Supervisi Klinis Berkelanjutan Mampu Meningkatan Kompetensi Guru Dalam Penerapan Pembelajaran Project Based Learning

  • Sugiyah Sugiyah SD Negeri Conegaran, Wates, Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

Teachers feel burdened with a lot of materials to accomplish ASPD, PTS, and PAS in limited face-to-face learning (PTMT) where students only study at school for a maximum of 3 hours per day. Based on the observations of the researcher, currently teachers are still using conventional learning methods. This study aimed to improve the competence of teachers in the upper grades in implementing PJBL at SD Negeri Conegaran through sustainable clinical supervision. This research used a descriptive qualitative method of action research, with comparative descriptive data analysis through observation and documentation. The researcher conducted sustainable clinical supervision for teachers of grades IV, V, and VI. The research consisted of 2 cycles and each cycle consisted of 2 meetings with the stages of planning, implementing, observing, and reflecting. The research was conducted from February to May 2022. After sustainable clinical supervision was carried out, the result showed that the implementation of PJBL cycle I at the 1st meeting yielded a score of 80.00 (moderate category) and in cycle II at the 2nd meeting yielded a score of 96.47 (very good category). It showed that there was an increase by 16.47 points or 20.58%. Hence, it can be concluded that the implementation of sustainable clinical supervision can improve teacher competence in implementing PJBL in the upper grades.

Keywords: teacher competence, project based learning, sustainable clinical supervision

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sugiyah Sugiyah, SD Negeri Conegaran, Wates, Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta

Dra. Sugiyah, M Pd. adalah Kepala Sekolah SD Negeri Conegaran, dengan Pangkat/Gol: Pembina Utama Muda/ IV c. Penulis adalah salah satu peserta bimtek penulisan artikel jurnal nasional terakreditasi yang diselenggarakan oleh Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga Kabupaten Kulon Progo bekerjasama dengan Balai Penjaminan Mutu Pendidikan Daerah Istimewa Yogyakarta tahun 2023.

Published
2023-03-20
How to Cite:
Sugiyah, S. (2023). Supervisi Klinis Berkelanjutan Mampu Meningkatan Kompetensi Guru Dalam Penerapan Pembelajaran Project Based Learning . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 337-345. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.559
Section
Research Articles
Abstract viewed: 200 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 238 times

References

Ambiyar, Budi Syahri, Junil Adri, Primawati, Nurhaliza, dan Syaiful Islami (2020). Penerapan Model Project-Based Learning Dalam Mata Diklat Gambar Sketsa. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran 4(1):125-138 DOI: 10.21831/jk.v4i1.22353

Apriliana, A. C., & Martini, A. (2018). Analisis kesalahan ejaan dalam karangan narasi pada siswa kelas V Sekolah Dasar Kecamatan Sumedang Selatan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 227-232.

Ansori, A., Supriyanto, A., & Burhanudin. (2016). Teori Penelitian dan Pengembangan. Jurnal Pendidikan, 1(12). 2321-2326.

Arista, A. (2018). Layanan Prima dalam Praktik Saat Ini. Yogyakarta: Dee Publish.

Casmudi, & Alipatan. (2019). Manajemen Pengembangan Kompetensi. Bandung: Mujahid Press.

Daryanto, & Rahardjo, M. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Fathurrohman, M. (2016). Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Hadinugrahaningsih, Tritiyatma. (2017). Ketrampilan ABAD 21 dan STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) Project dalam Pembelajaran Kimia. Jakarta: LPPM Universitas Negeri Jakarta.

Hapsara, A. S. (2020). Peningkatan Partisipasi dan Hasil Belajar Daring Sosiologi melalui Pendekatan Problem Posing Berbasis Infografis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 9–19. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.170

Hiryanto. (2008). Pemberdayaan Masyarakat melalui Pendidikan Nonformal. Lokakarya Pemberdayaan Masyarakat dalam Pendidikan Luar Sekolah. Yogyakarta: BAPPEDA Bantul.

Imron, A. (2011). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Isriani, & Puspitasari, D. (2015). Strategi Pembelajaran Terpadu: Teori, Konsep dan Implementasi. Yogyakarta: Relasi Inti Media Group.

Karsiyem, M. N. (2015). Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Peningkatan Kinerja Guru Sekolah Dasar Gugus III Sentolo, Kulon Progo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(2), 201-212. https://doi.org/10.21831/amp.v3i2.6337

Kemmis, S., & Mc Taggart, R. (1992). The Action Research Planner. Australia: Deakin University Press.

Kurniawan, A. (2020). Pemanfaatan JB Class untuk Mendorong Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 1-8. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.145

Mardini, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Mengajar Guru dalam Penerapan Project Based Learning melalui Coaching Tatap Muka. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 199-207. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.467

Menge, R., Yosefa, A., Ermelinda, & Wau. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Project Based Learning Tema Daerah Tempat Tinggalku pada Siswa Kelas IV SD I Waela Kecamatan Golewa Kabupaten Ngada. Jurnal Citra Pendidikan, 2(01), 23-30.

Prasojo, D., lantip, & Sudiyono. (2011). Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.

Rachmawati, Titik, & Daryanto. (2013). Penilaian Kinerja Profesi Guru dan Angka. Yogyakarta: Gava Media.

Saefuddin, A., & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remajaa Rosdakarya.

Samidi, & Istarani. (2016). Kompetensi dan Profesionalisme Guru Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) dan Matematika. Jakarta: Larispa.

Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudrajat, A., & Hernawati, E. (2020). Modul Model-model Pembelajaran. Jakarta: Pusdiklat Tenaga Teknis Kependidikan dan Keagamaan Balitbang Diklat Kementrian Keagamaan RI.

Sugihartono, Fathiyah, K.N., Harahap, F., Farida Agus S., Siti Rohmah N. (2013). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Tambak, S. (2014). Metode Ceramah Konsep dan Aplikasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 12(1), 1444. https://doi.org/10.25299/jaip.2015