Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembuatan RPP Daring melalui Supervisi Akademik Teknik Perorangan

  • Rohmat Santosa SMK Negeri 1 Sedayu, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

This study aims to improve teacher pedagogical competence in making Online Learning
Implementation Plans. This type of research is a school action research using data collection instruments
in the form of a monitoring instrument for the assessment of the Learning Implementation Plan during
the COVID-19 pandemic and the teacher's response instrument. The subjects receiving the action were 41
teachers of SMK Negeri 1 Dlingo. The data collected from the school action research instrument was
presented in a percentage for each cycle, then analyzed to compare the data for each cycle. The results
showed that the provision of academic supervision measures can improve the pedagogical competence of
teachers in making Online Learning Implementation Plans. The average increase in teacher pedagogical
competence in making Online Learning Implementation Plans in cycle 1 was 67%, then in cycle 2 it
increased to 89%. From the results of this School Action Research, it can be concluded that academic
supervision can improve teacher pedagogical competence in making plans for the implementation of online
learning for teachers of SMK Negeri 1 Dlingo.

Keywords: pedagogic competence, online learning lesson plans, academic supervision

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rohmat Santosa, SMK Negeri 1 Sedayu, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta

Rohmat Santosa, S. Pd., M. Si. lahir di Bantul pada 1 April 1970. Pendidikan SD Negeri Gunung Saren 2  (1983),  SMP Negeri Srandakan  (1986),  SMA Bopkri Bantul  (1989),  D.III Akademi Teknologi Kulit Yogyakarta (1993) , A.III FIP IKIP Negeri Yogyakarta (1993), Sarjana Bimbingan Konseling Universitas Sriwijaya Palembang (2006), Pasca Sarjana Psikologi Universitas Ahmad Dahlan (2014). Pengalaman kerja antara lain sebagai Guru  Seni Rupa dan Kriya SMK N 2 Kayu Agung  Sumatera Selatan (1994 s.d 2006), Guru Bimbingan dan Konseling SMA Negeri 1 Kretek Bantul (2007 s.d 2009), Guru Bimbingan dan Konseling SMK Negeri 1 Pleret (2009 s.d 2018), Kepala Sekolah SMK Negeri 1 Dlingo (2018 s,d 2020), Kepala Sekolah SMK Negeri 1 Sedayu (2020 s.d sekarang). Pengalaman berorganisasi antara lain: (1). Sekretaris MGBK SMK Kabupaten Bantul Periode 2016 s.d 2019. (2). Sekretaris ABKIN Cabang Kabupaten Bantul Periode 2019 s.d 2022. (3). Sekretaris MKKS SMK Kabupaten Bantul Periode 2020 s.d 2023.

Published
2021-09-01
How to Cite:
Santosa, R. (2021). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembuatan RPP Daring melalui Supervisi Akademik Teknik Perorangan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(3), 339-347. https://doi.org/10.51169/ideguru.v6i3.293
Section
Research Articles
Abstract viewed: 388 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 355 times

References

Abdullah, R. (2016). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal. 4(1): 35-45

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT RIneka Cipta

Arikunto, S (2011).Penilaian dan Penelitian Bidang Bimbingan dan Konseling.Yogyakarta: Aditya Media.

Handarini, O. I., dan Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring sebagai Upaya Study From Home (SFH) selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran. 8(3): 496-503. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap

Hari Santoso, Nusyirwan. (2019). Bahan Ajar Pengantar Supervisi Akademik. Jakarta: Direktorat Jendral Guru dan Tenaga Kependidikan.

Jamaluddin. (2019). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pendampingan Kegiatan Ekstra Kurikuler di SD Teladan Metro. Jurnal Penelitian Ilmiah. 3(2), 136-158

Lestari, Y. A., dan Purwanti, M. (2018). Hubugan Kompetensi Pedagogik, Profesional, Sosial dan kepribadian pada Guru Sekolah Nonformal X. Jurnal Kependidikan. 2(1), 197-208

LPPKS. (2020). Panduan Kerja Pengawas Sekolah di Masa Pandemi Covid-19. Jakarta. Retrieved from lppks.kemdikbud.go.id, tanggal 8 Juli 2020

Mukhid, A. (2007). Meningkatkan Kualitas Pendidikan melalui Sistem Pembelajaran yang Tepat. Tadris. 2(1): 121-133

Nurkholis (2013). Pendidikan dalam Upaya memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan. 1(1), 24-25

Rosilawati (2014). Supervisi Akademik dalam Upaya Peningkatan Motivasi Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran. Jurnal PTS dan Kepeg.

Sahari. (2015). Pengaruh Pendidikan, Pelatihan, dan Pengalaman Mengajar terhadap Profesionalisme Guru di SMAN 1 Likupang. Jurnal Pendidikan Islam Iqrq’. 9(1): 62-65

Santoso, H., dan Nusyirwan. (2019). Bahan Ajar Pengantar Supervisi Akademik. Jakarta: Direktorat Jendral Guru dan Tenaga Kependidikan.

Saripudin. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi Kompetensi Profesional Guru Bidang Kompetensi Keahlian Teknik Instalasi Tenaga Listrik di SMK. Invotec. 10(1): 67-88

Sunartini, F., V., dan Sohearto, T. N. E. D. (2012). Hubungan Antara Kompetensi Pedagogik dan Kinerja Guru di Kecamatan Girimulyo Kabupaten Kulon Progo. Humanika. 16(1): 22-32

Sitompul, L. R. (2018). Kompetensi Pedagogik Mahasiswa Program Studi Biologi UPHTeachers College pada PPL-3. Seminar Nasional Edusaintek FMIPA UNIMUS. 87-96

Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Riset Ekonomi dan Bisnis. 13(1): 100-110. Retrieved from https://journals.usm.ac.id/index.php/jreb

Sutopo. (2012). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Surjono, D. H. (2013). Membangun Course ELearning Berbasis Moodle. Yogyakarta: UNY Press.

Warsito, B. (2011). Peranan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh. Jakarta: Depdiknas Jurnal Teknodik. Retrieved from www.pustekkom.go.id

Yanuarti, E. (2017). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru (Penyusunan RPP) melalui Supervisi Akademik. Tajdidukasi, 7(1), 65-75