Upaya Meningkatkan Fisik dan Kelincahan Siswa dengan Metode Ilinois Run pada Ekstrakurikuler Futsal

  • Olivia Dwi Cahyani Universitas Nahdhatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro, Jawa Timur,  Indonesia
  • Aris Prasetyo Universitas Nahdhatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro, Jawa Timur,  Indonesia
  • Heru Hermawan Universitas Nahdhatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro, Jawa Timur,  Indonesia

Abstract

Futsal sport is one of the activities that require good techniques, tactics and physical conditions in futsal extracurricular activities requires good physical condition in order to have an effect on the players. This study aims to find out the physical condition of futsal extracurricular participants at SMPN 2 Padangan. The research technique used in this study is a survey technique in the form of descriptive research in the form of quantitative data collection, testing and measurement using the ilinois agility runs method on 25 students who participated in extracurricular futsal with a research duration of one week. The results of this study classified futsal participants into the categories of "good" speed, "good" mobility, and "good" cardiorespiratory endurance. In the formula for categorizing futsal extracurricular participants, the category is sufficient so that it can be concluded that futsal extracurricular participants have sufficient category physical conditions. Based on the results of calculations and data analysis, it can be concluded that there have been changes in students due to the influence of the direct class learning model on Ilinois and skill learning.

Keywords: physical condition, agility, futsal, ilinois run

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-01
How to Cite:
Cahyani, O. D., Prasetyo, A., & Hermawan, H. (2023). Upaya Meningkatkan Fisik dan Kelincahan Siswa dengan Metode Ilinois Run pada Ekstrakurikuler Futsal . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 24-28. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.622
Section
Research Articles
Abstract viewed: 236 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 172 times

References

Andriawan. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis Video Demonstrasi pada Mata Pelajaran Praktik Batu Kelas XI Jurusan Teknik Konstruksi Batu Beton di SMKN 2 Pengasih. (Skripsi): FT UNY. http://eprints.uny.ac.id/19243/1/AAN%20andriawan-11505241012.pdf

Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M., & Gardner, P. (2012). Clarifying The Meaning Of Extracurricular Activity: A Literature Review Of Definitions. American Journal of Business Education (AJBE), 5(6), 693–704. https://doi.org/10.19030/ajbe.v5i6.7391

Dahliyana, A. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Di Sekolah. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 15(1), 54–64.

Fahmi Ashari Sapto Adi, R. (2019). Pengembangan Model Latihan Menyerang Futsal Menggunakan Formasi 3-1. Sport Science and Health |, 1(2), 2019.

Febrianty, A., Fahrial, A., & Usman, W. (2020). Survei Minat Siswa Kelas VIII Terhadap Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga Di SMP Negeri Se- Kabupaten Sidoarjo. Sport Science Health, 2(1), 39–48.

Firdaus Soffan Hadi, D. (2016). Pengaruh Latihan Ladder Drills Terhadap Peningkatan Kelincahan Siswa U-17 Di Persatuan Sepakbola Jajag Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pendidikan Jasmani, 26(1), 213–228.

Litardiansyah, B., & Hariyanto, E. (2022). Survei Kondisi Fisik Peserta Ekstrakurikuler Futsal Putra dan Putri Sekolah Menengah Atas. Sport Science and Health, 2(6), 331–339. https://doi.org/10.17977/um062v2i62020p331-339

MacKenzie, B. (2015). 101 Performance Evaluation Tests. Green Star Media Limited.

Novia, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Direct Teaching dalam Pembelajaran Passing Atas pada Siswa. Juara, 4(1), 9–14.

Pane, B. S. (2015). Peranan Olahraga Dalam Meningkatkan Kesehatan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 21(79), 1–4.

Putra, D. A. (2022). Pengaruh Latihan Ladder Drill Dan Zig-Zag Run Dalam Meningkatkan Kelincahan Pada Atlet Futsal. Jurnal Kesehatan Olahraga, 10(4), 31–40.

Santra, W. (2021). Implementasi Model Direct Instruction Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Teknik Dasar Sprint. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 382–390. https://doi.org/10.5281/zenodo.5257265

Supargo, A. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Direct Instructions dalam Upaya Peningkatan Prestasi belajar Penjaskes yang Memuat Renang Pada Siswa Kelas X TKJ 1 Semester 1 SMK Negeri 1 Pogalan Trenggalek Tahun. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, I(1), 66–73.

Ubaidah, S. (2014). Manajemen Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Mutu Sekolah. Al-Fikrah: Jurnal Kependidikan Islam IAIN Sulthan Thaha Saifuddin, 5(11), 150–161.

Wahyu, A.I. & Susanto, I.H. (2022). Gambaran Kondisi Fisik Tim Futsal Putra Pra Porprov Kabupaten Sumenep Tahun 2022. Jurnal Kesehatan Olahraga, 10(3), 43-52. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kesehatan-olahraga/article/view/48073