Penerapan Scaffolding sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII pada Materi Lingkaran

  • Made Harum Astarini Universitas PGRI Mahadewa Indonesia, Denpasar, Bali,  Indonesia

Abstract

The aim of this research is to enhance students' learning outcomes by applying scaffolding in the learning activities Mathematics of material Circles. This research is a type of Classroom Action Research. The subjects of this study were 35 students consisting of 17 male students and 18 female students with learning outcomes as the object of research. This research was conducted in two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, evaluation observation and reflection, with the implementation of two meetings in each cycle. The data collection technique uses a learning outcome test which is then analyzed descriptively quantitatively to find out the classification of learning outcomes. The indicator of success in this research is the enhancement in student learning outcomes in each cycle, namely meeting the KKM of 75 and meeting 75% classical completeness. This study obtained the results of an improvement in student learning outcomes from previously in Cycle I categorized as less with an average value of student learning outcomes of 70.7 and 54% classical completeness, while in Cycle II it became a good category with an average of 83.3 and 77% classical completeness. Therefore, the implementation of scaffolding can foster mathematics learning outcomes.

Keywords: scaffolding, learning outcomes, mathematics

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Made Harum Astarini, Universitas PGRI Mahadewa Indonesia, Denpasar, Bali

Artikel ini ditulis oleh Made Harum Astarini sebagai penulis pertama yang tengah menempuh program Pendidikan Profesi Guru (PPG) Prajabatan bidang Matematika di Universitas PGRI Mahadewa Indonesia dan Ni Ketut Erawati sebagai penulis kedua. Penelitian ini dilaksanakan selama penulis melangsungkan kegiatan PPL di SMPN 8 Denpasar sebagai bentuk best practice dalam pelaksanaan PPL PPG Prajabatan.

WA Penulis I: 082247110898

Published
2023-08-02
How to Cite:
Astarini, M. H. (2023). Penerapan Scaffolding sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII pada Materi Lingkaran. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 646-652. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.620
Section
Research Articles
Abstract viewed: 133 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 100 times

References

Badri, Y., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Dengan Scaffolding Metakognitif Untuk Kemampuan Dan Disposisi Berpikir Reflektif Matematis Siswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 12(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4863

Dwilian, R. A., Ardhi, M. W., & Dewi, N. K. (2019). Penerapan scaffolding untuk meningkatkan hasil belajar siswa smp x di pacitan. Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS IV, 335–341.

Ekawati, E., Maulana, A., Ali, A., Ibrahim, M. M., Taufiq, A. U., Ichsan, I. Z., Sigit, D. V., Istiana, R., & Titin, T. (2021). Inovasi Lembar Kerja Berbasis Vee Mapping Pada Pendidikan Biologi Abad 21. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 119–125. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i1.146

Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., & Sarumaha, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 6(1). https://doi.org/10.55215/pedagogia.v9i1.6669

Jatisunda, M. G., & Nahdi, D. S. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis melalui Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Scaffolding. Jurnal Elemen, 6(2), 228–243. https://doi.org/10.29408/jel.v6i2.2042

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Mariyani, M., Fuadiah, N. F., & Retta, A. M. (2021). Antisipasi Didaktis dengan Strategi Scaffolding pada Pembelajaran Barisan dan Deret Aritmetika. Jurnal Elemen, 7(2), 310–323. https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.3189

Nursanti, I. (2022). Penerapan Metode Scaffolding untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA-2 SMA Negeri 1 Bungkal. JPT (Jurnal Pendidikan Tambusai), 6(2), 10279–10295. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/ALF/article/view/29

Pratama, R. A., & Saregar, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scaffolding Untuk Melatih Pemahaman Konsep. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 84–97. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.3975

Rahmawati, A., & Hanifah, H. (2021). Penerapan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu. PENDIPA Journal of Science Education, 5(2), 251–255. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.2.251-255

Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). Pentingnya Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Inovatif dalam Proses Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1256–1268. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i7.233