Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Moodle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris

  • Endang Sugiharyanti SMK Negeri 1 Ponjong, Gunungkidul, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes by utilizing Moodle to support learning using discovery learning models. This research is a Classroom Action Research (CAR) with the object of research being class XII TKR A students at SMK Negeri 1 Ponjong. In this research, it was conducted in 2 cycles starting from planning, implementing, observing, reflecting, and revising. The findings in the study show that applying the Moodle-assisted discovery learning model works better than using traditional learning methods. The results showed that the percentage of completeness of student learning outcomes increased, this can be seen through student learning outcomes during the English learning process. This occurs in each action cycle resulting in an increase in the completeness of student learning outcomes. It can be seen from the data on the initial scores of students that 54% of students got a complete score. In cycle I, it was recorded that 68% of students got a complete score and in cycle II, it was recorded that 85% of students got a complete score. So that this research was declared successful, there was an increase in the completeness of student learning outcomes, in cycle I there was an increase in the percentage of 14% from the initial data on student learning outcomes. In cycle II there is an increase in the percentage of 17% from cycle I data.

Keywords: Discovery Learning, Moodle, Learning result

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Endang Sugiharyanti, SMK Negeri 1 Ponjong, Gunungkidul, Daerah Istimewa Yogyakarta

Endang Sugiharyanti, S.Pd.,M.Pd. dilahirkan di Gunungkidul, 13 Maret 1974. Penulis adalah guru SMK N 1 Ponjong, mengampu mata pelajaran  Bahasa Inggris. Sehari-hari kegiatan utama penulis adalah seorang pengajar dan disela-sela rutinitas, penulis menuangkan masalah-masalah yang ditemui selama proses pembelajaran di dalam kelas  menjadi karya tulis  ilmiah,  dengan tujuan untuk memperbaiki model pembelajaran dan hasil  belajar peserta didiknya dalam belajar Bahasa Inggris. Penulis juga sering menuangkan artikel-artikel sederhananya yang dimuat di majalah Edukasi. Kebiasaan penulis juga sering menuangkan karya-karyanya melalui beberapa jurnal seperti  jurnal Dwija Guna PGRI Prop, Jurnal Edugy, Jurnal Media PGRI Kab. Gk. Penulis  dapat di hubungi melalui No. HP/ WA: 081802650187

Published
2023-05-05
How to Cite:
Sugiharyanti, E. (2023). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Moodle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 438-444. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.539
Section
Research Articles
Abstract viewed: 491 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 307 times

References

Afidah Pujiningsih, N., Maryadi, M. A., & Fathoni, A. (2019). Pengelolaan Pembelajaran Bahasa Inggris Di Kelas X SMK Negeri 1 Surakarta, Kota Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Arikunto, Suharsini, (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara

Depdiknas.(2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20, Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Fauziah. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Subtema Keragaman Suku Bangsa dan Agama di Negeriku (Penelitian Tindakan Kelas Pada Sub Tema Keragaman Suku Bansa dan Agama Di Negeriku Kelas IV SDN Bhinangkit Kabupaten Subang Tahun Ajaran 2016/2017) (Doctoral dissertation, FKIP Unpas)

Herawati, Ayu. (2022). Penerapan Strategi Graphic Organizer Venn Diagram untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi. Jurnal Ideguru, 7(2), 221-228. DOI: https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i2.365

Ibrahim, D. S. (2014). Pengaruh penggunaan e-learning terhadap motivasi dan prestasi belajar matematika siswa SD Negeri Tahunan Yogyakarta. Jurnal prima edukasia, 66-79.

Nurrita. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-210.

Noor, M. E. (2017). Penggunaan E-Learning dalam pembelajaran berbasis proyek di SMA Negeri 1 Jepara. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 17-26.

Prasistayanti, N. W. (2019). Pengaruh Desain E-Learning Terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa dalam Mata Pelajaran Pemrograman pada Siswa SMK. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Rahmawati. (2018). Analisis Penerapan Moodle dalam Pembelajaran (BIPA) Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing di Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Setiawan. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Materi Budaya Nasional Dan Interaksi Global Pendidikan Geografi. PETIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 5(1), 77-84.

Suyitno. (2018). Metodologi Penelitian Tindakan Kelas dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Srijatno (2021). Pengaruh Penerapan Discovery Learning Menggunakan Media Zenius Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Grammar Di SMA Negeri 3 Tuban. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(02).

Tarigan, R.M.R.B. (2019). Pengaruh Sarana dan Prasarana Sekolah terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Kec. . Tiga Binanga Tahun Ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY).