Peningkatan Perkembangan Kognitif Siswa melalui Musik dan Lagu dalam Pembelajaran

  • Ni Putu Liana Octavyanti Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Bali,  Indonesia
  • Ni Ketut Suarni Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Bali,  Indonesia
  • I Gede Margunayasa Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Bali,  Indonesia

Abstract

This research aims to describe the effect of increasing students' cognitive development through music and songs in learning. Learning at school must be carried out in a way that is fun and creates meaning. One way is to use music and introduce children's songs. Through music and songs in learning, students will be able to develop their cognitive abilities and adapt them to the realities of life. This research uses a literature study method with 4 stages, namely choosing the topic to be studied review, selecting relevant articles, conducting literature analysis and synthesis, and organizing writing review. Data was analyzed from journal findings, scientific articles, literature review which contains the design that will be examined, then compiles the results of the findings that have been carried outreview. The results of this research show that learning using music and songs has an influence on the cognitive development of students in elementary schools which includes: strengthening understanding of concepts, improving student learning outcomes, being able to solve problems, thinking critically, and increasing student creativity. Apart from that, it can also create a feeling of joy, excitement and enthusiasm for learning so that it can create a pleasant learning atmosphere.

Keywords: cognitive development, music, songs

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-01-08
How to Cite:
Octavyanti, N. P. L., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Peningkatan Perkembangan Kognitif Siswa melalui Musik dan Lagu dalam Pembelajaran . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 472-478. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.859
Section
Literature Review
Abstract viewed: 352 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 246 times

References

Aeni, A. N., Aulia, C. R., Fauziah, L. N. E., & Fernando, Y. (2022). Pengembangan Lagu “Malaikatku” Sebagai Media Edukasi Mengenalkan Malaikat Allah dalam Islam bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4549–4557.

Arofaturrohman, Y. A., Darsinah, & Wafroturrohmah. (2023). Penggunaan Media Lagu dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Yang Inovatif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7338–7345.

Awiyah, & Rahayu, W. (2022). Pengembangan Kognitif Anak Melalui Pembelajaran Seni Musik Dengan Bahan Bekas. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 5(2), 119–126.

Apriyani, C. K. F., Julia, & Syahid, A. A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Kreativitas Menggambar Ilustrasi Pada Pembelajaran Seni Rupa. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 561–570.

Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1-9.https://doi.org/10.17509/jpp.v18i1.11054

Bella, A. S., Respati, R., & Karlimah, K. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Lagu Anak terhadap Perkembangan Kognitif Siswa Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 632–641. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39232

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37. https://doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50

Handayani, F., Desyandri, & Mayar, F. (2022). Implementasi Seni Musik terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dan Pembentukan Karakter di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11370–11378.

Hidayatullah, M. R., & Mar’aturahmi, D. O. (2018). Pengaruh Media Lagu Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Bebas Pada Proses Pembelajaran. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 3(3). https://doi.org/10.58258/jupe.v3i3.1320

Ilmi, F., Respati, R., & Nugraha, A. (2021). Manfaat Lagu Anak dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 675–683. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39237

Marwi, A. S. M., Lubis, I. R., Sinurat, Y., Ulfa, S. W., & Nainggolan, T. H. B. (2023). Pengaruh Media Musik dan Lagu dalam Pembelajaran Biologi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 74–86.

Nasution, R. A. (2016). Pembelajaran Seni Musik bagi Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Keguruan UIN Sumatera Utara, 4(1), 11–21. http://dx.doi.org/10.30829/raudhah.v4i1.60

Niawati, K., S, E. E., & Nursyahidah, F. (2023). Analisis Minat Belajar melalui Media Lagu pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Wonotingal. 7(20), 20967–20973.

Okta Nadia, D., Desyandri, & Mayar, F. (2023). Pembelajaran Seni Musik Guna Meningkatkan Perkembangan Kognitif Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1118–1128.

Pangaribuan, E. S. (2021). Penggunaan Musik Klasik sebagai Media dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional terhadap Anak Usia Balita 0-5 Tahun. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kritiani, 3(2), 102–112.

Putri, E. N. D., & Desyandari. (2023). Integrasi Lagu dalam Rencana Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pelita Ilmu Pendidikan (JPIP), 1(2), 53–56.

Riny, M., & Safrul, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran STAD Menggunakan Powerpoint Interaktif Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8666–8674.

Roffiq, A., Qiram, I., & Rubiono, G. (2017). Media Musik Dan Lagu Pada Proses Pembelajaran. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 2(2), 35. https://doi.org/10.26737/jpdi.v2i2.330

Siahaan, E. C., & Telnoni, B. (2022). Media Musik Sebagai Pendekatan dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6856–6864. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3265

Tania, A. N., Uswatun, D. A., & Sutisnawati, A. (2023). Pengaruh Media Lagu terhadap Kemampuan Kognitif Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 625–632. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i2.946

Ulhaq, Z. S., Biomed, M., & Rahmayanti, M. (2020). Panduan Penulisan Skripsi Literatur Review. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.