Pengembangan Media Voice E-book sebagai Upaya Penguatan Profil Pelajar Pancasila

  • Delusi Andes Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang, Jawa Barat,  Indonesia
  • Nurdinah Hanifah Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang, Jawa Barat,  Indonesia
  • Aah Ahmad Syahid Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

This research aims to determine a the results of the feasibility validation of the IPAS learning in the Merdeka Curriculum known as Voice E-book as an effort to strengthen the profile of Pancasila students. Voice E-books can cater to the various learning styles of students. The method used in this research is the Research and Development development method of the ADDIE model proposed by Dick and Carry in 1996. This study utilizes a five-stage approach, which includes analysis, design, development, implementation, and evaluation. The participants in this study consisted of 4th grade students from SD Negeri 1 Kebarepan, Cirebon Regency. The findings of this study have been thoroughly validated, with a material validation score of 90% and a media validation score of 99% . The learning process using Voice E-book has been validated with an impressive score of 96%, indicating excellent performance. Furthermore, the findings include the results of students' questionnaires regarding the profile of Pancasila students, which achieved a score of 92% and questionnaires on voice E-book media received a score of 93%. Thus, it can be concluded that utilizing Voice E-book media to strengthen the profile of Pancasila students is highly suitable.

Keywords: Voice E-book, Media, IPAS, Profile of Pancasila Students

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-01-12
How to Cite:
Andes, D., Hanifah, N., & Syahid, A. A. (2024). Pengembangan Media Voice E-book sebagai Upaya Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 540-547. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.902
Section
Research Articles
Abstract viewed: 160 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 103 times

References

Amalia, I., Artharina, F. P., & Kiswoyo, K. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Cerita Bergambar Dengan Mengintegrasikan Profil Pelajar Pancasila Kelas I SDN Batursari 5 Mranggen Demak. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 2589-2595. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7005

Arum, R. (2021). Profiil pelajara pencasila ; Definisi, Manfaat dan elemnnya. Gramedia.

Fitriyah, A. M., & Warti, R. (2017). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap hasil belajar matematika siswa MAN Model kota Jambi. Jurnal pelangi, 9(2), 108-112.Ginting, Y. F. B., & Simamora, H. (2021). Penggunaan E-Book Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(01), 36-39. https://doi.org/10.22202/JP.2017.V9I2.1898

Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553-559. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.309

Hanifah, N., & Djuanda, D. (2023). Perspektif Guru Sekolah Dasar Dalam Pengembangan Perangkat Ajar Pada Kurikulum Merdeka. Dalam Seminar Sosial Nasional, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra) (Vol. 2, No. 2, pp. 173-182).

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Jaya, E., Sujana, A., & Syahid, A. A. (2020) Pengembangan Media IPA Berbasis Video Youtube Sebagai Alternatif Pembelajaran Daring. Jurnal Pena Ilmiah, 3(2). https://doi.org/10.17509/jpi.v3i2.27784

Kahfi, A. (2022). Implementasi profil pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap karakter siswa di sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam , 5 (2), 138-151.. https://doi.org/10.51476/dirasah.v5i2.402

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Assesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi (Nomor 008/H/KR Tahun 2022). Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka.

Khikmawati, K. D. (2021). Pemanrfaatan E-book untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kudus. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14671

Moleong, & Lexy. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Mulyatiningsih, & Endang. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613- 3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714

Rahmaniyah, A., Hanifah, N., & Sunaengsih, C. (2023). Pengembangan E-Book “ Mengenal Sejarah Sekitar Kita” Untuk Meningkatkan Minat Belajar Sejarah Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas , 9 (1), 40-51. https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.3653

Rompas, M. (2021). Respon Siswa terhadap Belajar dari Rumah pada Masa Corona Virus Melalui Pembelajaran Jarak Jauh dalam Jaringan. Jurnal Kreatif Online, 9(1), 32-43. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF/article/download/3455/pdf

Salma. (2022, April 11). Validasi Data Penelitian : Pengertian, Metode, dan Contoh Lengkap. Penerbitdeepublish. https://penerbitdeepublish.com/validasi-data-penelitian/

Setyawan, A. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Professional Cs6 Pada Mata Kuliah Hidrolika Di Jurusan Teknik Sipil dan Perencanaan Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Ekonomi &Pendidikan, 8 (20), 58.

Smaldino, S., Deborah, L, & Lowther, J. (2008). Instructional Technology and Media for Learning. Canada: Pearson.

Sugiyono. (2016). Statisktika Untuk Penelitian, CV. Alfabeta, Bandung.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A (2018) Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya: Remaja Rosdakarya.

Syahid, AA, Hernawan, AH, & Dewi, L. (2022). Analisis Kompetensi Digital Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu , 6 (3), 4600-4611. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2909

Wibiyanto, F. S., & Muhibbin, A. (2021, November 8). Analisis Faktor Pendukung Dan Penghambat Pembentukan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Yuningsih, E. (2023). Pengembangan Media E-book untuk Meningkatkan Pemahaman Belajar IPS dan Aktivitas Siswa di Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Zuhri, M. S., & Chusniyah, T. (2023). Buku Digital untuk Pembelajaran di Era Society 5.0. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 95-105. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.25674