Pendekatan Etnopedagogi dalam Proses Pembelajaran untuk Membentuk Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar

  • Edi Rohyadi Magister Pendidikan Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten,  Indonesia
  • Cindy Desiana Magister Pendidikan Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten,  Indonesia
  • Ila Rosmilawati Magister Pendidikan Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten,  Indonesia

Abstract

This study aims to describe character education implemented through an ethnopedagogical approach integrated in the learning process in elementary schools in order to shape and improve the character of students. The ethnopedagogical approach implemented at Banjar Agung 2 State Elementary School is implemented in grade 6 with Indonesian language content. The activities are divided into 3 learning phases, namely the initial activities, core activities and final activities. Ethnopedagogy in this study focuses on the local wisdom of the people of Serang City. The method used in this research is descriptive with a qualitative approach, the data is collected using observation techniques, interviews, field notes and documentation. The result is that learning by using ethnopedagogical approach is proven to be able to form and improve the character of students, namely religious, nationalist, mutual cooperation, integrity, and independent characters. The results of the discussion in this study show that the ethnopedagogical approach is open to be applied at different grade levels and subject content, depending on the level of creativity and innovation of a teacher.

Keywords: Ethnopedagogy, character, learning

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-02-12
How to Cite:
Rohyadi, E., Desiana, C., & Rosmilawati, I. (2024). Pendekatan Etnopedagogi dalam Proses Pembelajaran untuk Membentuk Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 778-785. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.836
Section
Research Articles
Abstract viewed: 125 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 52 times

References

Afriadi, P. (2018). Multikultural Dan Pendidikan Karakter Kesenian Didong Pada Masyrakat Gayo Kabupaten Aceh Tengah. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 1(1), 15. https://doi.org/10.26740/vt.v1n1.p15-23

Aisara, F., & Widodo, A. (2020). Melestarikan Kembali Budaya Lokal Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9(2), 149–166.

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.

Dewi, L., Yani, A., & Suhardini, A. D. (2015). Model Pendidikan Karakter dan Kewirausahaan Berbasis Etnopedagogis di Sekolah Dasar Kampung Cikondang. MIMBAR, Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 31(2), 399. https://doi.org/10.29313/mimbar.v31i2.1480

Fauzan, R., & Nashar, N. (2017). Mempertahankan Tradisi, Melestarikan Budaya (Kajian Historis dan Nilai Budaya Lokal Kesenian Terebang Gede di Kota Serang). Jurnal Candrasangkala Pendidikan Sejarah, 3(1), 1. https://doi.org/10.30870/candrasangkala.v3i1.2882

Fua, J. La. (2015). Etnopedagogi Katoba Sebagai Bentuk Pendidikan Karakter Dan Pendidikan Lingkungan Hidup Pada Etnis Muna. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 1(1), 97–119. https://ejournal.iainkendari.ac.id/index.php/zawiyah/article/view/403

Fuadhiyah, U. (2011). Simbol Dan Makna Kebangsaan Dalam Lirik Lagu-Lagu Dolanan Di Jawa Tengah Dan Implementasinya Dalam Dunia Pendidikan. Lingua Jurnal Bahasa Dan Sastra, 7(1), 15–26.

Gaol, R. L., & Simarmata, E. J. (2019). Efektivitas Bahan Ajar Tematik Sekolah Dasar Berbasis Budaya Lokal Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (Ctl) Terhadap Aktivitas Belajar Peserta didik. Jurnal Guru Kita PGSD, 3(4), 342. https://doi.org/10.24114/jgk.v3i4.15079

Hardiyan, R. C., Aesijah, S., & Suharto. (2019). Pembelajaran Lagu Dolanan Untuk menanamkan Nilai Karakter Pada Peserta didik SD Negeri Sekaran 01. Jurnal Seni Musik ISSN 2301-6744, 8(2), 105–115.

Hariandi, A., & Irawan, Y. (2016). Peran Guru dalam Penanaman Nilai Karakter Religius di Lingkungan Sekolah pada Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(1), 176–189. https://doi.org/10.22437/gentala.v1i1.7097

Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. 4(April), 17–26.

Mislikhah, S. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Lagu Anak. GENIUS Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 60–74. https://doi.org/10.35719/gns.v2i1.39

Muhtadi, A. (2016). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah. Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah, 1–13. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/132280878/18. Pemanfaatan TIK dalam Pendidikan Karakter di Sekolah-prosiding.pdf

Nahak, H. M. . (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76

Nurdiansyah, C. (2018). Analisa Semiotik Makna Motivasi Berkarya Lirik Lagu Zona Nyaman Karya Fourtwenty. Jurnal Komunikasi, 9(2), 161–167.

Puspitasari, F. B., & Herdiati, D. (2020). Pendidikan Karakter Melalui Lagu Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Musik, 1(2), 15–38.

Putra, P., Setianto, A. Y., Hafiz, A., . M., & . A. (2021). Etnopedagogic Studies In Character Education In The Millinneal Era: Case Study MIN 1 Sambas. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 12(2), 237–252. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v12i2.547

Ramadan, Z. H. (2019). Etnopedagogi Di SD Negeri 111 Kota Pekanbaru. ESJ (Elementary School Journal), 9(3), 190–200.

Rasna, I., Tantra, D., & Wisudariani, N. (2016). Harmonisasi Kearifan Lokal Nusantara dan Bali untuk Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar: Sebuah Analisis Etno-Pedagogi. Jurnal Kajian Bali, 6(1), 275–290.

Rizal, S. (2021). Nilai-Nilai Karakter dalam Lirik Lagu Jereh Bu Guru dari Daerah Serang Banten. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 4(2), 82–88. https://doi.org/10.26740/vt.v4n2.p82-88

Sayfiddinovich, R. K. (2022). The importance of using ethnopedagogy in primary school students. Ta’lim va Rivojlanish Tahlili Onlayn Ilmiy Jurnali, 92–97. http://sciencebox.uz/index.php/ajed/article/view/1933%0Ahttps://sciencebox.uz/index.php/ajed/article/download/1933/1782

Peserta didiknto, S., Nurmal, I., & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2627

Suciptaningsih, O. A., & Haryati, T. (2020). Character education model for junior high school students based on java ethnopedagogic. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(2), 201–210.

Sugara, U., & Sugito. (2022). Etnopedagogi: Gagasan dan Peluang Penerapannya di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(2), 93–104. https://doi.org/10.24832/jpnk.v7i2.2888

Suratno, T. (2010). Memaknai Etnopedagogi Sebagai Landasan Pendidikan Guru. Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI Bandung Indonesia, November, 515–530.

Syasmita, I. (2019). Pendekatan Etnopedagogi Upaya Membangun Dunia Pendidikan di Era Revolusi 4.0. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negari Medan, 3(2013), 748–751.

Wati, D. C., & Arif, D. B. (2017). Penanaman Nilai-nilai Religius di Sekolah Dasar untuk Penguatan Jiwa Profetik Peserta didik. November.

Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497