Pengaruh Pembelajaran Etnomatematika terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar

  • Mega Krisdiana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang, Banten,  Indonesia
  • Heni Pujiastuti Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang, Banten,  Indonesia
  • Ila Rosmilawati Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang, Banten,  Indonesia

Abstract

This research was motivated by the low mathematics learning outcomes of class VI students at UPT SDN Sentul 1 and the lack of use of learning media that linked it to local culture. The aim of this research is to determine the effect of ethnomathematics learning on the mathematics learning outcomes of sixth grade elementary school students. This study uses a quantitative approach. The research method used is quasi-experimental research. This research design uses a 2x2 factorial design. It can be concluded that the learning outcomes of sixth grade elementary school students in the material on integer arithmetic operations can be improved through ethnomathematics learning using linguistic media. This is proven by the results of the t test with Sig. 0.000 which means that Sig ≤ 0.05. Thus Ho is rejected, then µ1 ≠ µ2, that is, there is a difference in the mean scores using ethnomathematics learning and conventional learning. Other researchers should apply ethnomathematics-based mathematics learning and other innovative learning is needed, such as linking learning with traditional games, local cultural heritage and other local wisdom. So that students can not only improve their learning outcomes in mathematics subjects, but also gain new knowledge about local wisdom around them.

Keywords: Learning, Ethnomathematics, Lidimatika, Learning Outcomes, Elementary School

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-08-28
How to Cite:
Krisdiana, M., Pujiastuti, H., & Rosmilawati, I. (2024). Pengaruh Pembelajaran Etnomatematika terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 2020-2029. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1286
Section
Research Articles
Abstract viewed: 2 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 2 times

References

Abdullah, A. (2017). Etnomatematika dalam perspektif budaya Sunda. Jurnal Aktif Pendidikan Matematika, 1-16.

Ahmad, F., & Dahlan, A. H. (2020). Penggunaan Media Lidi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Penjumlahan Bilangan Bulat (Suatu Penelitian Pada Siswa Kelas IV SD Inpres Wayabula Kabupaten Pulau Morotai) . Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 376-385.

Badariah, B., Pristiwanti, D., & rosmilawati, I. (2022). Pemanfaatan Permainan Tradisional Bola Bekel dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Journal On Teacher Education, 1-8.

Citra, R. J. (2017). Pengaruh Media Lidimatika dalam Pembelajaran Etnomatematika Sunda untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Operasi Perkalian Siswa Sekolah Dasar. Serang: Repository Universitas Pendidikan Indonesia.

Dominikus, W. S. (2019). Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika (PMBE). Prosiding Of Seminar Nasional Pendidikan Matematika.

Fahma, M. A., & Purwaningrum, J. P. (2021). Teori Piaget Dalam Pembelajaran Matematika. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 31-42 .

Ginting, S. B., Astuti, Bay, R. R., Hanipah, S., Sinaga, S. B., Yari, N., & Koda, M. (2023). Pelatihan Penggunaan Media Lidi dalam Menentukan Kelipatan Bilangan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Ilmiah dan Teknologi , 1-5.

Ihsan, A. N., Arisetyawan, A., & Supriadi. (2016). Perbandingan Pembelajaran Menggunakan Media Lidimatika dengan Jarimatika Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Dasar. Kalimaya, 1-12.

Krisdiana, M., Malihah, S., & Rosmilawati, I. (2022). Pemanfaatan Lidimatika sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Konsep Perkalian di Kelas III Sekolah Dasar. TIRTAMATH : Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika.

Lidinillah, D. A., Rahman, Wahyudin, & Aryanto, S. (2022). Integrating Sundanese Ethnomathematics Into Mathematics Curriculum and Teaching: A Systematic Review From 2013 to 2020. Journal of Mathematics Education, 33-54.

Naufal, N., Nurjannah, S. K., Khairunnisa, A., Sadiah, L. H., Hidayati, N., Ariati, C., . . . Suhendra. (2023). Pembelajaran Operasi Perkalian Menggunakan Metode Jarimatika dan Lidimatika. JPKMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia), 47-55.

Ningsi, R. O. (2022). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik dengan Media Lidimatika untuk Meningkatkan Kemampuan Operasi Perkalian di Kelas III SD Babussalam Pekanbaru. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository.

Nurazizah, A., Maulana, P., & Kusnandar, N. (2022). Pengaruh Metode Jarimatika Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Materi Perkalian. Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April, 50-57.

Nuriza, K. I. (2022). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dalam Konteksmedia Lidi Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah . Al-Adawat : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 88-97.

PISA. (n.d.). PISA 2018 Results ; Combined Executive Summaries Volume I, II & III. OECD.org. .

Pujiastuti, H., Hidayat, S., Hendrayana, A., & Haryadi, R. (2024). Creation of Mathematics Learning Media Based on Augmented Reality to Enhance Geometry Teaching and Learning. EDP Sciences, 1-10.

Pujiastuti, H., Kusumah, Y. S., Sumarmo, U., & Dahlan, J. A. (2014). Inquiry Co-operation Model for Enhancing Junior High School Students' Mathematical Problem Solving Ability. International Journal of Contemporary Educational Research, 51-60.

Sudarti. (2022). Penerapan Pembelajaran Literasi Numerasi Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 130-139.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif Kualititaf dan R&D . Bandung: Alfabeta.

Sukmawati, L. (2021). Analisis Literasi Numerasi Melalui Penggunaan Media Lidmatika Untuk Menyelesaikan Soal Cerita Materi Perkalian Kelas III SD Negeri 1 Temon Tahun Pelajaran 2020/2021. Pacitan: Repository STKIP Pacitan.

Supriadi. (2012). Pembelajaran Etnomatika dengan Media Lidi dalam Operasi Perkalian Matematika untuk Meningkatkan Karakter Kreatif dan Cinta Budaya Lokal Mahasiswa PGSD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 1-8.

Supriadi. (2014). Mengembangkan Kemampuan dan Disposisi Pemodelan Serta Berpikir Kreatif Matematik Mahasiswa PGSD melalui Pembelajaran Kontekstual Berbasis Etnomatematika. Disertasi SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.

Ugi, L. E., Armin, R., & Bahtiar. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. ELIPS: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 70-80.

Yuda, E. K., Nuryani, & Rosmilawati, I. (2024). Analisis Praktik Pendidikan di Kampung Naga Berdasarkan Konsep Tripusat Pendidikan Ki Hajar Dewantara. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 391-399.