Penerapan PBL dalam Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Proyek IPAS di Sekolah Menengah Kejuruan

  • Eko Mulyadi SMK Negeri 3 Yogyakarta, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This classroom action research was conducted with the aim of increasing active involvement in learning and the results of student achievement in the IPAS Project in class XTE1. By applying in PBL model., SMKN 3 Yogyakarta is trying to improve the quality of learning on spatial and connectivity topics. This research was conducted in two cycles, where each cycle consisted of two meetings that lasted 3 hours of lessons. Each series of activities consists of four stages, namely planning,acting, observing,and reflecting.  Application of the PBL model with problem-oriented syntacs, organizing learning, mentoring, presenting work, analyzing and evaluating problem solving. Aspects of achievement are measured by pretest and posttest. The results showed that learning activities in cycle I was 36,75%, in cycle II was 45,84%, an increase of 9,09%. Achievement of learning outcomes in the first cycle obtained an average of 64,8, in the second cycle an average of 87,0 was obtained so that there was an increase of 22,2. The application of this PBL model needs to be in learning because it is be able to increase learning activities and student achievement.

Keywords: PBL, aktivitas belajar, prestasi belajar

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eko Mulyadi, SMK Negeri 3 Yogyakarta, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta

Nama               : Eko Mulyadi

Pangkat/Gol.    : Pembina Tk.I/ IVb

Isntansi            : SMKN 3 Yogyakarta

No. HP             : 085643709542

Published
2023-08-02
How to Cite:
Mulyadi, E. (2023). Penerapan PBL dalam Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Proyek IPAS di Sekolah Menengah Kejuruan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 653-660. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.684
Section
Research Articles
Abstract viewed: 393 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 280 times

References

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kota Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas VIIIC SMP Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-991. http://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v6i2.2326

Mulyono, A.M. (2001). Aktivitas Belajar. Bandung: Yrama.

Arikunto, Suharsimi, dkk. (2006). Penelitian Tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanida, Titi. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Tematik di Kelas II Sekolah Dasar. Khatulistiwa : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i1.13125

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Huda, M.(2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

I.A. Prasetya, R. Harimurti,F. Baskoro dan L. Rakhmawati. (2021). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Program Keahlian Teknik Komputer Jaringan di SMK Rajasa Surabaya. https://doi.org/10.26740/jpte.v10n03.p19-28

Kepmendikbudristek No.262 Tahun 2022 tentang Perubahan Atas keputusan Menteri Pendidikan , Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 56/M/2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.

Mulyadi, Eko .(2019). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kinerja dan Prestasi Hasil Belajar Fisika Siswa di SMK. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 4(2), 27-34. https://doi.org/10.51169/ideguru

Natawijaya, Rochman. (2005). Aktivitas Belajar. Jakarta : Depdiknas.

Nurkhikmah. (2013). Keefektifan Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPA. Journal of Elementary Education . JEE 2(2). 19-24.

Permendikbud No.16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Pada Pendidikan Anak Usia Dini, jenjang Pendidikan Dasar, Dan jenjang Pendidikan Menengah.

Poerwadarminta, WJS. (1987). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: balai Pustaka.

Rimy, Yoko. (2008). Penelitian Tindakan Kelas sebagai Bentuk Pengembangan Profesi Guru. Yogyakarta : LPMP.

Sianturi, Elisabet dkk. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Menggunakan Metode Demonstrasi. https://jurnal.untan.ac.id/Index.php/jpdpb/article/viewFile/6256/6390.

Suyono dan Haryanto. (2014). Belajar dan Pmbelajaran. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Tim Kemdikbud Dikmen. (2014). Model-Model Pembelajaran Bagi pendidikan Kejuruan dan Karya Tulis Ilmiah. Pada Bimtek Lomba KTI KIIP yang diselenggarakan oleh P2TK Dikmen, 17-19 Juni 2014 di Hotel Sahid Prince Solo, Handout.