Analisis Kemampuan Komunikasi Siswa dalam Ekstrakurikuler Drumband di Sekolah Dasar

  • Nisrina Sofiliandini Sakinah Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Kota Sukabumi, Jawa Barat,  Indonesia
  • Irna Khaleda Nurmeta Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Kota Sukabumi, Jawa Barat,  Indonesia
  • Luthfi Hamdani Maula Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Kota Sukabumi, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

This research aims to analyze the development of students' communication skills through extracurricular drumband activities in elementary schools. This research focuses on the school where the research is conducted, namely SDN Pakujajar CBM, Sukabumi city. With a focus on the research indicators of respect, empathy, and audible, this research uses descriptive qualitative methods to collect data through observation, interviews and documentation. The results show an increase in students' communication skills, with respect for the individual's role in the group, support between fellow members, and the ability to convey messages clearly. Apart from improving musical skills. Supporting factors such as the role of trainers, school support, student participation, and parental attention are the keys to the successful implementation of this activity. Therefore, this research suggests that drumband extracurricular activities have a positive impact on musical skills, and effectively shape students' communication skills, which are useful for success in various aspects of life.

Keywords: communication, drumband, elementary school

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-05-27
How to Cite:
Sakinah, N. S., Nurmeta, I. K., & Maula, L. H. (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Siswa dalam Ekstrakurikuler Drumband di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1242-1250. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1015
Section
Research Articles
Abstract viewed: 102 times
pdf (Bahasa Indonesia) downloaded: 112 times

References

Abdullah Aly. (2017). Pengembangan Pembelajaran Karakter Berbasis Soft Skills di Perguruan Tinggi. 43.

Achmadhan Katon. (2015). PEMBELAJARAN EKSTRAKURIKULER DRUM BAND DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI KEDUNGGALAR NGAWI. Jurnal Pendidikan Sendratasik, Vol.3., 3.

Asep, H. H. dkk. (2013). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Universitas Terbuka.

Chamdani, M. (2017). Penerapan Mind Map Pada Mata Kuliah Perkembangan Belajar Peserta Didik Untuk Pengembangan Soft Skill Mahasiswa PGSD . Jurnal Dwija Cendekia, 61–72.

Edi Harapan. (2014). Komunikasi Antarpribadi : Perilaku Insani Dalam Organisasi Pendidikan . RajaGrafindo Persada .

Elfindri, dkk. (2010). Soft Skills untuk Pendidik. PT Baduose Media.

Purwoastuti, E. dan E. S. W. (2015). Perilaku dan Softskills Kesehatan : Panduan Untuk Tenaga Kesehatan (Perawat dan Bidan) . Pustaka Baru Press.

Indah Lestari, A. K. D. R. A. V. I. M. U. M. K. (2023). Penerapan Layanan Bimbingan Pribadi untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa di SD . Indonesia Annual Guidance and Counseling Academic Forum.

Maasawet T E. (2010). Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Belajar Biologi Melalui Penerapan Strategi Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Kota Samarinda. Kalimantan Timur . Jurnal Pendidikan Biologi FKIP Universitas Mulawarman.

Meria, A. (2018). EKSTRAKURIKULER DALAM MENGEMBANGKAN DIRI PESERTA DIDIK DI LEMBAGA PENDIDIKAN. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.15548/turast.v6i2.70

Prihanti, G. S. (2017). Empati dan Komunikasi (Dilengkapi Modul Pengajaran dengan Model Pendidikan Berbasis Komunitas). Malang: UMM Press, 46–49.

Sanjaya, Wina. (2013). Penelitian Pendidikan, Jenis, Metode dan Prosedur. Kencana Prenada Media Group.

Santrock, J. W. (2007). Psikologi Pendidikan (edisi kedua). Kencana.

Sugiarto, E. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis. Suaka Media.

Sugiyono. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan . PT Alfabeta.

Sulianta, Feri. (2018). Panduan lengkap pengembangasoft skill, interpersonal skill dan intrapersonal skill.

Yara Andita Anastasya(1*), R. J. W. A. Z. N. R. & J. (2022). Psikoedukasi untuk Meningkatkan Karakter Respect (Menghargai Diri Sendiri dan Orang Lain) di SMKN 5 Lhokseumawe . Gotong Royong : Jurnal Pengabdian, Pemberdayaan Dan Penyuluhan Kepada Masyarakat.