Kompetensi Guru Meningkat melalui Supervisi Klinis Kolaboratif dalam Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Learning

  • Suharsih Suharsih SD Negeri 5 Wates, Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This study aims to determine whether collaborative clinical supervision can improve teacher competency at SD Negeri 5 Wates. This research uses school action research. The implementation is carried out in 2 (two) cycles, each consisting of 4 (four) activities, namely planning, implementing, monitoring, and reflecting. Three teachers were selected as research subjects using a comparative approach, assisted by a collaborator to assess the effectiveness of research activities. The tool used is the teacher's observation sheet which includes the ability to prepare a Learning Implementation Plan and implement learning with the Inquiry Learning model. The results of data processing show that the teacher's competence in preparing lesson plans has increased in average value from 72 to 74, then 76. In Cycle II it became 83. The teacher's ability to carry out the learning process has increased in average value from 70 to 73, up again to 77, and in Cycle II to 84. Thus, it can be concluded that Collaborative clinical supervision can improve the ability of teachers to apply the Inquiry Learning model at SD Negeri 5 Wates, and it can be determined how collaborative clinical supervision is used to improve the ability of teachers at SD Negeri 5 Wates.

Keywords: collaborative clinical supervision, inquiry learning, teacher competence, learning model

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suharsih Suharsih, SD Negeri 5 Wates, Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta

Suharsih, S.Pd. adalah Kepala Sekolah SD Negeri 5 Wates, dengan Pangkat/Gol: Pembina Tk.I, IV/b. Penulis adalah salah satu peserta bimtek penulisan artikel jurnal nasional terakreditasi yang diselenggarakan oleh Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga Kabupaten Kulon Progo bekerja sama dengan Balai Penjaminan Mutu Pendidikan Daerah Istimewa Yogyakarta tahun 2023.

Published
2023-08-26
How to Cite:
Suharsih, S. (2023). Kompetensi Guru Meningkat melalui Supervisi Klinis Kolaboratif dalam Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Learning . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 746-753. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.609
Section
Research Articles
Abstract viewed: 167 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 55 times

References

Astuti. (2017). Implementasi Supervisi Klinis dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11 (2), 144-157. http://dx.doi.org/10.30863/didaktika.v11i2.162

Baruno, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Analisis pada Materi Genetik melalui Model Pembelajaran Guided Inquiry Terintegrasi Virtual Lab. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6 (2), 176-182. https://doi.org/10.51169/ideguru.v6i2.202

Erni, A. (2023). Peningkatan Hasil belajar Siswa melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Materi Kimia Asam Basa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8 (1), 25-30. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.312

Hariyono. (2019). Implementasi Supervisi Klinis sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran di SD Nogosari UPT PPK Imogiri Bantul. Jurnal Ideguru, 4 (2), 35-43.

Hartoyo. (2006). Supervisi Pendidikan (Mewujudkan Sekolah Efektif dalam Kerangka Manajemen Berbasis Sekolah). Semarang: Pelita Insani.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Masmin, D.N. (2020). Penerapan Supervisi Klinis untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Journal of Education Action Research, 4 (4), 508-513. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28648

Mukhtar & Iskandar. (2006). Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.

Mulyasa. (2005). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mutahajar. (2019). Penerapan Supervisi Kolaboratif untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru SDN 6 Jurit Kecamatan Pringgasela. Bintang: Jurnal Pendidikan dan Sains, 1 (3), 282-303.

Purwanto (2010). Tujuan Pendidikan dan hasil belajar, Jakarta: Jurnal Tehnodik Depdiknas.

Purwanto, N. (2005). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rismiati, H. (2020). Penggunaan Supervisi Klinis untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Pembelajaran di SD Sindet Kecamatan Jetis Kabupaten Bantul Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Ideguru, 5 (1), 19-24.

Sanjaya, W. (2005). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, Wina. (2005). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Solehudin, U. (2020). Supervisi Kolaboratif dapat Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3 (2), 364-374. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.29090

Sutrisno. (2021). Supervisi Klinis dengan Pendekatan Kolaboratif dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2 (4), 744-756. https://doi.org/10.59141/japendi.v2i04.146

Wiryatun. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Gambar Teknik pada Siswa Kelas XIAV4 di SMKN 3 Wonosari. Jurnal Ideguru, 4 (1), 121-132. https://doi.org/10.51169/ideguru.v4i1.76