Pemanfaatan Stylus Pen dengan Microsoft Onenote Menggunakan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Sistem Reproduksi

  • Riska Ramadanti Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia
  • Meilinda Meilinda Universitas Sriwijaya, Palembang, Sumatera Selatan,  Indonesia

Abstract

This study aims to determine the effect of use Stylus Pen with Microsoft Onenote on student learning outcomes on the subject matter of the reproductive system. This research is a classroom action research. The subjects in this study were 30 students from class XI MIA 1 SMAN 10 Palembang. This research process consists of two cycles, namely Cycle 1 and Cycle 2. Each cycle consists of two meetings. Implementation of the action using the learning model Discovery Learning. In the pre-cycle stage, it can be seen that the average completeness value is 47.8, which is still below the minimum completeness, which is 72.00, so it is important to make improvements. In cycle I, the average score of completeness touched 85 and experienced an increase in mastery to 92.3 in cycle II, which met the minimum score of completeness. Based on the results of this study it can be seen that the use Stylus Pen with application Microsoft Onenote can improve student learning outcomes in the material of the reproductive system. The results of this study can be used as reference material for teachers and prospective educators to identify appropriate learning media to improve learning outcomes.

Keywords: education technology, ; instructional media, biology, Stylus Pen, Microsoft Onenote

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-06-21
How to Cite:
Ramadanti, R., & Meilinda, M. (2023). Pemanfaatan Stylus Pen dengan Microsoft Onenote Menggunakan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Sistem Reproduksi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 545-551. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.630
Section
Research Articles
Abstract viewed: 84 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 49 times

References

Alvia & Rachmawaty, (2020). Pengaruh penerapan media mind mapping terintegrasi dengan aplikasi microsoft onenote terhadap hasil belajar peserta didik pada materi pelajaran sistem pencernaan di kelas XI SMAN 12 Makassar. Prosiding Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya, (Pp. 365-370).

Anggara, D. E., Munawwarah, S. H., Lestari, I., Handayani, R. T., & Nurbaiti, N. (2022). Memahami pentingnya manfaat microsoft onenote pada pembelajaran disekolah atau kampus. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 2757-2762.

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., dan Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Kemeterian Pendidikan dan Kebudayaan

Hake, H. (1999). Analyzing charge gain scores. America Educational Research Association’s Division, Measurrement And Research Methodology. Indiana University.

Harefa, N. A., & Hayati, E. (2021). Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia dan Teknologi Informasi. Tanggerang Selatan: Unpam Press.

HP Online Store. (2022, September 25). Apa Keuntungan Menggunakan Pen Touch Screen?. Retrieved Mei 9, 2023, From https://www.hp.com/id-id/shop/tech-takes/post/keuntungan-menggunakan-pen-touch-screen

Ningsih, A. (2018). Pengaruh Keaktifan Siswa Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X Di Sman 2 Gunung Sahilan. Peka: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akutansi, 6 (2), 157- 163.

Nuraini, N. (2021, Oktober). Penggunaan pen tablet dengan aplikasi google meet untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMK. Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(04), 253-260. https://doi.org/10.51878/vocational.v1i4.709

Primaningtyas, M., Sudjito, D., & Kristiyanto, W. (2021, September). Perbandingan penggunaan media onenote dan power point dalam pembelajaran fisika yang bersifat matematis. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 203-207. https://doi.org/10.26877/jp2f.v12i2.9373

Rohmah, N. (2021). Adaptasi kebiasaan baru di masa pandemi covid-19. Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 1(2), 78-90. https://doi.org/10.37680/almikraj.v1i2.767

Rusydiyah, E. F. (2019). Teknologi pembelajaran implementasi pembelajaran era 4.0. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press.

Syahdiani, S., Kardi, S., & Sanjaya, M. (2015, November). Pengembangan multimedia interaktif berbasis inkuiri pada materi sistem reproduksi manusia untuk meningkatkan hasil belajar dan melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(1), 727-741. https://doi.org/10.26740/jpps.v5n1.p727-741

Wulandari, S., Rahmalina, W., Martin, S. N., & Yuniarti, L. (2021). Respon terhadap penggunaan stylus pen dan fitur record dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 62-76. https://doi.org/10.30656/gauss.v4i2.3164

Wulandari, T. A., Sibuea, A. M., & Siagian, S. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada mata pelajaran biologi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 5(1), 75-86. https://doi.org/10.24114/jtikp.v5i1.12524