Pembelajaran Model Cooperative Learning Tipe TAI untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi

  • Mardiyanti Mardiyanti SMK Negeri 1 Depok, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This research is motivated by the low learning outcomes of accounting in class XI AKL 3 at SMK Negeri 1 Depok. The aim of the research is to find out the increase in student learning outcomes after using the TAI type of cooperative learning model. This research is a Classroom Action Research which took place in July–September 2022. The research subjects were 36 students. The research object is the process of implementing learning with the cooperative learning model type TAI. The instruments in this study were lesson plans assessment sheets, observation sheets and test questions. The research procedure was carried out in two cycles, cycle I consisting of 4 meetings and cycle II consisting of 3 meetings. The results showed that the application of the TAI type of cooperative learning could improve accounting learning outcomes at SMK Negeri 1 Depok. The increase in student learning outcomes is marked by an increase in the number of students who achieve scores above the Minimum Completeness Criteria (KKM). This can be seen from the average value of learning outcomes in pre-cycle 64 which increased in cycle I and cycle II, namely 78.61 and 83.33. In addition to grades, KKM achievement also increased from 36.11% in pre-cycle to 66.67% in cycle I and 89.89% in cycle II.

Keywords: cooperative learning, team assisted individualization (TAI), learning outcomes

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mardiyanti Mardiyanti, SMK Negeri 1 Depok, Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta

Mardiyanti, S.Pd. lahir di Yogyakarta tanggal 14 Juni 1982. Riwayat Pendidikan S1 Pendidikan Akuntansi UNY (2004). Penelitian yang telah dilakukan (1) Pembelajaran Dengan Model Cooperative Learning Tipe STAD Yang Berorientasi Pada Kurikulum 2013 Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Akuntansi Di SMK Negeri 2 Gedangsari (2016) (2) Pembelajaran Model Cooperative Learning Tipe TAI Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi Di SMK Negeri 1 Depok (2022). Buku yang pernah ditulis Praktikum Akuntansi Lembaga / Instansi Pemerintah kelas XII (2018). Peneliti tinggal di Bromonilan RT 7 RW 3 Purwomartani, Kalasan, Sleman, DIY dengan no telp/wa/telegram 0815-7887-2992.

Published
2023-12-14
How to Cite:
Mardiyanti, M. (2023). Pembelajaran Model Cooperative Learning Tipe TAI untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 226-232. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.499
Section
Research Articles
Abstract viewed: 78 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 53 times

References

Aqib, Z. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Media.

Djojonegoro, W. (1998). Pengembangan Sumber Daya Manusia: Melalui Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jakarta: PT Jaya Agung.

Huda, K., Kirana, T., & Sucipto. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI (Time Assisted Individualization) Dengan Teknik Tutor Sebaya Dalam Pembelajaran Biologi SMA. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 4(2), 525-534. https://doi.org/10.26740/jpps.v4n2.p525-534

Huda, M. (2019). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kusumah, W., & Dwitagama, D. (2011). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Indeks.

Megawati, Y. D., & Sari, A. R. (2012). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa dan Hasil Belajar Siswa Akuntansi Kelas XI IPS 1 SMA Negeri Banjarnegara Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(1), 162 - 180. https://adoc.pub/jurnal-pendidikan-akuntansi-indonesia-vol-x-no-1-tahun-2012-00fccb0fc2150e846ecb88472c74d6e730537.html

Priansa, D. J. (2019). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran : Inovatif, Kreatif, dan Prestastif Dalam Memahami Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik . Bandung: Nusa Media.

Susilawati, Y. (2022). Upaya Peningkatan Aktifitas Dan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Pembelajaran Tipe TAI (Team Assisted Individualization) Bagi Siswa SMAN 4 Kota Jambi. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 21-27. https://doi.org/10.51878/learning.v2i1.957

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Warsono, H. (2013). Pembelajaran Aktif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yuliastuti, A. W., Ngadiman, & Muchsini, B. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Akuntansi Dengan Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Berbantu Media Monopoli Akuntansi Di SMK. Jurnal "Tata Arta" UNS, 6(2), 63-76. https://jurnal.uns.ac.id/tata/article/view/59083