Wordwall sebagai Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Indonesia bagi Peserta Didik Autis

  • Rusmiyanti Rusmiyanti Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi Universitas Negeri Yogyakarta, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Hermanto Hermanto Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi Universitas Negeri Yogyakarta, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

The objective of this study is to develop a Wordwall-based learning media that is feasible, practical, and efficient for improving Indonesian vocabulary among third-grade students with autism. The research uses the Research and Development (R&D) type using the ADDIE model which includes 5 stages, namely Analyze, design, development, implementation and Evaluation. Field trials at SLB Negeri 1 Bantul and SLB PGRI Sumbersari with eleven students as research subjects. The feasibility of the media product is obtained from the assessment of media and material experts. The practicality of the media is obtained from the teacher response test. The research instruments used interviews, observations, questionnaires, and performance assessments. Data analysis used qualitative and quantitative techniques. The results of the Wordwall media research were declared feasible and practical, the results of the material validation score were 4.23 with the category "feasible", the media validation score was 4.34 with the category "feasible", and the teacher assessment score was 5.0 with the category "practical". The media was declared effective in increasing students' vocabulary with a significance of 0.05. increased from pretest 59.09 to posttest 81.81.

Keywords: wordwall, learning media, vocabulary, Indonesian, autism

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-05-30
How to Cite:
Rusmiyanti, R., & Hermanto, H. (2025). Wordwall sebagai Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Indonesia bagi Peserta Didik Autis . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 1470-1476. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1841
Section
Research Articles
Abstract viewed: 153 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 48 times

References

Aribowo, E. K. (2021). Wordwall: Media Pembelajaran Interaktif Mulai dari Quiz, Wordsearch, hingga Anagram. Erickunto.Com 3. Diakses dari https://www.erickunto.com/2020/11/wordwall-media-pembelajaran-teraktif.html.

Budiyanti, N. (2018). Konsep Manusia Utuh sebagai Tujuan Pendidikan Islam: Studi Analisis Term Ulū al-Ilm, Ulū al-Albāb, dan Ulī al-Nuhā dalam Alquran. Tidak Disebutkan Dalam Metadata.

Cecilia, G. R. (2017). Pola Komunikasi Keluarga dalam Membangun Kepercayaan Diri Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Kasus Keluarga dengan Anak Autisme di Jawa Barat.

Chen, Zhuo dan Li-Jen Kuo. (2017). Perkembangan Bahasa dan Literasi pada Anak dengan Gangguan Spektrum Autisme. Jurnal Gangguan Anak & Perkembangan, 3(3), 14. Diperoleh dari http://childhood-developmental-disorders.imedpub.com/lingual-and-literacy-development-among-children-with-autism-spectrum-disorder.pdf.

Falahudin. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/9459

Gamayanti, Z. (2021). Wordwall „Solusi Untuk Pembelajaran Jarak Jauh Yang Lebih Interaktif. Diakses dari https://hightechteacher.id/wordwall-solusi-untuk-pembelajaran-jarak-jauh-yang-lebih-interaktif/.

Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2018). Exceptional Learners: An Introduction to Special Education (14th ed.). Pearson.

Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. (2020). Optimalisasi keterampilan pembelajaran abad 21 dalam proses pembelajaran pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. 16, 63–72. https://doi.org/10.20414/transformasi.v16i1.1963

Maheni, M., Nawawi, S., & Aini, F. (2024). Implementasi Model PBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pemanasan Global di SMAN 09 Palembang. BIODIK. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.28701

Mulyono, & Ampo, I. (2021). Pemanfaatan Media dan Sumber Belajar Abad 21. 9, 93–112. https://doi.org/10.24239/pdg.vol9.iss2.72

Sugiyono, Prof. Dr. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, dan Penelitian Tindakan Kelas) (Edisi ke-20). Alfabeta.

Wardany, O. F., & Apriyanti, M. (2022). Buku Panduan Guru Pendidikan Khusus bagi Peserta Didik Autis Disertai Hambatan Intelektual untuk SDLB, SMPLB, dan SMALB. Pusat Perbukuan, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://buku.kemdikbud.go.id/