Keterampilan Proses Sains dan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa melalui Model Inductive Thinking dan Group Investigation

  • Siska Aidarahmi Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Binari Manurung Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Diky Setya Diningrat Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara,  Indonesia

Abstract

This research aims to determine the science process and high-level thinking of class X high school students who are given an inductive thinking and group investigation learning model. This research was carried out in April-June at MAN 1 Aceh Tenggara. The research population was all class X MIA students of 300 people. The sample was taken by purposive sampling and amounted to 60 people. The research results show that (1) There is a very significant difference in science process skills and learning models. The results of science process skills taught using the investigative group learning model (88.83 ± 8.37) were more significant than the inductive thinking learning model (85.50 ± 7.23); (2) There is a very significant difference between high level thinking and learning models. The results of higher level thinking taught using the investigative group learning model (87.33 ± 13.37) were more significant than the inductive thinking learning model (83.33 ± 12.41); (3) There are differences in science process skills given the inductive thinking learning model and group investigation at low and high KBA; (4) There are differences in high-level thinking given the inductive thinking learning model and group investigation at low and high KBA; (5) There is a relationship between science process skills and students' higher level thinking from the results of applying the inductive thinking learning model and group investigation, r = 0.876 and r^2 = 0.768.

Keywords: inductive thinking learning, group investigation, science process and higher order thinking skills

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Siska Aidarahmi, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara

Siska Aidarahmi dilahirkan di kutacane, pada tanggal 11 Desember 1993. Ayah bernama Jumatin dan ibu bernama Alimatus Sakdiah dan merupakan anak kedua dari empat bersaudara. Pada tahun 2000, penulis masuk SD N Engkran Baru. Pada tahun 2006, penulis melanjutkan sekolah di MTsN Engkran dan lulus pada tahun 2009. Pada tahun 2009, penulis melanjutkan sekolah di SMA N 1 Lawe Alas dan lulus pada tahun 2012. Pada tahun 2012, penulis diterima di kampus Universitas Gunung Leuser (UGL) jurusan Biologi program studi pendidikan Biologi, Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan dan sekarang telah melanjutkan kuliah S2 di Pendidikan Biologi di Universitas Negeri Medan. Nomor hp/wa penulis ; 0821-6425-3493.

Published
2024-01-16
How to Cite:
Aidarahmi, S., Manurung, B., & Diningrat, D. S. (2024). Keterampilan Proses Sains dan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa melalui Model Inductive Thinking dan Group Investigation . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 598-605. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.853
Section
Research Articles
Abstract viewed: 70 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 50 times

References

Budiningsih, Asri. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dahar., Wilis, R. (2006). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Erlangga

Depdiknas. (2008). Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional.

Hasibuan., Kalsum, U. (2020). Efektivitas Penggunaan Bahan Ajar Ekologi Di Kelas VII MTs Berbasis Penemuan Terbimbing Dengan Memanfaatkan Lingkungan Kebun Sayur Dalam Pengetahuan Dan Keterampilan Proses Sains. Diss. UNIMED.

Junaidi., Zalisman., Yusri, Y., Amin, K., Wismant. (2020). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Pada Lembaga Pendidikan Islam. Journal On Education, 5(3), 10040-10052.

Kartikawati., Eka., Ningsih, A., Akbar, B. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Group Investigation (GI) terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Basicedu, 4(3), 565-570.

Mildawati, Titi. (2021). Efektifitas Pelayanan Akademik Daring Terhadap Kualitas Penyelesaian Studi Akhir Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19 Studi Kasus Jurusan Teknik Perencanaan Wilayah dan Kota Fakultas Sains dan Teknologi UIN Alauddin Makassar Tahun. Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 4(1), 52-79.

Syahmani. (2019). Model Group Investigation Dan Induktif Sebagai Alternatif Mengembangkan Keterampilan Proses Sains Dan Berpikir Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 4(1), 59-70.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kebijakan, Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Evaluasi (2nd ed.). Bandung: Alfabeta.

Sumarni, C., & Sumarmo, U. (2016). Penalaran Matematik dan Kemandirian Belajar Siswa. Edusentris Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 3(3).

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.