Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah

  • Pniel Sozawato Zendrato Universitas Nias, Gunungsitoli, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Netti Kariani Mendrofa Universitas Nias, Gunungsitoli, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Yulisman Zega Universitas Nias, Gunungsitoli, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Yakin Niat Telaumbanua Universitas Nias, Gunungsitoli, Sumatera Utara,  Indonesia

Abstract

Learning processes and daily life are significantly influenced by reasoning ability. Specifically, in mathematics education, reasoning is crucial for students to master. Reasoning plays a vital role in the development of mathematical thinking, serving as a foundation that enables students to delve into and understand general mathematical concepts and to draw conclusions from mathematical problems. By applying a problem-based learning model, students can be assisted in solving mathematical problems related to current issues. This study uses a qualitative approach with a phenomenological perspective, aiming to analyze and describe students' mathematical reasoning abilities through the problem-based learning model. The research was conducted at SMP Negeri 4 Gunungsitoli Utara. The results showed that after the reasoning ability test, student scores varied, with the highest score being 87, the lowest 31, and an average of 63.35, categorized as moderate. The analysis identified several factors affecting students' reasoning abilities, including lack of conceptual understanding, inconsistency in problem identification, lack of precision, and difficulty in finding formulas to solve problems.

Keywords: mathematical reasoning, problem-based learning, mathematics education

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pniel Sozawato Zendrato, Universitas Nias, Gunungsitoli, Sumatera Utara

Pniel Sozawato Zendrato, Lahir Di Desa Bawodesolo, Tanggal 1 April 1998. Studi S1 Pendidikan Matematika, Universitas Nias. Anak Ke Tiga Dari Lima Bersaudara. Saat Ini Berdomisili Di Dusun I Desa Bawodesolo, Kota Gunungsitoli. Nomor Hp/Wa : 081315414873

Netti Kariani Mendrofa, Universitas Nias, Gunungsitoli, Sumatera Utara

Netti Kariani Mendrofa, Lahir Di Sifalaete Tanggal 11 Juni 1989. Lulus S1 Dari Ikip Gunungsitoli Tahun 2012 Dan Pada Tahun 2017 Lulus S2 Dari Universitas Negeri Padang. Dosen Universitas Nias. Nomor Hp/Wa : 085283160139

Published
2024-09-14
How to Cite:
Zendrato, P. S., Mendrofa, N. K., Zega, Y., & Telaumbanua, Y. N. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 86-92. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1472
Section
Research Articles
Abstract viewed: 27 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 11 times

References

Anggraini, A., Syofiana, M., & Ramadianti, W. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berbasis Masalah pada Materi Bilangan Pecahan. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 267–277. https://doi.org/10.32938/jpm.v4i2.3156

Asoraya, M. S., & Ruli, R. M. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3053–3066. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2412

Dores, O. J., Sopia, N., & Aming. (2023). Analisis Hubungan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas X. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 5(2), 55–64. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v5i2.23086

Enmufida, E., Jupri, A., & Yulianti, K. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Menggunakan Learning Management System (LMS) dalam Blended Learning. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 7240–7245. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2755

Hartiningrum, E. S. N., Maarif, S., & Triani, E. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa Kelas X Smk Dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Lemma, 9(2), 67–81. https://doi.org/10.22202/jl.2022.v9i2.5904

Haswati, D., Fadila, A., Iskandar, R. S. F., & Raharjo, S. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Dan Minat Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Analisis Real. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 68–78. https://doi.org/10.31537/laplace.v6i1.1106

Izzah, K. H., & Azizah, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dalam Membuat Diagram. Lentera: Jurnal Pendidikan, 2(2), 210–218. https://doi.org/10.33654/jpl.v14i2.881

Kiawati, E. S., Junedi, B., & Tabrani, M. B. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2465–2474. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2213

Mudhiah, S., & Shodikin, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Penalaran Geometris Siswa. Jurnal Elemen, 5(1), 43–53. https://doi.org/10.29408/jel.v5i1.974

Nabila, F. Y., & Marlina, R. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 474–482. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.1988

Raharjo, S., Saleh, H., & Sawitri, D. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dengan Pendekatan Open–Ended Dalam Pembelajaran Matematika. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(1), 36–43. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i1.1881

Riswari, L. A., Rahmadani, Z. A., Alifah, H. N., & Kudus, U. M. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Masalah Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Desa Ketilengsingolelo. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(2), 195–203.

Rizaluddin, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(1), 15–19. https://doi.org/10.54371/jiepp.v2i1.131

Sukmawati, S., Amrullah, A., Hikmah, N., & Soepriyanto, H. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 106–110.

Sumartini, T. S., & Utami, I. E. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa pada Materi Relasi dan Fungsi. Prisma, 12(2), 333. https://doi.org/10.35194/jp.v12i2.3062

Waluyo, S. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Menggunakan Model PBL Ditinjau Dari Kecerdasan Intrapersonal. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 2(1), 286–290. https://doi.org/10.31004/jerkin.v2i1.175

Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.36

Wirawan, N., Yuhana, Y., & Fatah, A. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Bentuk Literasi Numerasi AKM pada Konten Bilangan Ditinjau dari Disposisi Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2715–2728. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2623

Yohanes, B., & Darmawan, P. (2022). Resiliensi matematis calon guru matematika dalam pembelajaran berbasis masalah. JKPM : Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 6(2), 96–107.