Meningkatkan Hasil Belajar Momentum dan Impuls melalui Permainan Mono-Fisika

  • Titik Retno Kusumawati SMA Negeri 1 Pakem, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This classroom action research contains demands for activities that must be carried out by teachers to improve learning outcomes and interest of class X MIPA3 students of SMAN 1 Pakem after the teaching and learning process using the Mono-Physics game media on Momentum and Impulse material for the 2021/2022 school year. The sample of this research was taken from the students of class X MIPA 3 SMAN 1 Pakem, a total of 36 students. The implementation period is from March to April 2022. At the end of each period, a formative test is held to determine the students' abilities in mastering the material. This research was conducted in two periods, where each period consisted of two meetings using mono-physics game media. The results obtained from this study are (1). The use of mono-physics game media can improve student learning outcomes and interest. The increase in the average score of student interest in period 1 = 54.78 and the average score of period 2 = 64.81. (2). After using the mono-physics game media, students' learning outcomes in mastering the material experienced an increase in the average value, namely period 1 = 71.11, and period 2 = 86.39; while the percentage of completeness of student learning outcomes in period 1 = 41.67% and period 2 = 88.89%. This shows that the use of Mono-Physics game media can improve Momentum and Impulse learning outcomes and interest in class X Mathematics and Natural Sciences 3.

Keywords: mono-physics game media, classroom action research, student interest

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Titik Retno Kusumawati, SMA Negeri 1 Pakem, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta

Titik Retno Kusumawati, S.Pd., dilahirkan di Sleman pada tanggal 10 Agustus 1972. Manamatkan pendidikan dasarnya di SD Negeri Tanjungtirto II pada 1985, kemudian melanjutkan ke sekolah lanjutan tingkat pertama di SMP BOPKRI Tanjungtirto (lulus 1988), dan sekolah lanjutan tingkat atas di SMA Negeri Kalasan (lulus 1991). Gelar S-1 diperoleh di Jurusan Pendidikan Fisika Fakultas Pendidikan MIPA IKIP Yogyakarta (sekarang UNY) tahun 1998. Selepas dari IKIP Yogyakarta menjadi guru di SMA Negeri 1 Pakem pada tahun 1999 sampai sekarang (melalui program Ikatan Dinas). Karya ilmiah yang pernah ditulis berupa buku berjudul “Model Pembelajaran Jigsaw untuk Pembelajaran Fisika” yang diterbitkan bulan April tahun 2020. Laporan penelitian tindakan kelas yang berjudul Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Usaha dan Energi pada Siswa Kelas X MIPA 3 SMA Negeri 1 Pakem Semester Genap Tahun pelajaran 2020/2021.  

Published
2022-10-04
How to Cite:
Kusumawati, T. R. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Momentum dan Impuls melalui Permainan Mono-Fisika . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(1), 99-105. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.459
Section
Research Articles
Abstract viewed: 282 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 437 times

References

Arsyad, Azhar. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Daryanto dan Rahardjo, Mulyo. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media

Purwanto, Ngalim. (2009). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Ratnawati, F. A. (2020). Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Selama Pandemi dengan Aplikasi Google Classroom pada Materi Usaha dan Energi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 49-55. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.147

Sartikaningrum, Ria. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Akuntansi untuk meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Tempel. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta. [PDF] eprints.uny.ac.id

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya

Suharsimi, Arikunto. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Suparno, Paul. (2007). Metode Pembelajaran Fisika Konstruktivistik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Winarti, S. (2020). Penerapan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kimia. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 113-119. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.164

Zaenal, Arifin. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Klasifikasi Zat Menggunakan Media Permainan Mono-Fisika Pada Siswa Kelas VIIG SMP Negeri 2 Kroya Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan EXPERTIS, ISPI Cabang Cilacap. 1(1), 28-38