Analisis Kemampuan Guru dalam Menggunakan E-Learning sebagai Media Pembelajaran di Era Digital

  • Adam Hasyim Universitas Singaperbangsa Karawang, Jawa Barat,  Indonesia
  • Nurul Awaliah Hayati STAI Miftahul Huda Subang, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

The teacher's efforts to achieve the success of the goal in learning by using the media to facilitate the delivery of planned teaching material, for example, internet media, or in other terms-learning is the answer to this need. Important abilities must be possessed by teachers in the modern age and the digital era of using e-learning is a must. This study aims to determine the extent to which the teacher's ability to use e-learning as a learning medium in the digital era and also the obstacles in Fatahillah Middle School, Tambakdahan District, Subang Regency. While the researchers used a qualitative approach to the type of descriptive research. Then data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The results of the research found that teachers use e-learning as a learning medium in the digital era at Fatahillah Middle School, Tambakdahan Subdistrict, Subang Regency, it is already skilled and adequate, moreover, it is supported by good infrastructure to make learning use of e-learning as a learning medium runs smoothly as expected. It's just the intensity of the use of e-learning seldom done. In addition, teachers do not take advantage of the wealth of learning support application features-learning.

Keywords: teacher, e-learning, digital age

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-02-20
How to Cite:
Hasyim, A., & Hayati, N. A. (2023). Analisis Kemampuan Guru dalam Menggunakan E-Learning sebagai Media Pembelajaran di Era Digital. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 297-303. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.555
Section
Research Articles
Abstract viewed: 651 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 469 times

References

Albab, S. U. (2020). Analisis Kendala Pembelajaran E-Learning pada Era Disrupsi di SMK Terpadu Al-Islahiyah Singosari Malang. 2.

Aminatun Siti. (2020). Pengaruh e-learning terhadap minat belajar peserta didik pada program kejar paket c di pkbm pioneer karanganyar. Universitas Negeri Semarang.

Astuti, N. P. (2022). Peran Guru dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1168–1176.

Dasar, D. I. S. (n.d.). Analisis Kemampuan Guru dalam Memanfaatkan Media.

Ega, W. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena.

Elyas, A. H. (2018). Penggunaan model pembelajaran e-learning dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Warta Dharmawangsa, April. https://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/juwarta/article/view/4

Fahmi, R., Aswirna, P., Amelia, R., & Nurhasanah. (2021). Pengembangan E-Learning Berbasis Inquiry Terbimbing Berbantuan Aplikasi Edmodo terhadap Keterampilan Abad-21 Peserta Didik Hud-Hud oleh Nabi Sulaiman dalam merupakan implementasi teknologi pada. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 7(1), 62–74.

Hartanto, W. (n.d.). Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. 3.

Herbimo, W. (2020). Penerapan Aplikasi Moodle sebagai Salah Satu Model Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 107-113. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.144

Hs. Hatta. (2018). Empat Kompetensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru (Amka (ed.); 1st ed.). 2018. www.nizamiacenter.com

Karman.M. (2018). Tafsir Ayat-ayat Pendidikan (Kuswandi. E (ed.)). Rosda.

Ma, D. I. S., & Darussa, S. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pelajaran PKn di SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. 7(2), 809–820.

Marysca, G. (2021). Perilaku Masyarakat Di Era Digital (Studi Di Desa Watutumou III Kecamatan Kalawat Kabupaten Minahasa Utara). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951-952.

Puspitarini, D. (2022). Blended Learning sebagai Model Pembelajaran Abad 21. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i1.307

Rahman, A., Santosa, S., & Jannana, N. S. (2022). Penerapan E-Learning Dalam Pembelajaran Daring Di Prodi Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Pada Masa Pandemi Covid-19. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 211. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v6i2.726

Rusman. (2018). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Alfabeta.

Sidik, F. (2016). Guru Berkualitas Untuk Sumber Daya Manusia Berkualitas. 4, 109–114.

Sugiharyanti, E. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Berbantuan Moodle E-Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(2), 212-220. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i2.364

Susanto, W. E., & Ayu, Y. G. A. (2017). Perancangan E-Learning Berbasis Web Pada SMP Negeri 3 Patuk Gunungkidul Yogyakarta. Bianglala Informatika, 5(2).

Triwulandari, R., & Prastowo, A. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Berbasis Zoom Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas III SD II Fathonah Palembang. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 14(01), 15–26. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/5402

Wardani Eka. (n.d.). Kompetensi Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran. 2, 803–821.

Zannah, F. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran E-Learning Selama Pandemi Covid-19 Di Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar ( PGSD ) STKIP PGRI Banjarmasin Student Perceptions of E-Learning Learning During the Covid-19 Pandemic in the Primary School Teacher Ed. 25–40. https://doi.org/10.33654/pgsd