Implementasi Asesmen Pembelajaran IPA berbantuan Aplikasi Digital: Studi Fenomenologi di Sekolah Thailand

  • Ismi Aryanti Khusnul Khatimah Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Pancasakti Tegal, Jawa Tengah,  Indonesia
  • Purwo Susongko Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Pancasakti Tegal, Jawa Tengah,  Indonesia
  • Mobinta Kusuma Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Pancasakti Tegal, Jawa Tengah,  Indonesia
  • Sutita Taowato Annuban Wang Mai Sasanasart School,  Thailand

Abstract

Learning assessment is one of the assessments carried out to obtain information related to the results of student competency achievement in each learning material. This study aims to determine the implementation of digital science learning assessments carried out in a school located in the province of Satun-South Thailand, as well as the obstacles and solutions encountered. The design of this study uses a descriptive analysis method with a qualitative approach. The subjects in this study were 5 students and 1 science teacher in a school located in the province of Satun-South Thailand. Instruments used in research are observation, interviews and documentation. Meanwhile, data analysis is done by reducing data, presenting, and drawing conclusions. This research shows that teachers have carried out digital assessments in science learning by utilizing existing technology, although there are still some obstacles encountered in its implementation. Researchers recommend that science teachers be able to understand the characteristics of each student, and must be able to provide guidance and teaching related to ways of understanding and analyzing various existing questions.

Keywords: Learning Assessment, Assessment Innovation, Science Learning

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-21
How to Cite:
Khatimah, I. A. K., Susongko, P., Kusuma, M., & Taowato, S. (2023). Implementasi Asesmen Pembelajaran IPA berbantuan Aplikasi Digital: Studi Fenomenologi di Sekolah Thailand. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 62-70. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.717
Section
Research Articles
Abstract viewed: 326 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 220 times

References

Amarulloh, A., Surahman, E., & Meylani, V. (2019). Refleksi peserta didik terhadap pembelajaran berbasis digital. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1).

Awwaliyah, Z. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Tha-It Suksa School Nonthaburi Bangkok Thailand.

Darmayanti, S. E., & Wibowo, U. B. (2014). Evaluasi program pendidikan karakter di sekolah dasar Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 223-234.

Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(1).

Hasibuan, A. T., & Rahmawati, E. (2022). Pendidikan Islam Informal Dan Peran Sumber Daya Manusia Dalam Perkembangan Masyarakat: Studi Evaluasi Teoretis. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 24–37.

Isma, C. N., Rohman, N., & Istiningsih, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Minat Baca Siswa Kelas 4 Di Min 13 Nagan Raya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 7932–7940.

Puteri, A. N., Yoenanto, N. H., & Nawangsari, N. A. F. (2023). Efektivitas asesmen autentik dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(1), 77-87.

Putra, A., & Afrilia, K. (2020). Systematic literature review: penggunaan kahoot pada pembelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 4(2), 110-122.

Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyani, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 55-66.

Rosnaeni, R. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4334-4339.

Sudrajat, D. (2019). Asesmen pembelajaran bahasa inggris: Model dan pengukurannya. Intelegensia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 1-20.

Sudarwan, R. E., & Retnawati, H. (2015). Pengembangan perangkat assessment pembelajaran matematika pokok bahasan geometri dan pengukuran SMP/MTs. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 251-261.

Umami, M. (2018). Penilaian Autentik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti dalam Kurikulum 2013. Jurnal Kependidikan, 6(2), 222-232.

Wita, G., & Mursal, I. F. (2022). Fenomenologi dalam Kajian Sosial Sebuah Studi Tentang Konstruksi Makna. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 6(2), 325-338.

Yuliyanti, Y., Damayanti, E., & Nulhakim, L. (2022). Perkembangan Kurikulum Sekolah Dasar di Indonesia dan Perbedaan Dengan Kurikulum Di Beberapa Negara. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(3), 95-106.