Penggunaan Moda Pembelajaran Google Jamboard pada Persamaan Trigonometri untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika

  • Partini Partini SMA Negeri 1 Ngaglik,  Indonesia

Abstract

The achievement in learning trigonometric equations using Google Jamboard instructional moda among 11 th-grade students in MIPA3 class at SMA Negeri 1 Ngaglik during the academic year 2021/2022 can be enhanced. A classroom action research involved 35 students. Data was gathered through daily journals, unstructured interviews, documentation, and assessments conducted in each cycle. Qualitatively descriptive, the study analyzed data through several steps, summarizing information, presenting findings, and drawing conclusions. The research results indicate that the utilization of Google Jamboard in teaching trigonometric equations has improved mathematical learning so that students increasingly understand and develop. This finding is reinforced by data analysis, demonstrating that the teacher's ability in conducting the learning process in cycle I was assessed as good, and the students' test scores by cycle II show that 86% of them have met or exceeded the established learning standards, which are scores equivalent to or greater than 77.

Keywords: learning moda, google jamboard, learning achievement

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-07-21
How to Cite:
Partini, P. (2024). Penggunaan Moda Pembelajaran Google Jamboard pada Persamaan Trigonometri untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1740-1745. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.816
Section
Research Articles
Abstract viewed: 7 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 1 times

References

Asril, C.M., et al. (2021) Dampak Covid-19 Pada Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMPN 1 Anggeraja. Journal Lepa-Lepa Open, 1(2), 312-319.

Christiana, L. (2021). Pemanfaatan Google Jamboard Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Kimia Materi Senyawa Hidrokarbon. Sci. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 1(2), 124–131, doi: 0.51878/science.v1i2.423.

Daryanto. (2011). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya, Yogyakarta: Gava Media.

Frasetio, W., & Rosida, V. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Penerapan Alat Peraga Lingkaran Trigon Pada Materi Trigonometri Kelas X MIA 1 SMAN 2 Pangkep. Poligon: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 61-73.

Hapsara, A. S. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Sosiologi Melalui Tugas Menonton Tayangan “Ethnic Runaway” SMA Negeri 1 Sedayu Bantul. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 1(1), 65-82.

Hapsara, A. S. (2020). Peningkatan Partisipasi dan Hasil Belajar Daring Sosiologi melalui Pendekatan Problem Posing Berbasis Infografis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 9–19. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.170

Kaliky, S. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Trigonometri melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS) Siswa Kelas X1 SMA Muhammadiyah Ambon. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 5(1), 68-86.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Martika, Ni Putu Yuna, et al. (2018). Penerapan Program Guru PembelajaranModa Daring Kombinasi terhadap Hasil Uji Kompetensi Guru. e-Journal Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 7(2).

Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29-38.

Rafael, A. M. D. & Einstein, J. (2022). Pemanfaatan Google Jamboard Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 5, 2621–1467.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Palembang: Rineka cipta.

Sugiarta, I.M., et al. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124-136.

Wigati. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Trigonometri Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas X-7 Semester 2 SMA 15 Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016. JKPM, 3(2).

Winkel, W.S. (2004). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.