Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Google Document untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kolaboratif

  • Haryani Haryani SMA Negeri 1 Yogyakarta, Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This study aims to describe using Google Document-assisted Discovery Learning and to find out the improvement  critical thinking skills and collaboration in Derivative Algebraic Functions material for the 2020/2021 academic year. The research subjects were 36 students in class XI IPA 4 at SMA N 1 Yogyakarta. The study was divided into two cycles of two meetings each. Each process is divided into four stages: planning, execution, observation, and reflection. Critical thinking and collaboration skills are assessed using observation sheets and questionnaires distributed at the second cycle meeting. The results demonstrate that applying the Google Document-assisted Discovery Learning model to Algebraic Function Derivative material can enhance the students' thinking and collaboration skills. Critical thinking skills increased from 85.65% in cycle 1 to 89.35% in cycle 2 with the essential category, while collaboration skills increased from 85.45% in cycle 1 to 90.58% in cycle 2 with the very collaborative category.

Keywords: discovery learning, google documents, critical thinking skills, collaboration

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-02-23
How to Cite:
Haryani, H. (2023). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Google Document untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kolaboratif . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 304-311. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.504
Section
Research Articles
Abstract viewed: 321 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 270 times

References

Aryani Wulan Dwi (2022, Maret, 20). Kolaborasi Google Document Tingkatkan Kolaborasi Peserta Didik. https://radarsemarang.jawapos.com/artikel/untukmu-guruku/2022/03/20/implementasi-google-docs-tingkatkan-kolaborasi-peserta-didik/.

Cintia. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kimia: Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1),23. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i1.12808

Fatimah ( 2020). Google Document Sebagai Solusi Pengerjaan Tugas Kelompok dalam Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid 19: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(3), 160-168 http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1207.

Gupita, Lutfi Lingga Ratih (2016). Peningkatan hasil belajar dan kemampuan berpikir kritis Matematika siswa kelas VB pada materi pengukuran waktu melalui pembelajaran kontekstual SDN Perumnas Condongcatur. Skripsi. Universitas Sanata Dharma. Yogyakarta: https://repository.usd.ac.id/7348/

Lasmawati. (2022, September, 24). Kelebihan dan Kelebihan Google Document. https://droidly.co/kelebihan-dan-kekurangan-google-docs/

Latip., A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran ,1(2) , 108–16.

Muhammad, N.F. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Discovery Learning Berbantuan Google Document untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi siswa SMP. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.Yogyakarta: https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/article/downloadSuppFile/51713/12210.

Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, I. M. A. (2017). Penerapan model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan kemampuan Berpikir Kritis dan hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23–29. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i1.12808

Lusiana, N. (2021). Penerapam Model Discovery Learning dalam Meningkatkan kualitas Pembelajaran dan Hasil Belajar Jumlah dan Selisih Sinus Kosinus XI IPA SMA Negeri Cisaat . CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(2), 106-111. https://doi.org/10.51878/cendekia.v1i2.152

Paulina. (2022). Discovery Learning Berbantuan Virtual Chemistry Laboratory untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(2) 188-196. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i2.353

Rakhmawati, Mawardi (2021). Model Discovery Learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritisi siswa kelas 5. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 169-197.

Rosyid, F. (2016). Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis dengan Model Pembelajaran Remap TmPS (Reading Concept Map Timed Pair Share), Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 209-211.

Sulistiyawati (2020). Peningkatan keterampilan Kolaborasi dan Hasil Belajar Materi Debit untuk siswa Kelas V SD keuntungan dengan Model STAD. Skripsi. Universitas Sanata Darma.

Subariyanto Muhammad Isro'I, Alben;Yulianti, Dwi ( 2022) Pengembangan E-LKPD Berbasis Discovery Learning Untuk Mengoptimalkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik SD : Jurnal Iilmiah Pendidikan ,8(2), 77-79

Umbara (2017). Implikasi Teori Belajar Kontrukstivisme Dalam Pembelajaran Matematik:Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 3(2), 89-97