Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Manik-Manik

  • Maria Putri Arisanti Prodi PGSD Universitas Nusa Nipa, Kabupaten Sikka, Nusa Tenggara Timur,  Indonesia
  • Marianus Yufrinalis Prodi PGSD Universitas Nusa Nipa, Kabupaten Sikka, Nusa Tenggara Timur,  Indonesia
  • Lukas Bera Prodi PGSD Universitas Nusa Nipa, Kabupaten Sikka, Nusa Tenggara Timur,  Indonesia

Abstract

The main problems in this study include teachers not being optimal in teaching, minimal creativity and innovation in compiling teaching materials and using learning media, so that learning feels boring for students. This study aims to determine the application of bead media and its impact on the understanding of grade II students of SDK Waiara in calculating multiplication. Quantitatively, data is collected from the results of learning tests, observations in class, rubrics of evaluation of results and evaluation of processes. On the contrary, it is qualitatively sourced from documentation and interviews. The information collected is analyzed quantitatively as well as qualitatively. Quantitative information is analyzed to explain students' success rates on multiplication operations. Qualitatively, information is analyzed to explain student learning activities as well as teacher teaching activities throughout the process. Based on research that has been carried out, it shows that the implementation of the STAD model combined with bead media can improve the learning outcomes of grade II students of SDK Waiara for the 2022/2023 academic year. The increase in learning outcomes during the research was the percentage of student completeness of 76.97% in cycle I increased to 94.11% in cycle II. The results of this study are expected to be a reference for teachers in organizing learning activities in the classroom, especially the implementation of interesting learning media and stimulating students to learn actively. In addition, the results of this study can be a reference for future research.

Keywords: Learning Outcomes, STAD model, beading media, Mathematics

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Putri Arisanti, Prodi PGSD Universitas Nusa Nipa, Kabupaten Sikka, Nusa Tenggara Timur

Maria Putri Arisanti adalah mahasiswa tingkat akhir pada Program Studi PGSD Universitas Nusa Nipa. Marianus Yufrinalis, S.Fil., M.A adalah dosen Progam Studi PGSD Universitas Nusa Nipa dan memiliki rekam jejak penelitian, pengabdian kepada masyarakat, dan publikasi ilmiah yang meningkat dari tahun ke tahun. Sedangan Lukas Bera, S.Pd., MM adalah dosen Program Studi PGSD Universitas Nusa Nipa di Maumere, Flores, NTT. Adapun publikasi hasil penelitian ini merupakan luaran wajib pada program Asistensi Mengajar sebagai implementasi dari Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM).

Published
2023-07-24
How to Cite:
Arisanti, M. P., Yufrinalis, M., & Bera, L. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Manik-Manik. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 620-626. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.621
Section
Research Articles
Abstract viewed: 284 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 180 times

References

Afifah, D. S. N. (2012). Interaksi Belajar Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 1(2), 145–152. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i2.37

Aji, B. S., & Winarno, M. E. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Pengetahuan Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK) Kelas VIII Semester Gasal. Jurnal Pendidikan, 1(7), 21–22.

Ananda, K., Raya, U. P., Pendidikan, F. I., & Yogyakarta, U. N. (2021). Pengembangan Media Manik-Manik Hitung Untuk Pemahaman Konsep Bilangan Anak Kelompok A. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 154–161.

Ardianto, W., Sa’dijah, C., & Kuswandi, D. (2017). Pembelajaran Saintifik Berbantuan Media Manipulatif Untuk Memahamkan Konsep Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(5), 694–705. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Arikunto, S., Supardi, & Suhardjono. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. (Edisi Revisi). Jakarta : Bumi Aksara

Daulay, N. (2014). Implementasi Tes Psikologi Dalam Bidang Pendidikan. Tarbiyah, 21(2), 402–421.

Djamarah, S. B. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Hasanah, H. (2016). TEKNIK-TEKNIK OBSERVASI (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial. At-Taqaddum., 8(1), 21–46.

Kusumawati, H. & M. (2006). PERBEDAAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DARI HASIL BELAJAR SISWA. Scholaria, 6(3), 251–263.

Nilamsari, N. (2014). Memahami Studi Dokumen Dalam Penelitian Kualitatif. Wacana, 13(2), 177–181.

Pitadjeng. (2015). Pembelajaran Matematika Yang Menyenangkan. Yogyakarta: Graha Ilmu

Pratama, L. D. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Setting Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 29–39.

Siska, S., Safei, S., & Sulasteri, S. (2021). Kemampuan Operasi Hitung Bilangan Bulat Menggunakan Media Pembelajaran Manik-Manik Warna. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(2), 242. https://doi.org/10.24252/auladuna.v8i2a10.2021

Slameto. (2012). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sunilawati, N. M., Dantes, N., & Candiasa, I. M. (2013). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe stad kemampuan numerik siswa kelas IV SD. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1).

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta : Kencana Prenada Media Grup

Susilowati. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Personal Branding Di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun @bowo_allpennliebe). Komunikasi: Jurnal Komunikasi. 9(2). https://doi.org/10.31294/jkom.v9i2.4319