Penguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Integrasi Kearifan Lokal dalam Proses Pembelajaran

  • Rida Jubaedah Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Dini Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Tuti Istianti Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

One of the strategic steps in strengthening character is integrating local wisdom into the learning process. Local wisdom reflects noble values such as mutual cooperation, tolerance, and environmental love, which have become guiding principles for the community. This approach is expected to shape a generation that excels not only in knowledge but also in strong character rooted in the nation's culture. Thus, education based on local wisdom can serve as a bridge to harmonize tradition with modernization in the era of globalization. This study uses the literature review method as an initial step in designing the research. The literature review involves searching and analyzing various sources, such as books, journal articles, and other publications relevant to the research topic. The results of this study prove that strengthening character education based on local wisdom, such as mutual cooperation, honesty, courtesy, and tolerance, is the main strategy to preserve cultural identity amid the waves of globalization. The integration of these values is carried out through the curriculum, experiential learning methods, and extracurricular activities relevant to students' lives.

Keywords: Strengthening Character, Integrity, Local Wisdom

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-04-11
How to Cite:
Jubaedah, R., Dewi, D. A., & Istianti, T. (2025). Penguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Integrasi Kearifan Lokal dalam Proses Pembelajaran. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 1286-1291. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1765
Section
Literature Review
Abstract viewed: 7 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 2 times

References

Afdhal, A., Manuputty, F., Litaay, S. C. H., & Makaruku, N. D. (2024). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Maluku Dalam Hidden Curriculum: Strategi Membangun Perdamaian Dan Toleransi Di Sekolah Dasar. Journal Of Education Research, 5(4), 5071-5083.

Allolinggi, L. R., Tangkearung, S. S., Pasauran, S. A., Alexander, F., & Allo, M. R. (2024). Strategi Guru Dalam Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(4), 4596-4605.

Andini, D. R., & Sirozi, M. (2024). Integrasi Kearifan Lokal Dalam Perencanaan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (Jiepp), 4(3), 465-471.

Annisha, D. (2024). Integrasi Penggunaan Kearifan Lokal (Local Wisdom) Dalam Proses Pembelajaran Pada Konsep Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2108-2115.

Astiti, N. M. (2021). Upaya Meningkatkan Prestasi Sekolah Dasar Negeri 1 Semarapura Klod Melalui Pendikar Si Buling Berbasis Kearifan Lokal. Indonesian Journal Of Educational Development (Ijed), 2(1), 138-147.

Barokad, B., & Sunarto, S. (2021). Manajemen Pengembangan Kegiatan Ekstrakurikuler Karawitan Dalam Konteks Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 104-116.

Hartiwisidi, N., Damayanti, E., Musdalifah, M., Rahman, U., & Suarga, S. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Mandar Metabe’dan Mepuang Di Sdn 001 Campalagian. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(2), 150-162.

Insani, G. N., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153-8160.

Kurniawan, V., & Tinus, A. (2019). Pelestarian Nilai Gotong-Royong Melalui Kelompok Seni Kuda Lumping. Jurnal Civic Hukum, 4(2), 174-182.

Kusuma, Y. Y., Sumianto, S., & Aprinawati, I. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Nilai Karakter Dalam Kearifan Lokal Pada Perspektif Pendidikan Global Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 5(1), 2936-2941.

Naratiba, R., & Fatmasari, R. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Budaya Melayu Riau Di Sd Negeri 183 Pekanbaru. Sosioedukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 10(2), 208-216.

Nurfitrianingsih, N., & Mulyati, S. (2024). Mengembangkan Karakter Peserta Didik Berbasis Kearifan Local Melalui Pembelajaran Sd. Jurnal Teknologi Dan Pendidikan Dasar, 1(1), 1-8.

Marzali, A. (2016). Menulis Kajian Literatur. Jurnal Etnosia, 1(2), 27–36.

Masruroh, M., Pambudi, M. R., Aris, A. P., Ninasafitri, N., & Permana, A. P. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Sd Melalui Kearifan Lokal. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 1(2), 52-57.

Miranti, A., Lilik, L., Winarni, R., & Surya, A. (2021). Representasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Dalam Motif Batik Wahyu Ngawiyatan Sebagai Muatan Pendidikan Seni Rupa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 546-560.

Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Nilai-Nilai Kejujuran. Fondatia, 5(2), 163-179.

Mulianah, B. (2024). Moderation Of Religion In The Identity Of The Sasak Community: Islamic Education Perspective. Schemata: Jurnal Pascasarjana Uin Mataram, 13(1), 1-14.

Muyassaroh, I., Amiroh, A., Maryadi, M., & Masruroh, N. (2024). Integrasi Kearifan Lokal Dalam Kurikulum Sains Di Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur Sistematis. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(3).

Prabandari, A. S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 2(1), 68-71.

Prasetyo, O., & Kumalasari, D. (2021). Nilai-Nilai Tradisi Peusijuek Sebagai Pembelajaran Sejarah Berbasis Kearifan Lokal: Indonesia. Mudra Jurnal Seni Budaya, 36(3), 359-365.

Pratama, A., Wirman, W., & Ryandi, R. (2023). Korelasi Kearifan Lokal Dengan Kepercayaan Lokal Terhadap Tolak Bala Di Paluta. Yasin, 3(6), 1358-1369.

Pratiwi, W. O., Sunyono, Fatkhur Rohman, & Firdaus, R. (2024). Unveiling The Needs For Ethnoscience-Based E-Worksheets To Enhance The Nature Of Science And Environmental Awareness Of Elementary School Students. Indonesian Journal Of Science And Mathematics Education, 7(1), 118–136. Http://Www.Ejournal.Radenintan.Ac.Id/Index.Php/Ijsme/Article/View/21099

Prayunisa, F., & Marzuki, A. D. (2023). Efektivitas Lembar Kerja Siswa Ipa Terpadu Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Pengalaman Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau Dari Sikap Ilmiah Siswa Smp. Nusra: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1132-1139.

Rahmatih, A. N., Maulyda, M. A., & Syazali, M. (2020). Refleksi Nilai Kearifan Lokal (Local Wisdom) Dalam Pembelajaran Sains Sekolah Dasar: Literature Review. Jurnal Pijar Mipa, 15(2), 151-156.

Shaula, D. F., & Hasyim, N. (2017). Menanamkan Konsep Tata Krama Pada Anak Melalui Perancangan Game Edukasi. Jurnal Informatika Upgris, 3(1).

Sirjon, S., Reba, Y. A., Muttaqin, M. Z., & Prasetya, Y. Y. (2024). Cultural Adventure Games : Exploring Natural Science Through Local Wisdom. Research Square, 5(1), 1–21,

Tira, Y., Suwandi, I., & Rifki, M. (2024). Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar Dalam Perspektif Islam. Murid: Jurnal Pemikiran Mahasiswa Agama Islam, 2(1), 1-12.

Wiediharto, V. T., Ruja, I. N., & Purnomo, A. (2020). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Tradisi Suran. Diakronika, 20(1), 13-20.