Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila melalui Pengenalan Kearifan Lokal Masyarakat Amfoang dalam Pembelajaran PKN

  • Nikson Kollo Universitas Negeri Malang, Kota Malang, Jawa Timur,  Indonesia
  • Suyono Suyono Universitas Negeri Malang, Kota Malang, Jawa Timur,  Indonesia
  • Ade Eka Anggraini Universitas Negeri Malang, Kota Malang, Jawa Timur,  Indonesia

Abstract

Civic Education (Civics) plays an important role in shaping students' character and national identity. This study aims to explore and explore the application of Pancasila student profile values through the introduction of local wisdom of the Amfoang community in Civics learning in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative with data collection through observation, interviews, and documentation. The results showed that the Pancasila learner profile consists of six main dimensions, while the local wisdom of the Amfoang community includes values such as presenting betel nut and tobacco, using traditional blankets, collecting honey, and the tradition of oral invitations. There is a significant relevance between Amfoang's local wisdom values and the Pancasila learner profile, especially in the aspect of man's relationship with God. The integration of local wisdom values in Civics learning can improve students' understanding of Pancasila values, strengthen cultural identity, and shape students' inclusive and multicultural characters. This research provides guidance for teachers and education policy makers in developing learning approaches that are contextual and relevant to local realities to improve the effectiveness of civic education in Indonesia.

Keywords: pancasila learner profile, local wisdom, amfoang

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2025-03-01
How to Cite:
Kollo, N., Suyono, S., & Anggraini, A. E. (2025). Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila melalui Pengenalan Kearifan Lokal Masyarakat Amfoang dalam Pembelajaran PKN. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 1135-1142. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1728
Section
Research Articles
Abstract viewed: 108 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 58 times

References

Andriyani, Y., Furnamasari, Y. F., & Umar. (2023). Analisis Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PPKN Melalui Pengenalan Kearifan Lokal. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(4), 233–246. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i4.2068

Darmansyah, A., & Atika, S. (2022). Kearifan Lokal Masyarakat Serawai dalam Tradisi Nujuh Likur : Relevansi Nilai-nilai Moral untuk Meningkatkan Literasi Budaya Siswa Sekolah Dasar. EduBase : Journal of Basic Education, 3(2), 127–141. https://doi.org/10.47453/edubase.v2i2.427

Harahap, R. (2023). Kearifan Lokal dan Penerapannya di Sekolah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3).

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 1224–1238.

Istiningsih, G., Dharma, D., & Sobat Ady. (2021). Integrasi Nilai Karakter Diponegoro Dalam Pembelajaran Untuk Membentuk Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Kebudayaan, 16(1), 25–42. https://doi.org/10.24832/jk.v16i1.447

Jamaludin. (2022). Pendekatan Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Penguatan Karakter. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2519–2524. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1102

Juwandi, R., Nurmahdiah, E., Fakhrudin, F., Ihsani, L., Nurachman, H., Sultan Ageng Tirtayasa, U., & Negeri, S. (2023). Analisis Penerapan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pengembangan Nasionalisme Peserta Didik di Sekolah. SIMPATI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 201–212. https://doi.org/10.59024/simpati.v1i4.475

Kahfi, A., & Binamadani, S. (2019). Implementation Of Pancasila Student Profile and Implications For Student Character At School.

Lieung, K. W., & Rahayu, D. P. (2022). MANTING sebagai Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4806

Romadhonna, D., Satriyani, P., & Segara, N. B. (2022). Relevansi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Pada Batik Gedog Untuk Menumbuhkan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan IPS di Kabupaten Tuban. SOSEARCH: Social Science Educational Research, 3(1), 33–46.

Santika, I. W. E. (2022). Penguatan Nilai-nilai kearifan lokal Bali dalam membentuk Profil Pelajar Pancasila (Vol. 4).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Susanti Indriani, S., Yuni Lestari, R., & Juwandi, R. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Membentuk Profil Peserta Didik Sebagai Pelajar Pancasila di SMPN 1 Kota Serang. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 3. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium

Tuzzahra, M. R., & Romelah, S. (2023). Implementasi Nilai Kebhinekaan Global Dalam Profil Pelajar Pancasila Untuk Menghadapi Krisis Identitas Nasional. Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5). https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.327

Wuwur, E. S. P. O., Kuswandi, D., & Awaliyah, S. (2023). Internalisasi Kearifan Lokal Leva Nuang Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6. https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta

Yuliatin, Sawaludin, & Haslan, M. (2021). Kearifan Lokal Suku Samawa yang dapat Diintegrasikan dalam Pembelajaran PPKn SMP. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila & Kewarganegaraan, 9(2), 7–14.

Pendekatan Problem Posing Berbasis Infografis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 9-19. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.170

Waliyuddin, D. S., & Sulisworo, D. (2022). Tes Instrumen Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dan Keterampilan Literasi Digital. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 47-52. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i1.310