Analisis Implementasi Video Animasi Cerita untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pelajaran Bahasa Indonesia

  • Nurul Choirina Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Banun Havifah Cahyo Khosiyono Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Ana Fitrotun Nisa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Berliana Henu Cahyani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

Motivation to learn is needed in order to get optimal learning results. Students with low motivation will be lazy and not interested in the learning process. This happened in the researcher's class. This research aims to analyze the implementation of animation story videos to increase student motivation in learning in class of fourth grade at SD Negeri 2 Sedayu in the 2024/2025 academic year in Bahasa Indonesia lessons. The method used by researchers in this research is a qualitative method. Observation and interviews are techniques used to collect data. The instruments used in this research were observation sheets and interview sheets. The data analysis technique used is descriptive qualitative. The subjects of this research were 14 students of fourth grade IV at SD Negeri 2 Sedayu for the 2024/2025 academic year, consisting of 10 male students and 4 female students. The results of this research show that students' learning motivation in Bahasa Indonesia lessons increases with the implementation of animated story videos. This can be seen based on the results of observations and responses to feelings in the interview results. It is hoped that the implementation of animation story videos can be applied to further Bahasa Indonesia lessons. Suggestions for further research are optimizing students' questioning skills through the implementation of animation story videos.

Keywords: Indonesian, learning motivation, elementary school students, animation story videos

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-03-14
How to Cite:
Choirina, N., Khosiyono, B. H. C., Nisa, A. F., & Cahyani, B. H. (2025). Analisis Implementasi Video Animasi Cerita untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 1221-1227. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1751
Section
Research Articles
Abstract viewed: 68 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 25 times

References

Afrilia, L., Arief, D., & Amini, R. (2022). Efektivitas media pembelajaran berbasis video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 710–721.

Anggini, A. D., & Indriani, N. M. S. (2022). Media Pembelajaran Youtube Channel Riri Cerita Anak Interaktif Untuk Pembelajaran Cerita Fantasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 479–492.

Choirina, N. (2011). Hubungan Motivasi Belajar dan Bimbingan Belajar Orang Tua dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SD se-gugus 1 Kecamatan Sewon2010/2011.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.

Fitrianisah, F. (2022). Analisis Penggunaan Media Video Animasi terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar (Penelitian Analisis Deskriptif Kualitatif dengan Teknik Studi Pustaka). FKIP UNPAS.

Gunansyah, G. (2022). Pengembangan Media Video Cerita Animasi Berbasis Inshot Materi Kebersamaan Dalam Keberagaman Saat Pembelajaran Daring Untuk Siswa Kelas 4 Sd. Universitas Negeri Surabaya. JPGSD, 10, 1160–1170.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90–96.

Harmanto, B. (2015). Merancang Pembelajaran Menyenangkan bagi Generasi Digital.

Lukman, A., Hayati, D. K., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 153. https://doi.org/10.32332/elementary.v5i2.1750

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2013). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications. https://books.google.co.id/books?id=p0wXBAAAQBAJ

Muslih, A. (2023). Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik dengan Akselerasi Tahfidzul Quran. RIZMEDIA PUSTAKA INDONESIA. https://books.google.co.id/books?id=rbDNEAAAQBAJ

Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Sardiman. (1986). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (18th ed.). PT Rajagrafindo Persada.

Sari, H. R., & Yatri, I. (2023). Video Animasi Melalui Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 159–166.

Sari, M. P., & Iba, K. (2023). Analisis Perbedaan Penggunaan Media Video Animasi dengan Buku Cerita Bergambar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Dongeng Pada Siswa Kelas IV. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 111–118.

Sianipar, H. H., Sihombing, S., Hasibuan, R., & Sijabat, O. P. (2023). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 122345 Pematang Siantar. Jurnal Diversita, 9(1), 59–67.

Sufiani, S., & Marzuki, M. (2021). Joyful Learning: Strategi Alternatif Menuju Pembelajaran Menyenangkan. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 7(1), 121–141.

Ujang Jamaludin, Reksa Adya Pribadi, & Arrasyidi, L. A. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2640–2650. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.941

Ulandari, K. S. S., Dibia, I. K., & Sudana, D. N. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa SD Kelas V Semester Ganjil di Desa Buruan. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 1(2).