Penggunaan Media SAC untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menjadi Lebih Baik Atau Meningkat pada Masa Pandemi Covid 19

  • Leni Haryani SMK Muhammadiyah Kalibawang, Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta,  Indonesia

Abstract

The objectives of this Best Practice are 1) To describe the effectiveness of SAC media to improve learning during the Covid 19 Pandemic. 2) To describe learning outcomes using SAC media. Learning is the result of its own construction as a result of its interaction with the learning environment through a process of assimilation or accommodation. Referring to the constructivism paradigm of learning, the principle of SAC media Smart Apps Creator is quite strategic in order to realize effective learning activities. The targets of this best practice activity are students of SMK Muhammadiyah Kalibawang

Class XI. The learning steps with SAC media are (1) the initial stage of learning before using the Smart Apps Creator SAC media (2) the learning stage using SAC media during the covid 19 pandemic (3) the assessment stage after learning to use SAC media during the covid 19 pandemic. Experience shows that the learning outcomes of SMK Muhammadiyah Kalibawang students on pressure material, especially learning during the COVID-19 pandemic, are at the KKM completeness score. In order for material learning to run effectively, we innovate the SAC media. The design of SAC media in learning during the COVID-19 pandemic is shown by pictures in the form of photos. This is done so that it is easy to imitate for anyone who wants to develop it. Based on the results of the analysis and discussion, it shows that SAC media in learning during the covid 19 pandemic is effective for carrying out material learning with better learning outcomes.

Keywords: Media learning, Smart Apps Creator ( SAC)

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leni Haryani, SMK Muhammadiyah Kalibawang, Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta

Leni Haryani. SE.,M.Pd sebagai guru di SMK Muhammadiyah Kalibawang sejak Tahun 2008 sampai sekarang. Alamat sekolah : Sayangan, Banjararum Kalibawang, Kulon Progo, Yogyakarta.

No HP. 0813 2901 0103

Published
2024-01-03
How to Cite:
Haryani, L. (2024). Penggunaan Media SAC untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menjadi Lebih Baik Atau Meningkat pada Masa Pandemi Covid 19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 387-392. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.260
Section
Research Articles
Abstract viewed: 97 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 73 times

References

Belajar dan Faktor- faktor yang Mempengaruhinya 2010. Jakarta: Rineka Cipta Pembelajaran STEM Pada Guru- Guru IPA Di SMA Negeri 1 Galur Kulon Progo. Yogyakarta

Fathurrohman, M. ( 2017). Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca

Kemendikbud. (2016). Naskah Model Pembelajaran Kajian Konstitusional, Jakarta: Dit. Kependidikan

Permendikbud Nomor 22 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Permendikbud Nomor 103. (2014) tentang pembelajaran PSMA, 2016

Algensindo. Arsyad, Azhar. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Danim, Sudarwan. (1995). Media Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas. (2004). Model Penilaian Kelas Kurikulum Berbasis Kompetensi: Jakarta, Balitbang Depdiknas.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dirjen Guru dan Tenaga Kependidikan. (2018). Modul pelatihan implementasi kurikulum.

Sudarmadi. (2019). Best Practice SADIC Untuk Meningkatkan Media Pendidikan, pengertian, pengembangan dan

pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sudjana, Nana & Rivai, Ahmad. (2005). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru

Sudjana, Nana. (2005). Statistik untuk Penelitian. Bandung: Tarsito

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: CV. Alfabeta.

Slameto. Syah, Muhibbin. (2009). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Siagian, S. (2005). Filsafat Administrasi. Jakarta: Gunung Agung.

Siagian, S. (2007). Manajemen Sumberdaya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara

Pembelajaran Kajian Konstitusional yang dikeluarkan oleh Dit