Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Kemampuan Menulis Kreatif Teks Editorial Bahasa Indonesia

  • Uswatun Hasanah Program Studi Pendidikan Bahasa Pascasarjana Universitas Negeri Makassar, Makassar,  Indonesia
  • Muhammad Saleh Prodi Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar, Makassar,  Indonesia

Abstract

Effectiveness of Project Based Learning Model on Creative Writing Ability of Indonesian Editorial Texts. This research is motivated by the problems that occur among students, namely the lack of student writing skills due to the fact that students are not given learning methods that are in accordance with the editorial text material being studied. The purpose of the study is to determine the level of student mastery in the Project Based Learning learning model and its relationship with writing creative editorial texts.  This research uses a descriptive approach and is in the form of qualitative research. Learning to write creative editorial texts with a project-based learning model succeeded in improving students' learning scores. It shows a significant improvement compared to the previous learning results in writing creative editorial text. So that satisfactory results were obtained from the application of the Project Based Learning model in editorial text learning with the average value before application was 77, and the value after application increased to 90.

Keywords: Project Based Learning, Creative Writing, Editorial Text

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-06-21
How to Cite:
Hasanah, U., & Saleh, M. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Kemampuan Menulis Kreatif Teks Editorial Bahasa Indonesia . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1446-1452. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.980
Section
Research Articles
Abstract viewed: 63 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 18 times

References

Akhadiah dkk., (1992). Pembinaan kemampuan menulis bahasa Indonesia. Jakarta: Grasindo,

As-Sya’i, A. R., Ananda, R., & Haidir, H. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Modifikasi Tingkah Laku dan Kebiasaan Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 876–882.

Fauziati, E. (2019). Peningkatan Kemampuan Memproduksi Teks Opini/Editorial Melalui Penggunaanstrategi Think-Talk-Write (Ttw) Denganmodel Project-Basedlearning Pada Peserta Didik Kelas Xii Mipa 3 Semester 2 Sma Negeri 1 Paguyangan Brebes Tahun Pelajaran 2016/2017. Orbith: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa Dan Sosial, 14(3), 167–175.

Idayanti, Z., Suleman, M. A., Najib, M., Nisa, A. K., & Prasetyo, A. E. W. A. (2024). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca dan Menulis Siswa Kelas I dan II Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 689–694.

Irmayanti, I. (2019). Penerapan Strategi Think-Talk-Write (Ttw) Dengan Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Memproduksi Teks Editorial Smk Negeri 1 Subang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Subang (SENDINUSA), 1(1), 214–222.

Kosasih, E. (2006). Cerdas Berbahasa Indonesia. (No Title).

Munandar, S. C. U., Salim, E., Semiawan, C., Noerhadi, T. H., Munandar, A. S., Setiawan, B., Sidi, P. I. P. S., Nugroho, M., Utomo, B., & Mulyadi, S. (2001). Pengalaman Hidup 10 Tokoh Kreativitas Indonesia Mengembangkan Kreativitas. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Nurhijatina, H., Larasati, N. J., Zulhijrah, Z., Irawan, M. F., & Prastowo, A. (2024). Project-based learning: Mencapai Tujuan Kurikulum melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 942-949. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.792

Romelah, R. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi dengan Teknik Kata Mengalir Berbantuan Media Benda Konkret Pada Siswa Kelas VIII SMPN 5 Pagentan. LINGUA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 13(1), 59–72.

Salfera, N. (2017). Meningkatkan kemampuan menulis teks eksplanasi dengan menggunakan media gambar berseri pada siswa kelas VII. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 32–43.

Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD: apa, mengapa, dan bagaimana. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 3–13.

Sumadiria, A. S. (2004). Menulis Artikel dan Tajuk Rencana (Panduan Praktis Penulis dan Jurnalis Profesional).

Titu, M. A. (2015). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas siswa pada materi konsep masalah ekonomi. Prosiding Seminar Nasional, 9, 176–186.

Wicaksono, A. (2014). Menulis Kreatif Sastra: dan Beberapa Model Pembelajarannya. Garudhawaca.

Yarmi, G. (2014). Meningkatkan kemampuan menulis kreatif siswa melalui pendekatan whole language dengan teknik menulis jurnal. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 8–16.

Yudawati, I. (2014). Model Pembelajaran Odel Pembelajaran Pengalaman di Luar Kelas (Outdoor Experiential Learning) yang Berorientasi Kecerdasan Intrapersonal dalam Pembelajaran Menulis Puisi. Universitas Pendidikan Indonesia.

Yuliani, Y., & Sujinah, S. (2022). Efektivitas Model Problem Based Learning dengan Mode Hybrid pada Pembelajaran Menulis Teks Editorial Siswa Kelas XII. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 170–180.