Analisis Kinerja Guru Di Sekolah SMP Katolik Kota Manado Dengan Evaluasi CIPP

  • Antonius Heatubun STPAK St. Yohanes Penginjil Ambon, Ambon, Maluku,  Indonesia
  • Fransiskus Talaud STPAK St. Yohanes Penginjil Ambon, Ambon, Maluku,  Indonesia

Abstract

This study aims to evaluate teacher performance  Catholic junior high schools in Manado using the CIPP (Context, Input, Process, Product) Evaluation model. The aspects assessed include the context of the work environment, qualifications, resources, teaching processes, and student learning outcomes. This research method is qualitative with an evaluative descriptive approach, involving principals and teachers as informants. Data collection techniques included observation, documentation and in-depth interviews. The results show that environmental conditions, educational qualifications, work experience, professional training and adequate facilities greatly affect teacher performance. Teachers play an important role in education with the responsibility of planning, implementing and evaluating learning. Teacher performance must be optimal to ensure quality education. Effective classroom management and positive interactions between teachers and students were also found to play an important role in improving student learning outcomes. The conclusion shows that improving teacher performance in Catholic junior high schools in Manado can be achieved by improving the work environment, providing continuous training and adequate facilities.

Keywords: Teacher Performance, Evaluation, Education

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-08-29
How to Cite:
Heatubun, A., & Talaud, F. (2024). Analisis Kinerja Guru Di Sekolah SMP Katolik Kota Manado Dengan Evaluasi CIPP. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 2030-2037. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1441
Section
Research Articles
Abstract viewed: 114 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 51 times

References

Andina, E. (2018). Efektivitas pengukuran kompetensi guru. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 9(2), 204–220.

Annisa, I. S., & Mailani, E. (2023). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Dengan Menggunakan Metode Miles dan Huberman di Kelas IV SD Negeri 060800 Medan Area. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 6460-6477.

Fatyandri, A. N., & Firmawan, T. (2022). Pengaruh Pelatihan Dan Pengembangan, Motivasi, Kompetensi Terhadap Kinerja Guru Sma Di Kota Batam Di Mediasi Komitmen Organisasi. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 33–45.

Hasanudin, C., Wagiran, W., & Subyantoro, S. (2021). Evaluasi Perkuliahan Daring Keterampilan Menulis Selama Masa Pandemi Covid-19 Dengan Model Evaluasi CIPP. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 27-38.

Heatubun, A., Mua, M. M., Sumual, T., & Sumual, S. D. (2023). Perencanaan Sumber Daya Manusia Di Zaman Kompetitif Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 4392-4396.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi.

Istijarti, A. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru:(Studi Kasus Di SMPS Barunawati Surabaya). JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 7(2), 164-175.

Mahmudi, I. (2011). CIPP: Suatu model evaluasi program pendidikan. At-Ta'dib, 6(1).

Mentang, P. J., & Mua, M. M. (2022). Hubungan Kompetensi Pedagogik dan Iklim Kerja dengan Kinerja Guru SMP Yayasan Pendidikan Katolik Keuskupan Manado di Sulawesi Utara. Syntax Literate, 4452-4462.

Mua, M. M., Sawatu, B. W., & Rado, M. C. (2024). Implementation of Religious Literacy in Shaping the Moral Character of Students. EDUTEC: Journal of Education And Technology, 7(3), 534-547.

Nurhayani, N., Yaswinda, Y., & Movitaria, M. A. (2022). Model Evaluasi CIPP Dalam Mengevaluasi Program Pendidikan Karakter Sebagai Fungsi Pendidikan. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2353-2362

Rodi, M., Oktafiah, Y., & Wahyudi, P. (2020). Pengaruh Kedisiplinan dan Fasilitas Kerja Terhadap Kinerja Guru (Studi Pada SMKN 1 Grati). Jurnal EMA, 4(2), 70–80.

Rohman, H. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 92-102.

Sabon, S. S. (2018). Efektivitas Pelatihan Guru Melalui Pendidikan dan Latihan Profesi Guru. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(3), 159–182.

Supriyantoko, I., Jaya, A., Kurnia, V., & Habiba, P. G. S. (2020). Evaluasi Implementasi Kebijakan Teaching Factory Dengan Model Evaluasi CIPP di SMK Negeri DKI Jakarta. Journal of Vocational and Technical Education (JVTE), 2(2), 1-10.

Syahrin, S., & Salehudin, M. (2024). Manajemen Kinerja Guru di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Karangan Kecamatan Karangan Kabupaten Kutai Timur. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 49-61.

Wardany, E. P. K., & Rigianti, H. A. (2023). Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 250-261.