan Karakter Bagi Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(4), 13261-13275.

Patimah, L., & Herlambang, Y. T. (2021). Menanggulangi dekadensi moral generasi Z akibat media sosial melalui pendekatan Living Values Education (LVE). PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 5(2), 150-158.

Pratiwi, S. Y., & Usriyah, L. (2020). Implementasi Pendidikan Profetik Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember. Educare, 1(3), 243-264.

Putri, N. P. L. R., Muhtar, T., & Herlambang, Y. T. (2022). Nilai Pedagogik Dalam Falsafah Kehidupan Masyarakat Adat Cireundeu. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 1469-1477.

Riyadi, A. R. (2020). Human Nature And Educational Goals In The Prophetic Pedagogic. Ta’dib Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 165-183.

Rusmiati, M. N., Ashifa, R., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1490-1499.

Saputra, T. S., Septiani, D., Jalil, A., Prima, A., & Udji, A. (2023). Merevolusi Penelitian Menuju Kearifan Profetik: Paradigma Baru Untuk Penemuan Yang Berarti. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1708-1721.

Suprayitno, A., & Wahyudi, W. (2020). Pendidikan karakter di era milenial. Deepublishc.

Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 49-58.

Most read articles by the same author(s)