Percobaan Interaktif Menggali Misteri Pelangi untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini

  • Cici Nuriah Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya, Kota Tasikmalaya, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

This article focuses on the discussion of research regarding efforts to improve science skills in children through an interactive theme park with the theme of the universe with a rainbow sub-theme. This interactive experiment can use teachers and parents as an interesting and fun strategy learning process by involving children directly and trying experiment activities themselves to explore deeper understanding. This study aims to improve science process skills in group B children in PAUD Bambim An-Nur, Kawalu Tasikmalaya through the implementation of interactive experiments. This research used Classroom Action Research (PTK) with a design model designed by Stephen Kemmis and Taggart through four steps consisting of planning, action, observation, and reflection. This research was completed through pre-cycle observations and 2 action cycles with 5 types of experimental activities in April-May 2023. The results obtained data on improving science process skills in children through interactive experiments. In cycle I, children's development in science process skills is in the Good criteria with an average proportion of 69%. Then in cycle II, the process of developing science skills occupies a very good position with an average proportion of 78%. From these results it can be said that interactive experiments exploring the mystery of the rainbow have succeeded in significantly increasing children's science process skills.

Keywords: Interactive Experiment, science process skills, early childhood

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cici Nuriah, Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya, Kota Tasikmalaya, Jawa Barat

Nama saya Cici Nuriah, seorang mahasiswa yang semangat dan penuh dedikasi dalam mengejar pendidikan tinggi. Saya berasal dari Sukaraja, Kabupaten Tasikmalaya, dan saat ini sedang menempuh pendidikan di Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya, Program Studi S1 PGPAUD. Minat saya terutama fokus pada pendidikan anak, dimana saya telah mengembangkan keterampilan dan pengetahuan yang mendalam. Saya memiliki semangat yang tinggi untuk belajar dan berkontribusi dalam dunia akademik, serta memiliki keinginan kuat untuk menghasilkan penelitian berkualitas yang bermanfaat.

No. Wa 085293630556

 

Published
2023-07-20
How to Cite:
Nuriah, C. (2023). Percobaan Interaktif Menggali Misteri Pelangi untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 602-610. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.651
Section
Research Articles
Abstract viewed: 333 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 426 times

References

Akmal, A. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Anak Melalui Pembelajaran Sains. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 8-17. https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/5250/2743.

Ayuningtyas, T. Y., & Wijayaningsih, L. (2020). Efektivitas Permainan Detumbar (Dengarkan, Temukan gambar) terhadap Minat Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 814-822. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/724.

Damayanti, A. (2020). Meningkatkan Keterampilan Proes Sains Anak Usia 5-6 Tahun melalui Metode Eksperimen Mencampur Warna di PAUD Permata Hati Desa Jampang. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 2(2), 88-94. https://jurnal.unw.ac.id/index.php/IJEC/article/view/556/1607.

Farhana, Husna (2019). Penelitian Tindakan Kelas. IC Publisher.

Firdaus, N. N., & Subekti, H. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Dan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Menggunakan Media Microsoft Teams. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 9(3), 297-303. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/38768/36803

Ismail, N. (2023). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen Dengan Benda Cair Terhadap Kemampuan Sains Anak Usia 5-6 tahun Di Tk Chamsiyah Kabupaten Bantaeng. http://eprints.unm.ac.id/27158/.

Izzuddin, A. (2020). Efektivitas Fungsi Controlling Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dalam Pembelajaran Sains di TK Darun Najihin NW Gunung Rajak. Bintang, 2(2), 157-167. https://www.ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang/article/view/888/608.

Kinanti, A., Purnama, S., & Rohinah, R. (2020). Metode Eksperimen: Upaya Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Kelompok B2 RA Masyithoh X Karangmojo Gunungkidul. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(1), 31-40. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/goldenage/article/view/51-04/1874

Mirawati, M., & Nugraha, R. (2017). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Berkebun. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 1(1), 13-27. https://journal.umtas.ac.id/index.php/earlychildhood/article/view/50.

Mu’alimin. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Ganding Pustaka.

Nugroho, H., & Margiati, K. Y. (2019). Penerapan Metode Eksperimen dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Kabupaten Ketapang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(3). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1222.

Nurhasanah, D., & Amini, F. A. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Anak Melalui Media Gambar (Penelitian Tindakan Kelas di Kelompok A Raudhatul Athfal Daarul Hasanah Kecamatan Panjalu Kabupaten Ciamis). Tarbiyat al-Aulad: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1). https://drive.google.com/file/d/16CJwlT8DNwdKMBloAOUCUw5Lc93MTRyL/view

Sari, M. L., Asmawati, L., & Atikah, C. (2021). Implementasi Metode Eksperimen Untuk Mengembangkan Keterampilan Proses Sains dan Literasi Sains Anak Usia Dini. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 8(1). https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JTPPm/article/view/11895/7547.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia (Nomor 146 Tahun 2014) Tentang Kurikulum 2013 PAUD.

Wahyuni, A. S., Putri, S. U., & Dewi, F. (2023, February). Implementasi Kegiatan Eksperimen Dalam Upaya Pengembangan Keterampian Proses Sains Pada Anak Usia 5-6 Tahun. In Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta (Vol. 2, No. 1, pp. 26-35). http://proceedings2.upi.edu/index.php/semnaspgpaudpwk/article/view/2536

Winarni, D. S. (2017). Analisis kesulitan guru PAUD dalam membelajarakan IPA pada anak usia dini. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 5(1), 12-22. https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/edusains/article/view/578.