Student Contributions to Improving Student Literacy and Numeracy in the Actualization of the Teaching Campus Program

  • Ilma Nur Hayati Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta, Central Java,  Indonesia
  • Sabar Narimo Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta, Central Java,  Indonesia

Abstract

This study aims to explain the program implemented to improve students' literacy and numeracy skills at SMP Negeri 3 Gondangrejo. The method used in this research is descriptive qualitative. The data obtained came from the implementation of the program to improve literacy and numeracy skills. The data collection process was done through observation and documentation. The results show that literacy and numeracy skills are very important for students to master since primary and secondary school levels, so that they can more easily understand the subject matter and as preparation for continuing education to a higher level. The programs implemented to improve these skills include book swap party, literacy day, reading corner, mathventure, science art project, library revitalization program, school mading, reuse art, smart learning workshop, and socialization of the three big sins in education.

Keywords: Student Contribution, Numeracy Literacy, Teaching Campus

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-12-13
How to Cite:
Hayati, I. N., & Narimo, S. (2024). Student Contributions to Improving Student Literacy and Numeracy in the Actualization of the Teaching Campus Program. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 673-681. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1538
Section
Research Articles
Abstract viewed: 84 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 23 times

References

Agustina, L., Arffianto, A., Khalishah, S. H., Indarwati, L., Putri, D. R., El-Majid, S. E.,

Rahayu, K. S., Nurleli, D. Y., Agung, W., & Sholihah, I. (2020). Revitalisasi Perpustakaan untuk Meningkatkan Minat Literasi Siswa di SD Muhammadiyah Nurul Ilmi, Klaten. Buletin KKN Pendidikan, 1(2), 97–105. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v1i2.107 71

Ahmad, N., & Nurmekasari, N. (2024). Penyuluhan Pengelolaan Botol Bekas Menjadi Pot Bunga Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Kesadaran Siswa di SDN 4 Cakranegara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia, 6(1), 48–52. https://doi.org/10.29303/jpmsi.v6i1.335

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi Serta yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. In Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(01), 1–12.

Anugrah, W. D., Arina Faila Saufa, & Irnadianis, H. (2022). Peran Pojok Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Masyarakat Dusun Ngrancah. Jurnal Pustaka Budaya, 9(2), 93–98. https://doi.org/10.31849/pb.v9i2.8859

Dilena, H. (2022). Penerapan Metode Belajar Sambil Bermain Guna Memenuhi Kebutuhan Pengembangan Diri Anak. ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial Dan Humaniora, 1(1), 30–35. https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v1i1.487

Diyan Nurhasanah, A., & Nopianti, H. (2019). Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 48 Bengkulu Tengah. Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 48 Bengkulu Tengah, 166–173.

Falahiyati, N., Sagala, A. I., Sartika, I., Tambunan, F., Alwashliyah, U., Belawan,

A. M., Belawan, A. M., & Utama, P. (n.d.). Sosialisasi pemahaman 3 (tiga) dosa dunia pendidikan tinggi pada taruna akademi. 3. Febriyani, E., Tantimin, Fitri, W., Silviani, N. Z., Hutauruk, R. H., Jaya, F., & Fatihah, N. (2024). Menanamkan Nilai Integritas melalui Penyuluhan Hukum untuk Mencegah Dosa Besar di Sekolah. Sang Sewagati Journal, 2(1), 31–44.

Hamzah, R. A. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan I Program Merdeka Belajar Kemdikbud Di Sekolah Dasar. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.46368/dpkm.v1i2.339

Ifrida, F., Huda, M., Prayitno, H. J., Purnomo, E., & Sujalwo, S. (2023). Pengembangan dan Peningkatan Program Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 1–12. https://doi.org/10.56972/jikm.v3i1.94

Kartika, E. D., Yazidah, N. I., & Napfiah, S. (2022). Pendampingan Kegiatan Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Di Sekolah Dasar. Journal of Sriwijaya Community Service on Education (Jscse), 1(2), 38–43. https://doi.org/10.36706/jscse.v1i2.543

