Peningkatan Public Speaking melalui Metode Bermain Peran sebagai Pemandu Wisata Virtual Museum pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila

  • Agni Rizqiawan Universitas Negeri Semarang, Kota Semarang, Jawa Tengah,  Indonesia
  • Yan Amal Abdillah Universitas Negeri Semarang, Kota Semarang, Jawa Tengah,  Indonesia

Abstract

This study aims to improve students ' public speaking skills through the role-playing method as a tour guide at the Sumpah Pemuda Museum based on a virtual museum 360-degree video. This research uses an experimental method with a pre-experimental one group pretest-posttest design model. The research sample was students of class X Pemasaran 1 SMK Negeri 1 Batang with a total of 28. The data collection technique used was observation and questionnaire which was then analyzed using descriptive and inferential statistical analysis techniques. The results showed an increase from before treatment or treatment and after treatment. The results of descriptive statistics obtained the average value of the pretest was 67.86 and the average value of the posttest was 81.29. Furthermore, the results of the paired sample t-test analysis showed a significance value of 0.000, which means that the Sig (n) value <0.05. The N-Gain test obtained an average value of 0.4308. So it is concluded that the role-playing method as a virtual museum tour guide using 360-degree video has an effect in improving students' public speaking skills.

Keywords: public speaking, role-playing, 360-degree video, virtual museum, pancasila education

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-12-30
How to Cite:
Rizqiawan, A., & Abdillah, Y. A. (2024). Peningkatan Public Speaking melalui Metode Bermain Peran sebagai Pemandu Wisata Virtual Museum pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 706-714. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1573
Section
Research Articles
Abstract viewed: 166 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 82 times

References

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Arofah, F., & Suryandari, M. (2024). Penataan, Persiapan Dan Penampilan Presentasi Dalam Public Speaking Dengan Sebuah Pendekatan Sistematis. Jurihum : Jurnal Inovasi Dan Humaniora, 1(5). https://jurnalmahasiswa.com/index.php/jurihum

Asriandhini, B., Nur Khasidah, M., & Nugraha Adi Kristika, P. (2020). Pelatihan Dasar Public Speaking Untuk Mengembangkan Keterampilan Penyampaian Informasi dan Kepercayan Diri Bagi Siswa Tunarungu. Journal of Community Services in Humanities and Social Sciences, 2(2).

Casmana, A. R., Timoera, D. A., Syafrudin, I., Pratama, M. A., & Pradana, A. W. (2021). Peningkatan Kemampuan Public Speaking Sebagai Upaya Untuk Menjadi Warga Negara Global Bagi Generasi Muda. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(2), 127. https://doi.org/10.26418/jppkn.v2i2.46124

Darmuki, A. (2016). Needs Analysis Model Student Learning To Speak For Education Study Language And Literature Indonesia. International Journal of Languages’ Education, 1(Volume 4 Issue 2), 1–1. https://doi.org/10.18298/ijlet.611

Dianta, F. A., Devi, C., Sarinastiti, W., & Akbar, Z. F. (2023). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Virtual Reality Menggunakan Video 360°. Positif : Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi .

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gontina, R., Komariyah, K., & Hasanah, U. (2019). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) Untuk Mengembangkan Kecerdasan Intrapersonal Dan Interpersonal Anak. Al Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1–15. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, & Indra, I. M. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.

Henisah, R., Yulita Putri, R., & Sharmin Khan, H. (2023). Role Play Technique to Improve Students’ Speaking Skills. International Journal Of Contemporary Studies In Education, 2(3), 176–182. https://doi.org/https://doi.org/10.56855/ijcse.v2i3.618

Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 323–339. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i2.9526

Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25. https://doi.org/10.12928/citizenship.v5i2.23179

Lundeto, A. (2018). Menakar Akar-Akar Multikulturalisme Pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(2), 38–52. https://doi.org/10.30984/jii.v11i2.584

Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning (3rd ed.). Cambridge University Press.

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP

Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Konvensional dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Konseling, 4(03). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.4902

Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Fisika. Magistra: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i2.1801

Rahayu, S., Sunarsi, D., & Yanuarti, M. (2023). Public Speaking. Unpam Press. http://repository.unpam.ac.id/id/eprint/10901

Rahmawaty, S., & Suwarjo. (2016). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bermain Peran Pada Siswa Sd Negeri 58 Kota Bima. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v9i1.10692

Rambing, X., Tulenan, V., & Najoan, X. (2017). Virtual Reality Berbasis Video 360 Derajat pada Tari-Tarian Adat Suku Minahasa. Journal Teknik Informatika, 11(1). https://doi.org/https://doi.org/10.35793/jti.v11i1.16976

Rupp, M. A., Kozachuk, J., Michaelis, J. R., Odette, K. L., Smither, J. A., & McConnell, D. S. (2016). The effects of immersiveness and future VR expectations on subjective-experiences during an educational 360° video. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society, 2108–2112. https://doi.org/10.1177/1541931213601477

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Winkel, W. S. (2009). Psikologi Pengajaran. Media Abadi.

Yount. W. R. (1999). Research Design and Satistical Analysis. 4 th Edition. Southwestern Baptis Theological Seminary.