Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar

  • Sholihah Ummi Nirmala Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Anggita Agustina Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Siti Robiah Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia
  • Ayu Ningsi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This study aims to describe the application, its advantages and disadvantages, and possible solutions for using information and communication technology-based learning media in the independent curriculum of elementary schools. The research is qualitative, using phenomenological analysis. Data was collected through interviews, observation, and documentation, and analyzed using data reduction, presentation, and conclusion. The study revealed that 1) the independent curriculum has been implemented, but differentiated learning has not yet been fully realized. Teachers lack technology skills and still rely on the lecture method. 2) The advantage of the application is that it allows teachers to assign material for students to study independently, but the drawback is that some teachers and students struggle with operating the required technology, reducing effective learning time. 3) Solutions to this challenge include teacher training, seeking additional materials online, using game-based learning media, and encouraging students to practice using the application at home before learning.

Keywords: Learning Media, Information and Communication Technology, Independent Curriculum

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sholihah Ummi Nirmala, Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta

Penulis merupakan mahasiswi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga yang mendapatkan gelar sarjananya dari Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah pada tahun 2022. Penulis lahir di Jepara pada bulan Februari 2001, dan dapat dihubungi melalui WhatsApp di nomor 081229108386. Aktivitas yang dilakukan penulis saat ini adalah fulltime mahasiswa yang mendapatkan kesempatan untuk mengabdikan diri di sebuah sekolah di desa ketika libur semester.

Published
2023-12-12
How to Cite:
Nirmala, S. U., Agustina, A., Robiah, S., & Ningsi, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 182-187. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.746
Section
Research Articles
Abstract viewed: 2242 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 1533 times

References

Aminullah, M., & Ali, M. (2020). Konsep Pengembangan Diri Dalam Menghadapi Perkembangan Teknologi Komunikasi Era 4.0. Komunike: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 12(1), 1–23. https://doi.org/10.20414/jurkom.v12i1.2243

Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba : Journal Of Education, 2(1), 64–73.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (Fourth). United States of America: Sage Publication.

Firmansyah, R., & Saidah, I. (2016). Perancangan Web Based Learning Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jurnal Informatika, 3(2). https://doi.org/10.31294/ji.v3i2.834

Hafni, R. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pendidikan Online. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 601–611. https://doi.org/10.53695/sintesa.v1i1.368

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/PIP.352.10

Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring Terhadap Perkembangan Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 251–257. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37038

Kemenristekdikti. (2023, February 6). Latar Belakang Kurikulum Merdeka. Retrieved March 5, 2023, from Merdeka Mengajar website: https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/en-us/articles/6824331505561-Latar-Belakang-Kurikulum-Merdeka

Kusumadewi, R. F., Yustiana, S., & Nasihah, K. (2020). Menumbuhkan kemandirian siswa selama pembelajaran daring sebagai dampak covid-19 di sd. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 7–13.

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840–7849. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3617

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. SAGE.

Nasution, S. W. (2022). Asesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181

Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., … Iskandar, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Putra, Z. H., Witri, G., & Yulita, T. (2019). Development Of Powerpoint-Based Learning Media In Integrated Thematic Instruction Of Elementary School. 8(10).

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3274