Implementasi Pembelajaran Kolase sebagai Upaya Edukasi Fauna di Sekolah Dasar

  • Cahaya Safitri Ningsih Magister Pendidikan Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Moh Rusnoto Magister Pendidikan Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This research aims to determine students' understanding of Indonesian fauna through collage learning. This research uses a qualitative research approach. The sample in this research is       class 2 students at SD Negeri Puro Pakualaman 1 consisting of 7 children. The data collection techniques used are observation and tests. Data analysis in this study used a comparison of the average pretest and posttest results. The research results showed that the average score had increased by 22%. Thus, collage learning was able to increase students' understanding of Indonesian fauna. The collage learning carried out is able to foster children's enthusiasm for participating in the learning being carried out.

Keywords: Fauna Education, Collage Learning, Students

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cahaya Safitri Ningsih, Magister Pendidikan Dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Daerah Istimewa Yogyakarta

Nama saya Cahaya Safitri Ningsih, Saya seorang guru sekolah dasar di SDN Puro Pakualaman 1 Yogyakarta. Saya mengajar kelas 2 SD. Alamat di Jl. Harjowinatan No.15 Yogyakarta. Saat ini saya sedang melanjutkan Pendidikan di pascasarjana Pendidikan dasar Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa. No. HP/WA : 085643305959.

Published
2024-01-18
How to Cite:
Ningsih, C. S., & Rusnoto, M. (2024). Implementasi Pembelajaran Kolase sebagai Upaya Edukasi Fauna di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 645-648. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.805
Section
Research Articles
Abstract viewed: 97 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 85 times

References

Ayu PN. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Kolase Berbasis Pemanfaatan Daur Ulang Sampah Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas Iv Mis Nurul Yaqin Sungai Duren.

Dewi D. (2014). Metode Pemberian Tugas Melalui Kegiatan Kolase Berbantuan Media Alam Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Kelompok B Semester II PAUD Kumara Loka Denpasar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1). https://doi.org/10.23887/paud.v2i1.352

Irfansyah J. (2017). Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Untuk Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. JIEET: Journal Information Engineering and Educational Technology, 01(012017), 9-17. https://doi.org/10.26740/jieet.v1n1.p9-17

Lesto D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kolase pada Materi Bagian Tumbuhan dan Fungsinya Berbasis Bahan Ramah Lingkungan pada Siswa kelas IV SDN Karetan Kabupaten Luwu. Palopo, Sulawesi Selatan, Indonesia.

Lubis RA herawati. (2019). Animasi Interaktif Pengenalan Flora Dan Fauna Di Indonesia Pada SD03 Cakung JakartaTimur. Jurnal Penelit Ilmu Komputer, 7(2), 199–210. https://doi.org/10.33558/piksel.v7i2.1841

Miftah M. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Untuk Peningkatan Kualitas Belajar Siswa. KWANGSAN, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n1.p1--12

Oktavianti, Rizki, Wiyano agus. (2014). Pengembangan Media Gayanghetum dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. 1(1), 65–70.

R SM& SV. (2013). Kreasi Kolase, Montaze,. Mozaik Sederhana. Jakarta: Erlangga.

Muhararr Syakir, Verayanti Sri. (2013). Kreasi Kolase Montase dan Mozaik Sederhana. Jakarta: Erlangga.

Sakdiah H. (2020). Kemampuan Siswa dalam Mengembangkan Kreativitas Melalui Karya Kolase di Kelas 1 SD Negeri 11 Banda Aceh. Banda Aceh, Banda Aceh, Indonesia.

Sitoresmi A. (2021). Pengertian Kolase, Jenis-Jenis, Unsur, Teknik membuatnya, dan contohnya. https://hot.liputan6.com/read/4703407/pengertian-kolase-jenis-jenis-unsur-teknik-membuatnya-dan-contohnya.

Sulistyo, W. D., Lukmanul K, M. N., & Kurniawan, B. (2020). The Development of ’JEGER’ Application Using Android Platform as History Learning Media and Model. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(07), 110–122. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i07.11649

Sumanto. (2006). Pengembangan Kreatifitas Seni Rupa Anak Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.