Peningkatan Hasil Belajar Mikrobiologi melalui Project Work pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas

  • Indayatmi Indayatmi SMK Negeri 2 Depok, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

The research objective is to improve microbiology learning outcomes through project work in limited face-to-face learning at SMK Negeri 2 Depok. The learning model that is applied uses the project work model. Project work syntax is to provide the main questions, develop project designs (project proposals), schedule preparation, monitor projects, test project results, evaluate project results. Research with 4 stages consisting of pre-cycle, cycle 1, cycle 2, and cycle 3. Data collection with learning observation methods, learning evaluation, assessment during the learning process. The results of the research using the project work model can improve microbiology learning outcomes with an average pre-cycle value of 73, the first cycle of 84, the second cycle of 86, and the third cycle of 88. through the project work model. The use of effective project work to improve microbiology learning outcomes in face-to-face learning is limited.

Keywords: learning model, project work, learning outcomes

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2022-11-25
How to Cite:
Indayatmi, I. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Mikrobiologi melalui Project Work pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 156-163. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.460
Section
Research Articles
Abstract viewed: 79 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 61 times

References

Asmani, Jamal Ma’mur. (2013). 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan). Yogyakarta: DIVA Press.

Basori. (2013). Penerapan Metode Project work Dalam Pembelajaran Praktik untuk Meningkatkan Kompetensi Praktik Body Otomotif pada Mahasiswa Pendidikan Teknik Mesin FKIP UNS TA 2012/2013. Jurnal JIPTEK, VI(1).

Faizi Mastur. (2013). Ragam Mengajarkan Eksakta pada Murid. Yogyakarta: Diva Press

Green, Lucy Santos. Etc. (2017). The Flipped College Clasroom Conceptualized and Re-Conceptualized. Switzerland: Springer.

Hanggarjati, Wilis. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Project work untuk Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Teknik Digital Peserta didik Kelas X Program Keahlian Teknik Elektronika Industri di SMK N 2 Bawang. Skripsi Teknik Mekatronika Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta.

Hanggarjati, Wilis. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Project Work Untuk Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Teknik. Jurnal Pendidikan Teknik Mekatronika, 6(3), 223 – 229.

Hapsara, A. S. (2020). Peningkatan Partisipasi dan Hasil Belajar Daring Sosiologi melalui Pendekatan Problem Posing Berbasis Infografis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 9–19. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.170

Hartono R. (2013). Ragam Model Mengajar yang Mudah Diterima Murid. Yogyakarta: Diva Press.

Muliawan, Jasa Ungguh. (2016). 45 Model Pembelajaran Spektakuler. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Ramadianti, Astria Ayu. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 59-116.

Rustam. (2014). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Pendidik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sables, Novalina. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Plantae Di Kelas X MA Nurul Yaqin Kabupaten Sorong. Biolearning Journal, 9(1).

Setiawati, Ai Sumirah. (2011). Efektifitas model Project Work untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Jepang. Scientific Journals Universitas Negeri Semarang, 1(3).

Supriyadi. (2011). Strategi Belajar dan Mengajar. Yogyakarta: Cakrawala Ilmu.

Suseno, Rahayu. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Keaktifan Dan Kemampuan Mahasiswa. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 9(1).

Uno, Hamah B. (2012). Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Aktiv Inovatif Lingkungan Kreatif Efektif Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.

Wina, Sanjaya. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana.

Yuliawati Fitri. (2012). Penelitian Tindakan Kelas untuk Tenaga Pendidik Profesional. Yogyakarta: Pedagogia.