Penggunaan Bahan Ajar Matematika pada Materi Jarum Jam

  • Suciyati Anggi Pratiwi Universitas PGRI Yogyakarta, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

Problems related to the use of teaching materials in mathematics learning are still found in grade 2 students at SD Inpres 16 Kabupaten Sorong. These problems result in students getting bored and having difficulty understanding mathematical concepts. Using posters and teaching aids is a solution in overcoming problems that occur in mathematics learning. The aim of this research is to determine the use of poster teaching materials and teaching aids in improving student learning outcomes in the subject matter of clockwork reading. This type of research is quantitative descriptive research by applying pretest and posttest to measure the success of using teaching materials. The results of the research show that the use of teaching aids and posters as teaching materials for mathematics learning, clockwork reading materials, can improve learning outcomes, with an average percentage increase of 25%, with an average value of 81.7. Based on this research, it can be concluded that teaching aids and posters can improve the learning outcomes of grade 2 students at SD Inpres 16, Sorong Regency.

Keywords: teaching aids, teaching materials, mathematic, poster

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-12-21
How to Cite:
Pratiwi, S. A. (2023). Penggunaan Bahan Ajar Matematika pada Materi Jarum Jam . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 333-336. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.780
Section
Research Articles
Abstract viewed: 73 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 55 times

References

Agung. (1984) Pembelajaran matematika. Bandung: Pustaka Ramadhan.

As’ari.A.R.(2000). Pembelajaran Matematika yang Demokratis. Universitas Negeri Malang.

Ifrianti, S., & Putri, A. D. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakanalat Peraga Jam Sudut Pada Peserta Didik Kelas Iv Sdn 2 Sunur Sumatera Selatan. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 1-19.

Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.

Maulidah, S., & Sandy, D. P. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Jammu Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Satuan Waktu Kelas Iii Minu Waru I Sidoarjo. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 4(2), 1-9.

Maulidina Tamalla dan Agung Setyawan. (2023). Pemanfaatan Media Papan Kotak dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Satuan Berat Kelas 2 Min 2 Bangkalan. Junal Keilmuan pendidikan Matematika. Agung. Pembelajaran matematika.

Mira Sagita dan Nia Kania (2019). Penggunaan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Seminar Nasional pendidikan

Muti Umanahu, Wachyudi Eksan Gani (2020). Penggunaan Alat Peraga Jam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SD Islamiyah 3 Kota Ternate Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Satuan Waktu. Jurnal Pendas: pendidikan Dasar Vol. 1 No. 1

Soekamto T, Wardani, I.G.A.K dan Winataputra, U.S. (1997). Prinsip Belajar dan Pembelajaran. Bahan Ajar Pekerti P2LPTKI. Jakarta.

Sukayati dan Agus Suharjana. (2009) .Pemanfaatan Alat Peraga Matematika dalam Pembelajaran di SD. Departemen pendidikan Nasional.