The Application of Transformational Leadership Method to Create a Healthy School

  • Heri Prasetya SMP Negeri 2 Kasihan,  Indonesia

Abstract

This Best Practice writing is intended to determine whether the application of transformational leadership method could create a Healthy School at SMPN 2 Kasihan. This writing uses qualitative approach with the cases study, which is intended for collecting information with maintaining the integrity of the writing subject, which is implementation of the Best Practice with transformational leadership method as an implementation at SMPN 2 Kasihan. Its collect data with technique, observation, questionnaire, and documents study to be analyzed and interpreted. The result shows that the average score of healthy school before it was implemented was 2.5 with "Enough" qualification, while it increases to 3.64 or 45.6% with “Good” qualification higher than before, or after the implementation of tranformational leadership method. The quality of the school environment also raised from 2.4 to 3.4, with a 41.66% increased. Quality of Clean and Healthy Lifestyle also had a spike from 2.75 “Enough” to 3.88 “Good”, with a 41.09% increased. Based on the result, It can be concluded that the transformational leadership method could create a Healthy School at SMPN 2 Kasihan.

Keywords: leadership transformational, clean and healthy life, healthy school

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2021-03-15
How to Cite:
Prasetya, H. (2021). The Application of Transformational Leadership Method to Create a Healthy School . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(1), 17-26. https://doi.org/10.51169/ideguru.v6i1.183
Section
Best Practices
Abstract viewed: 601 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 758 times

References

Agustin, Retno Ardani. (2017). Perilaku Kesehatan Anak Sekolah. Yogyakarta: CV. Pustaka Abadi.

Arianto, Ismail, Clara Aji Sukmo, Achmad Husen, Widiastuti dan Rusdi. (2019). Pedoman Sekolah Sehat Berkarakter Untuk Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Asmawan, Moh.Chairil (2018). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Mendukung Gerakan Litarasi Sekolah. JPIPS. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. Volume 28, No 1. Juni 2018

Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Peningkatan Derajat Manusia Melalui Pendidikan. Jakarta: Balitbang, Kemendikbud.

Danim, Sudarwan dan Suparno. (2009). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Departemen Kesehatan RI. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2009 Tentang Kesehatan. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI.

Depdiknas. (2003). Undang-undang nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Depdiknas.

Depdiknas. (2005). Peraturan Pemerintah No.19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta

Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama. (2015). Pedoman Gerakan Sanitasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama.

Direktorat Pendidikan Dasar. (2012). Pedoman Pelaksanaan UKS di Sekolah. Jakarta : Direktorat Pendidikan Dasar.

Fauzuddin. (2018). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Sekolah. Jurnal Belantika Pendidikan. Volume (2) November 2018.

Iensufiie, Tikno. (2010). Leadhership untuk Profesional dan Mahasiswa. Jakarta: Erlangga.

Kemendiknas. (2009). Panduan Pengembangan Model Sekolah Sehat di Indonesia. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Pedoman Gerakan Sekolah Sehat, Aman, Ramah Anak, dan Menyenangkan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Maris, Intan Silvana, Aan Komariah dan Abubakar. (2016). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Kinerja Guru Dan Mutu Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan Vo. XXIII No.2 Tahun 2016

Murdiati, Agnes dan Amaliah. (2013). Panduan Penyiapan Pangan Untuk Semua. Jakarta : Kencana

Nugraheni, Hermien, Sofwan Indarjo, dan Suhat. (2018). Buku Ajar Promosi Kesehatan Berbasis Sekolah . Yogyakarta : Deepublish

Rahayu, Renita Silvia. (2018). Implementasi Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan. Volume 2 nomor 3 Juli 2018.

Robbins, Stephen P. (2008). Perilaku Organisasi, Konsep Kontroversi, Aplikasi. Jilid 1 Edisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Prenhallindo.

Susana, Anna (2018). Manajemen Kesehatan Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan Vol.XXV No.1 April 2018. UPI. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.