Implementasi Ideologi Pendidikan Matematika pada Pendidikan Guru Penggerak

  • Sorta Corie Ivana Panjaitan SMP Negeri 3 Jorlang Hataran, Simalungun, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Izwita Dewi Universitas Negeri Medan, Medan, Sumatera Utara,  Indonesia
  • Elmanani Simamora Universitas Negeri Medan, Medan, Sumatera Utara,  Indonesia

Abstract

The important role of teachers in education underlies the Ministry of Education, Culture, Research and Technology to issue Program Guru Penggerak in the 5th episode of Merdeka Belajar. Mathematics as a subject taught to students from the most secondary level to higher education requires reliable and professional teachers or educators. Philosophy or Ideology of mathematics awakens teachers to become more professional. Teachers who understand the origin and methods of developing Educational Ideology, specifically mathematics education, will be able to prepare themselves to provide better learning in the classroom. Seeing how the implementation of the ideology of Mathematics Education in Program Guru Penggerak, more specifically on the educational materials and exercises received when participating in mobilizing teacher education, epistemologically and ethically further strengthens the views of every teacher, especially mathematics teachers, are expected to follow Program Guru Penggerak to become more professional in their fields. The ideology of Pancasila is in line with the ideology of Mathematics Education on Progressive Educator and Public Educator.

Keywords: ideology, mathematic education, guru penggerak

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sorta Corie Ivana Panjaitan, SMP Negeri 3 Jorlang Hataran, Simalungun, Sumatera Utara

Sorta Corie Ivana Panjaitan, M. Pd., lahir di Medan, 8 September 1980. Pendidikan SD, SMP dan SMA Penulis Tempuh di Medan, Sumatera Utara. Sedangkan Pendidikan Sarjana diselesaikan pada tahun 2003 di Universitas Negeri Medan pada program studi Pendidikan Matematika dan menyelesaikan pendidikan Magister pada tahun 2014 pada program Studi Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang. Mulai tahun 2003 mengajar Matematika di SMP Negeri 1 Raya Kahean, mutasi ke dua SMP Negeri di Simalungun, hingga saat ini bertugas sebagai guru Matematika yang mendapat tugas tambahan Kepala Sekolah di SMP Negeri 3 Jorlang Hataran. 

Published
2023-12-21
How to Cite:
Panjaitan, S. C. I., Dewi, I., & Simamora, E. (2023). Implementasi Ideologi Pendidikan Matematika pada Pendidikan Guru Penggerak. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 325-332. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.812
Section
Literature Review
Abstract viewed: 133 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 104 times

References

Dewi, A. C. N. I. (2023). Penerapan Ideologi Dan Tujuan Pendidikan Matematika secara Epistemologi dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pionir, 9(1).

Ernest, Paul. (2016). The Philosophy of Mathematics Education Today, ICME-13 Monographs. Humberg, Springer.

Ernest, Paul. (1991). The Philosophy of Mathematics Education. University of Exeter: School of education

Faiz, A., & Faridah, F. (2022). Program Guru Penggerak Sebagai Sumber Belajar. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.

Hasanah, A. H., Adha, M. M., & Mentari, A. (2022). Peran Guru Penggerak Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(10), 6-14.

Videnović, M. (2021). Commentary on Paul Ernest’s Theory about Teachers’ Beliefs and Practice. Indonesian Journal of Mathematics Education. https://doi.org/10.31002/IJOME.V4I1.3634

Rizqi, N.R., & Dewi, I. (2022). Mathematics Learning in the Era of Society 5.0 in Terms of the Objectives and Ideology Of Mathematics Education. EDUTEC : Journal of Education And Technology.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2020). Buku Pegangan Lokakarya Luring_rev_210409

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, (2020) Buku Panduan Pendidikan Guru Penggerak, Guru Bergerak Indonesia Maju untuk Calaon Guru Penggerak.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, (2023, 10 Desember). Cari Tahu tentang Pendidikan Guru Penggerak. https://sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id/gurupenggerak/

Rizal, S. (2023). Pendampingan Komunitas Guru RA Menjadi Guru Penggerak di Masa Pandemi COVID-19 di Kabupaten Jember. Al-Ijtimā: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 187-210.

Satriawan, W., Santika, I. D., & Naim, A. (2021). Guru penggerak dan transformasi sekolah dalam kerangka inkuiri apresiatif. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 1-12

Sijabat, O.P., Manao, M.M., Situmorang, A.R., Hutauruk, A.J., & Panjaitan, S.M. (2022). Mengatur Kualitas Guru Melalui Program Guru Penggerak. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa)

Simangunsong, V.H. (2021). Hubungan Filsafat Pendidikan dan Filsafat Matematika dengan Pendidikan. Sepren.

Toenlioe, A. J. (2014). Teori dan Filsafat pendidikan. Penerbit gunung samudera [grup penerbit pt book mart indonesia].