Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka di SMAN 11 Pekanbaru

  • Vira Shafina Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru, Riau,  Indonesia
  • Muhammad Mukhlis Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru, Riau,  Indonesia

Abstract

The aim of this research is to evaluate students' views on specific teaching methods and also the positive influence of teachers in learning Indonesian adapted to the Merdeka Curriculum at SMAN 11 Pekanbaru, Riau Province. This research uses a survey method as a qualitative approach. The instrument used was a questionnaire distributed to students. The research sample consisted of 59 class X students of SMA Negeri 11 in Pekanbaru, Riau Province. Data collected through questionnaires were analyzed descriptively. The research results stated that 76% of students agreed that the teacher had provided direction and guidance in carrying out assignments. Specific strategies in differentiated learning more often use differences in the learning process, and these findings show that students are in line with the view that differentiated Indonesian language learning provides positive benefits to students' cognitive abilities.

Keywords: Perception, Differentiated Learning, Indonesian language

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-09-30
How to Cite:
Shafina, V., & Mukhlis, M. (2024). Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka di SMAN 11 Pekanbaru. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 147-157. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1088
Section
Research Articles
Abstract viewed: 141 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 77 times

References

Akhadi, F, N., & Sriyanto. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan IPS di SMA Muhammadiyah 1 Purbalingga Sebagai Upaya Meningkatkan Critikal Thinking Skill.

Arhinza, A., Sukardi, & Murjainah. (2023). Analisis Pembelajaran Diferensiasi Berbasis P5 pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Journal On Education, 6(1), 2-3

Elviya, D, D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Diferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar Di SDN Lakasantri Surabaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam program guru penggerak pada modul 2.1. Jurnal basicedu, 6(2), 2846-2853.

Fitriah, I., & Widiyono, A. (2023). Analisis Kesulitan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi Bagian Tubuh Tumbuhan di Sekolah Dasar. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i2.302.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175-182.

Irawan & Mukhlis. (2023). Keterampilan Abad 21 dalam Modul Ajar Bahasa Indonesia Kurikulum Merdeka di Sekolah Menegah Kejuruan. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. 6(1), 235-246. https://doi.org/10.30872/diglossia.v6i1.634

Marita, P. L. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Shanan, 7(1), 159-174.

Marlina, M. (2020). Strategi pembelajaran berdiferensiasi di sekolah inklusif.

Munarika, N. (2018). Strategi Dalam Meningkatkan Kepuasan Anggota Penabung Dengan Akad Wadi’ah di Kantor Pusat Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) Pahlawan Tulungagung. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/id/eprint/8443

Naibaho, D. P. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Mampu Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik. Journal Of Creative Student Research , 1(2), 2.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Jurnal Inovasi Kurikulum, 19(2), 251-262.

Novianti, B, A., & Widiana, W, I. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Menggunakan Model Evaluasi CIPP. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i2.302.

Nurfata, A. S, B., & Pujiastuti, H. (2023). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Journal Theorems (Original Research Of Mathematics), 8(1), 12

Ramadhan, W., & Rifana, F. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan pancasila dan Kewarganegaraan (PPKN) dalam Kurikulum Merdeka Sekolah dasar. Jurnal elektronik universitas negeri malang, 32(1), 1-14.Https://journal2.um.ac.id

Agustiana, D. M., Malik, M., & Rumiati, S. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Citizenship Virtues, 3(2), 522-533.

Wahyuni, A.S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v 12i2.562.

Satriani, E., Wahyuni, S., & Mukhlis. (2023). Pelatihan Desain Konten Pembelajaran yang Kreatif dan Inovatif Berbasis Aplikasi Moodle. Jurnal Pengabdian Undikma. 4(1), 74-82. https://doi.org/10.33394/jpu.v4il.6866

Sili, F. (2021). Merdeka Belajar Dalam Perspektif Humanisme Carl R. Roger. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 47-67.

Suryana, C., & Muhtar, T. (2022). Implementasi Konsep Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara di Sekolah Dasar pada Era Digital. Jurnal Basicedu, 6(4), 6117-6131.

Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran Ips Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.15294/harmony.v7i2.62114

Sumaryamti, S. (2023). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum Pancasila di SMK Negeri 1 Surakarta. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 4(1), 47–55.