Pengembangan Pop-up Book Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV Materi Bagian Tumbuhan dan Fungsinya

  • Aida Susilawati Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang, Jawa Barat,  Indonesia
  • Atep Sujana Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang, Jawa Barat,  Indonesia
  • Enjang Yusup Ali Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

This research is based on the problem, namely the minimal use of media in learning, so that it seems monotonous which has an unfavorable impact on learning activities, resulting in student learning outcomes on average not being optimal because conceptual understanding of the material is still low, so research and development is carried out with the aim of knowing media design, knowing the suitability of media, and knowing how to increase understanding of class IV concepts by using media with the R&D method and the 6 stages in the ASSURE model. The research carried out resulted in media suitability from media experts giving a score of 94.6%, material experts 92%, and learning experts 81.3%, resulting in an average expert validation result of 89.3%, including the very feasible category. Media trials in small groups resulted in a value of 84.2% and in large groups 84.3%. Digital pop-up book media has a positive influence on learning, there is an increase in students' understanding of concepts which can be seen in the average pre-test score and based on the N-Gain test there is an increase of 0.60, including an increase in the moderate category.

Keywords: Digital Pop-up Book, Understanding Concepts, Plant Parts and Their Functions

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-09-30
How to Cite:
Susilawati, A., Sujana, A., & Ali, E. Y. (2024). Pengembangan Pop-up Book Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV Materi Bagian Tumbuhan dan Fungsinya. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 158-164. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1426
Section
Research Articles
Abstract viewed: 15 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 10 times

References

Fajriah, A. A., Sadiah, H., & Setiabudi, D. I. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora, Dan Pendidikan, 1(2), 51–58.

Khasanah, I. M., Nuvitalia, D., & Wakhyudin, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran SIAR (Siklus Air) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Kela 5 SD Islam Syahidin Semarang. Wawasan Pendidikan, 3(2), 556–567.

Kristianingrum, W., & Radia, E. H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-up Book Panca Indra (Popandra) Terhadap Pemahaman Siswa Pada Materi Panca Indra Kelas 1 Di SD Negeri 2 Selodoko. Jurnal Pendidikan, 11(2), 121–132.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Prenada Media.

Mardiana, T., Hartati, A. S., & Kunci, K. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran, Fasilitas Belajar dan Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar Selama Pandemi Covid-19. Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar, 13(1), 13–14.

Maulana. (2016). Statistika Dalam Penelitian (R. Irawati & Fauzan (eds.)). UPI Sumedang Press.

Meilindya, M., Hera, T., & Riyoko, E. (2022). Hubungan Kemandirian Dan Kreativitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Seni Rupa Kelas Iv Sd Negeri 35 Palembang. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(5), 1605.

Nurzain, N. (2022). Pengembangan Media Pop Up Book “KOMOBA” Untuk Memfasilitasi Pembelajaran Karya Seni Kolase Motif Batik Di Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47.

Rianto, C. (2021). Metode Penelitian Campuran: Konsep, Prosedur dan Contoh Penerapan. Penerbit Nem.

Rizal, M., Butsiarah, B., & Pahany, M. A. (2021). Perancangan Animasi Motion Graphic Sebagai Media Promosi Stmik Akba. Journal of Information System Management (JOISM), 3(2), 36–43.

Sari, A. R. (2024). Pengembangan Video Animasi untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik pada Materi Tata Surya.

Setyawan, D. A., Devriany, A., Huda, N., Rahmadiliyani, N., & Patriyan, R. E. H. (2021). Buku Ajar Statistika. Penerbit Adab.

Setyowati, E., Hidayati, I. S., & Hermawan, T. (2020). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika Di MTs Darul Ulum Muhammadiyah Galur. Jurnal Intersections, 5(2), 26–36.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845

Widana, W., & Muliani, P. L. (2020). Uji Persyaratan Analisis (T. Fiktorius (ed.)). KLIK MEDIA.

Widiana, G. T., Wardani, I. K., & Nadiyya, I. F. Z. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Pop Up Book untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidiyah Tanwirul Afkar Puri Mojokerto. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 26–45.