Analisis Kualitas Pelayanan Akademik dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Tepat Waktu

  • Muhamad Januaripin STAI Miftahul Huda Subang, Subang, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

Students play an important role in evaluating the success and validity of a study program in a higher education environment. The success of a higher education institution can be measured by the achievements achieved by its graduates. Students who pursue a Bachelor (S1) program are considered to graduate on time if they successfully complete their studies in four years or less. Internal and external factors, as well as the quality of academic service, are factors that can affect student graduation on time. This research aims to find out how STAI Miftahul Huda Subang alumni, especially those who take the Study Program (S1) Islamic Religious Education (PAI), see academic guidance services to improve the quality of graduates. This research uses a quantitative descriptive approach and uses survey methods. Data is collected through observations, interviews, lifts, and documentation. The results of this study show that the quality of academic service at STAI Miftahul Huda Subang is already good in terms of student perception. In order to improve the quality of academic services, STAI Miftahul Huda Subang needs to improve educational facilities and the discipline of lecturers in teaching. In addition, Stai Miftahul Huda Subang also needs to cooperate with the insurance authorities to guarantee the safety and comfort of students during the course.

Keywords: service, quality, graduate

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Muhamad Januaripin, STAI Miftahul Huda Subang, Subang, Jawa Barat

Muhamad Januaripin, M.Pd.I adalah salah satu dosen tetap STAI Miftahul Huda Subang dan diberikan kepercayaan untuk memegang posisi Ketua Pusat Data dan Informasi (Pusdatin) periode 2022-2027. Hobi penulis adalah mencurahkan pikiran dan ide-ide melalui tulisan. Beberapa karya sudah sudah diterbitkan dan mendapatkan ISBN adalah Buku Dasar-dasar Komputer dan Internet, Buku Ajar Media dan Teknologi Pembelajaran, Buku Kepemimpinan Organisasi, Buku Kebijakan dan Inovasi Pendidikan, Buku Studi Agama Islam Kontemporer (in progress) dan Buku Inovasi Dalam Manajemen Perguruan Tinggi (in progress).  Nomor kontak yang bisa dihubungi 082321239468, e-mail: mjanuaripin@gmail.com

Published
2023-12-19
How to Cite:
Januaripin, M. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Akademik dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Tepat Waktu. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 264-270. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.776
Section
Research Articles
Abstract viewed: 159 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 110 times

References

Agwil, Winalia, Herlin Fransiska, and Nurul Hidayati. (2020). Analisis Ketepatan Waktu Lulus Mahasiswa Dengan Menggunakan Bagging Cart. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(2),155–66. https://doi.org/10.24853/fbc.6.2.155-166

Fitri, Lidya, and Asmendri Khaidir. (2023). “Hubungan Sinergi Antara Sekolah, Komite, Orangtua Dan Masyarakat Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. TSAQOFAH, 3, 80–90. doi: 10.58578/tsaqofah.v3i1.774.

Haryani, Isti. (2022). Pengaruh Implementasi Manajemen Kurikulum dan Kinerja Guru terhadap Peningkatan Penjaminan Mutu Pendidikan Segregasi di SLB BC Cempaka Putih. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), 25–39. https://doi.org/10.22437/gentala.v7i1.16340

Jumiati, Jumiati. (2021). Pengaruh Disiplin Kerja Dosen Terhadap Disiplin Belajar Mahasiswa Uniska Muhammad Arsyad Al Banjari. Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(1), 55–60. https://doi.org/10.53625/jirk.v1i1

Khoirudin, M. Arif. (2013). Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 24(1). https://doi.org/10.33367/tribakti.v24i1.126

Mangkunegara, AA Anwar Prabu. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan.

Martasubrata, Nadira, and Suwatno Suwatno. (2016). Mutu Layanan Akademik Sebagai Determinan Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 136–143. doi: 10.17509/jpm.v1i1.3266.

Marthalina. (2018). Analisis Kualitas Pelayanan Akademik Dan Kepuasan Mahasiswa Di IPDN Kampus Jakarta.

Nurhayati, Eti. (2011). Bimbingan, Konseling & Psikoterapi Inovatif. Vol. 1. Pustaka Pelajar.

Riduwan, and Sunarto. (2011). Pengantar Statistika Untuk Penelitian Pendidikan, Sosial Ekonomi, Komunikasi Dan Bisnis, Lengkap Dengan Aplikasi SPSS 14. Bandung: Alfabeta.

Silaban, Nurmintan. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Sarana Dan Prasarana Pembelajaran Dengan Tingkat Prestasi Mahasiswa Di UNIHAZ. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana 10(4). https://doi.org/10.33369/mapen.v10i4.1281

Sumarsono, Raden Bambang, Maisyaroh Maisyaroh, and Desi Eri Kusumaningrum. (2021). Pengaruh Tingkat Kualitas Layanan, Faktor Kepuasan, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Mahasiswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 6(1), 43–52. doi: 10.17977/um027v6i12021p043.

Surianti, Surianti, Mattalatta Mattalatta, and Hasmin Tamsah. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Akademik terhadap Kepuasan Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Lamappapoleonro Soppeng. YUME : Journal of Management, 3(2). https://doi.org/10.37531/yum.v3i2.841

Suryana, Yaya, and Fadhila Maulida Ismi. (2019). Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 4(2), 257–66. https://doi.org/10.15575/isema.v4i2.6026

Wijayanti, Anis, and Bekti Ayu Selawati. 2020. Perbaikan Kebijakan Tata Kelola Perguruan Tinggi Kedinasan. Integritas : Jurnal Antikorupsi, 6(1), 73–91. https://doi.org/10.32697/integritas.v6i1.583

Wijayanti, Feri, Hindun Hudzaifah, Yulizawati, and Ulfa Lisa. (2023). Evaluasi Kepuasan Mahasiswa Terhadap Layanan Bimbingan Akademik Di Program Studi Sarjana Kebidanan. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan 6, 199–211. doi: 10.37329/cetta.v6i2.2219.

Yusrani, Khoirunnisa Ghefira, Cahya Arbitera, Putri Andini Novianti, Rossa Shafira Nur Sabrina, Syalisa Syabil, and Ummi Rahma. (2023). Studi Literatur : Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Masyarakat Dalam Memilih Asuransi Kesehatan. Jurnal Medika Husada 3(1), 37–50. https://doi.org/10.59744/jumeha.v3i1.39

Zahir, Abdul, and Saddang Saputra. (2016). Analisis Kualitas Layanan Akademik Universitas Cokroaminoto Palopo. Prosiding 2(1).