Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif “Kihajar Beriman” pada Elemen Media Digital

  • Ayu Sarwendah SMK Negeri 2 Kediri, Kota Kediri, Jawa Timur,  Indonesia

Abstract

This study aims to determine the development and feasibility of interactive multimedia "Kihajar Beriman" (Kita Harus Belajar Broadcasting dan Perfilman) on digital media learning elements at SMKN 2 Kediri. The development model used is ADDIE, namely Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. First, the analysis phase consists of observation and teacher interviews to provide an analysis of the curriculum and student characteristics. Second, designing interactive learning multimedia. Third, the development of interactive learning multimedia is validated by media and material experts to determine its feasibility, as well as find out student responses. Fourth, the implementation stage for students in class X BPF 1 at SMKN 2 Kediri. Fifth, the evaluation stage is managing the results of the assessment and making conclusions. The results of the research and data analysis show that the interactive multimedia "Kihajar Beriman" is declared fit for use as a learning medium in the Digital Media element at SMKN 2 Kediri with an average score of 83%. The details of the results of the assessment are the media format aspect with a percentage of 81.7%, the media material aspect is 82.8%, and the media language aspect is 85%. This research is expected to be used as an alternative learning media and developed in other learning elements.

Keywords: interactive learning media, digital media element

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ayu Sarwendah, SMK Negeri 2 Kediri, Kota Kediri, Jawa Timur

Ayu Sarwendah, S.Pd.,M.Pd.,Gr lahir di Kediri pada 10 Februari 1990. Menempuh pendidikan di SDN Sambi 1 tahun 1996-2002, SMPN 4 Kediri tahun 2002-2005, SMAN 7 Kediri tahun 2005-2008, S1 Pendidikan Teknik Elektro di Universitas Negeri Surabaya tahun 2008-2012, S2 Magister Teknologi Pendidikan di Universitas Dr. Soetomo tahun 2021-2023. Penulis bekerja sebagai guru program keahlian Broadcasting dan Perfilman di SMKN 2 Kediri. Kontak yang bisa dihubungi melalui Whatsapp 085649000883 dan email ayusarwendah@gmail.com. Penulis merupakan mahasiswa lulusan terbaik di Universitas Negeri Surabaya tahun 2012 dan menjadi Pegawai Negeri Sipil tahun 2017.

Published
2023-06-09
How to Cite:
Sarwendah, A. (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif “Kihajar Beriman” pada Elemen Media Digital. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 525-530. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.616
Section
Research Articles
Abstract viewed: 330 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 191 times

References

Ayu, I. G., Sri, A., & Dewi, S. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Karakter Mata Pelajaran Bahasa Bali. 3, 190–1

Carolina, Y. D. (2022). Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif 3D untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Digital Native. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(1), 10-16. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.44895.

Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa SD Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28934

Ernawati, I. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315

Indrawan, I., Wijoyo, H., Wiguna, I. M. A., & Wardani, E. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia.

Kusumawati, L. D., Sugito, Nf., & Mustadi, A. (2021). Kelayakan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dalam Memotivasi Siswa Belajar Matematika. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 31. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v9n1.p31--51

Pradana, I., Setyosari, P., & Sulthoni, S. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Materi Cahaya. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 26–32. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p026

Risma, O. (2011). New Media Digital . Skripsi, 12–33.

Sartono, S. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Pemanfaatan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 3(2), 23-32.

Suryaningsih, A. (2019). Ideas for Developing Augmented Reality in Books As an Effort to Increase Student Reading Interest (Adaptation to Literacy Acceleration from South Korea). Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 4(1), 35-42. https://doi.org/10.51169/ideguru.v4i1.80