Strategi Diskusi, Audiovisual dan Praktik yang Dilakukan Guru dalam Mengajar Siswa Kesulitan Belajar di Kelas IV SDN 141 Pekanbaru

  • Afifah Hannum Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru, Riau,  Indonesia
  • Zaka Hadikusuma Ramadan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru, Riau,  Indonesia

Abstract

The aim of this research is to describe the methods used by teachers at SDN 141 Pekanbaru grade 4 in teaching students who experience learning failure.  This research uses the same methodology as previous research, namely qualitative research with a case study approach.  Teachers and students were used as the main data sources in this research. In this research, documentation, interviews and observation are the methods used to collect data.  There are three steps in data analysis techniques: data reduction, data presentation, and data verification. Research findings show that a number of students experience difficulties in reading, writing and arithmetic. These problems represent specific learning challenges. To overcome this problem, educators must choose acceptable and successful strategies, approaches, methods and teaching and learning procedures that they can use as a guide in implementing learning activities.

Keywords: Learning Strategies, Learning Difficulties

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-08-22
How to Cite:
Hannum, A., & Ramadan, Z. H. (2024). Strategi Diskusi, Audiovisual dan Praktik yang Dilakukan Guru dalam Mengajar Siswa Kesulitan Belajar di Kelas IV SDN 141 Pekanbaru. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 2014-2019. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1364
Section
Research Articles
Abstract viewed: 35 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 14 times

References

Amin, A., Fadilah, E. S., & Rantio, G. (2022). Manajemen Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Menciptakan Siswa Aktif Di SDN 38 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.6921.

Amir, M. (2021). Pendekatan Belajar dan Pembelajaran. Ash-Shahabah : Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 7(2), 187–200. https://doi.org/10.59638/ash.v7i2.429.

Aprilia. (2023). Strategi Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur`An Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Al-Qur`an Pada Siswa SMP Swasta PAB 2 Helvetia. Educate: Journal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 65–82. https://doi.org/10.56114/edu.v2i1.9278.

Asmalinda, W., Sapada, E., & Naue, D. A. B. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Metode Hypnomotivation. ABDIKEMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 15–22.

Awwad, M. (2015). Urgensi Layanan Bimbingan dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(1), 46–64. https://doi.org/10.20414/altazkiah.v4i1.76.

Azizah, A. B., Saputri, R. E., & Hartati, S. (2023). Analisis Faktor Penyebab Siswa Lamban Belajar Di Kelas Iv Sdn Petir 3 Kota Tangerang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 511–517. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1667.

Bagaskorowati, R. (2021). Lambat Belajar (Slow Learner). K-Media Yogyakarta, 13–36.

Daud, A. (2020). Strategi Guru Mengajar Di Era Milenial. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(1), 29–42. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i1.72.

Djalal, F. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. Jurnal Dharmawangsa, 2(1), h. 33. https://doi.org/10.46576/jsa.v2i1.115.

Harisman, T. (2015). Dasar Pertimbangan Memilih Strategi, Metode, Teknik Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1–11. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/9sa6g.

Havida, B. K. N. (2022). Strategi Guru Pendamping Khusus (GPK) Dalam Mengajar Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Slow Learner Di SDN Sumbersari 1 Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Johar, R., & Hanum, L. (2016). Strategi Pembelajaran. CV. Budi Utama.

Kuris, Fenda Sari. (2022). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 160 Rejang Lebong. Skripsi.

Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar. CV. AE Media Grafika.

Lubis, M. Z., Ningrum, N. H., & Riski, M. (2023). Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di. Education Journal of Indonesia, 4(May), 1–5. https://ijespgjournal.org/index.php/ijespg/article/view/44.

Marheni, K. I. (2017). Art therapy bagi anak slow learner. Prosiding Temu Ilmiah Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1, 154–162. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ippi/article/view/2185.

Misky, R., Witono, A. H., & Istiningsih, S. (2021). Analisis strategi guru dalam mengajar siswa slow learner di kelas iv SDN Karang Bayan. Jurnal Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), 57–65. https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/73.

Nasution, Z. (2020). Strategi Pembelajaran Quran Hadis Dalam Memaksimalkan Proses Pembelajaran Alquran Hadis. Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, III(2), 269–280. https://doi.org/10.30821/alfatih.v3i2.101.

Nengsi, R., Malik, A., & A Natsir, A. F. (2021). Analisis Perilaku Peserta Didik Slow Learner (Studi Kasus Di MTsN Makassar). Education and Learning Journal, 2(1), 49. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i1.93.

Ningsih, R. Y. (2019). Strategi Pembelajaran Bagi Siswa Slow Learners Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sdn 158 Seluma. E-Repository Perpustakaan IAIN Bengkulu, 71.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Nizamia Learning Center.

Nurfadhillah, Septy. dkk. (2022). Analisis Strategi Guru Dalam Mengajar Siswa Lambat Belajar atau Slow Learner di Kelas II SDN Kunciran Indah 7. MASALIQ : Jurnal Pendidikan dan Sains. Vol 2 No.1. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.92.

Puspita, L. A., & Sintawati, M. (Eds.). (2021). Pembelajaran Slow Learner di Sekolah Dasar. K-Media.

Rahayu, R. S., & Nur, L. (2022). Analisis Karakteristik Anak Lambat Belajar di Sekolah Dasar Negeri Cimindi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(3), 429–440. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v9i3.53448.

Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 34. https://doi.org/10.37755/jsap.v10i2.517.

Selegi, S. F., Nurhasana, P. D., Aryaningrum, K., & Kuswidyanarko, A. (2023). Strategi Pembelajaran. CV. Azka Pustaka.

Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. Journal STITPN, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.61.

Suardi, M., & Marwan. (2018). Strategi Pembelajaran. Parama Ilmu.

Supadi. (2021). Slow Learner. K-Media Yogyakarta, 1–13.

Supratiwi. (2024). Implementasi Strategi Pembelajaran PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review)dalam MeningkatkanHasil Belajar Peserta Didikpada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas X. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru. Vol 9 No.3. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1013.

Supriyani, W., Karma, I. N., & Khair, B. N. (2022). Analisis Strategi Pembelajaran Bagi Siswa Lamban Belajar (Slow Learner) di SDN Tojong-Ojong Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1444–1452. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.781.

Susanti, B. E. (2023). Problematika Pembelajaran Anak Slow Learner Kelas Iv Di Sdn 18 Rejang Lebong. Institut Agama Islam Negeri.

Susanti, R. D. (2018). Strategi Guru Kelas Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Akademik Siswa Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 2(1), 139–154. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13612.

Tarjiah, I. (2021). Lambat Belajar (Slow Learner). K-Media Yogyakarta, 37–46.