Meilia, A. T., & Erlangga, G. (2022). Aktualisasi Program Kampus Mengajar Sebagai Ruang Kontribusi Mahasiswa Terhadap Pendidikan Dasar Di Indonesia. Metodik Didaktik, 17(2), 120–128. https://doi.org/10.17509/md.v17i2.42453

Priasti, S. N., & Suyatno, S. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter Gemar Membaca Melalui Program Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 395. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3211

Rachman, B. A. R., Firyalita Sarah Fidaus, Nurul

Lailatul Mufidah, Halimatus Sadiyah, & Ifit Novita Sari. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1535–1541. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8589

Rizqiyah, A. M., & Arsanti, M. (2022). Membangun Pendidikan Karakter Melalui Pembudayaan Literasi Di Sekolah. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung, 4(November), 177–183. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/send iksa/article/view/27286

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Sri Wiyanah, Koryna Aviory, & Christina Eva Nuryani. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva Bagi Guru Dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Di Smpn 1 Kasihan Yogyakarta. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 3703–3712. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i1.2266

Suyitno, S., Emilia, N. P., Istiqomah, H., Utami, S. T., Sa’adah, L., & Lestari, N. A. S. P. (2024). Upaya Meningkatkan Lingkungan Belajar yang Berkualitas Melalui Program Kampus Mengajar 7 pada SMP NU Al Hidayah Lamongan. Jurnal ABDIDAS, 5(3), 271–282.

Utami, E. L., Mulyadiprana, A., & Saputra, E. R. (2023). Peran Program Kampus Mengajar Angkatan 5 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(02), 302–312. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i0 2.2550

Wahyuni, F. P. N., & Tranggono, D. (2023). Upaya dalam Meningkatkan Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi Siswa melalui Program Kampus Mengajar 4 di SMP Widya Gama Mojosari. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(1), 125–133. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i1.128

Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 16(2), 102–107. https://doi.org/10.17509/md.v16i2.30125

Wuryani, W., & Nugraha, V. (2021). Pendidikan Keluarga Dalam Penguatan Literasi Dasar Pada Anak. Semantik, 10(1), 101–110. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p 101-110

Hastuti, S. (2018). Upaya Membangun Profesionalisme Guru Pendidikan Dasar Dalam Era Globalisasi Melalui Kemitraan Sekolah. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(2), 63–72.

Mustofa, R. H., & Riyanti, H. (2019). Perkembangan E-Learning Sebagai Inovasi Pembelajaran Di Era Digital. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(3), 379. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v17i3.4343

Nisa, A. K., Tinofa, N. A., Noptario, N., & Abdullah, F. (2024). Transisi Pembelajaran Teacher Centered Menuju Student Centered: Penguatan Literasi Teknologi Siswa Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1453–1460. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.920

Ratih, K., Utami, R. D., Fuadi, D., Mulyasih, S., Febriani, D., Asmara, S. F., … Hidayat, M. T. (2020). Penguatan Pendidikan Etika dan Karakter Peduli Lingkungan Sosial Budaya di SMP Muhammadiyah 10 Matesih, Karanganyar. Buletin KKN Pendidikan, 2(1), 44–49. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i1.10770

Rizqiyah, A. M., & Arsanti, M. (2022). Membangun Pendidikan Karakter Melalui Pembudayaan Literasi Di Sekolah. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung, 4(November), 177–183. Retrieved from https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/sendiksa/article/view/27286

Sakung, J. M., Wahyono, U., & Abram, P. H. (2025). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V Sekolah Dasar Parigi Utara, 10(1), 231–240.

Suranto, S., & Rusdianti, F. (2018). Pengalaman Berorganisasi Dalam Membentuk Soft Skill Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 58–65.

Telaumbanua, Y. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 598–605. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.88

Wahyudi, T. N., Prasetyo, D., Prasetyo, A. D., Rinawati, R., Kusumawati, I., Hasana, U. U., … Gistiani, T. L. (2020). Penanaman Karakter Sadar Lingkungan Melalui Program Adiwiyata di MIM Potronayan 2 Boyolali. Buletin KKN Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i1.10794