Problematika Pendidikan Agama Islam pada Anak TNI di Komplek Asrama Widuri Medan

  • Ayu Lestari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan,  Indonesia
  • Humaidah Br Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan,  Indonesia

Abstract

Islamic Religious Education is an effort to convey and teach Islamic teachings to individuals so they can understand and practice the values, principles, and religious practices in their daily lives. This research aims to understand the implementation of Islamic Religious Education for the children of military personnel and the challenges parents face in providing this education. Additionally, this study seeks to identify the efforts that can be made to address these challenges. The method used in this research is qualitative, with data obtained through observation, interviews, and documentation. The results of the study indicate that there are several problems that hinder the implementation of Islamic Religious Education for the children of military personnel. These problems include the lack of time parents have due to their duties and the challenges of instilling religious values in a less supportive environment. Efforts to overcome these challenges include providing additional religious education outside the home, educating with an appropriate educational approach, and monitoring the daily activities of the children to ensure they receive adequate religious guidance.

Keywords: Islamic Religious Education, Issues, Military

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-08-10
How to Cite:
Lestari, A., & Hasibuan, H. B. (2024). Problematika Pendidikan Agama Islam pada Anak TNI di Komplek Asrama Widuri Medan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1882-1890. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1375
Section
Research Articles
Abstract viewed: 42 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 18 times

References

Amma, T., Setiyanto, A., & Fauzi, M. (2021). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Peserta Didik. Edification, 3(1), 1689–1699.

bidin A. (2017). Опыт аудита обеспечения качества и безопасности медицинской деятельности в медицинской организации по разделу «Эпидемиологическая безопасностьNo Title. Dalam Вестник Росздравнадзора (Vol. 4, Nomor 1).

Boiliu, F. M. (2021). Peran Orang Tua sebagai Motivator terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.1.2021.464

Dwi, N., & Mulyana, D. (2021). Pola Komunikasi Keluarga Anggota TNI-AD. Jurnal Riset Public Relations, 1(2), 142–147. https://doi.org/10.29313/jrpr.v1i2.499

Fianti Rita, F., Wasil, M., Jumiyati, S., & Honesti, L. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. Dalam Y. Novita (Ed.), Rake Sarasin (Nomor March). PT.GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI.

Julaeha, S. (2022). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Dalam Lingkungan Keluarga Terhadap Sikap Beragama Peserta Didik. 2, 469–476.

Kariawan, I. made, Haerani, & Karyati, S. (2022). Peran Tentara Nasional Indonesia dalam Penyelenggaraan Pertahanan Keamanan Menurut Undang-Undang Nomor 34 Tahun 2004 Tentang Tentara Nasional Indonesia. Unizar Recht Journal, 1(4), 476–485.

Kemenag RI. (2019). Al-Our’an dan Terjemah.

Marwiyati, S. (2020). Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 152. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i2.7190

Marzuki, G. A., & Setyawan, A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(4), 53–62. https://doi.org/10.55606/jpbb.v1i1.809

Puspytasari, H. H. (2022). Peran Keluarga dalam Pendidikan Karakter bagi Anak. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), Article 1.

Simbolon, S., Padang, R., & Guchi, Z. (2022). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Agama Islam Anak Usia Remaja Di Desa Pangguruan Kecamatan Sumbul Kabupaten Dairi. … : Jurnal Hukum, Pendidikan dan …, 12(2), 113–122.

Sofa, M. (2022). Prinsip-Prinsip Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Al-Qur’an. Kordinat | Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, XXI(2), 10–27.

Surikno, H., Novianty, S. N., & Miska, R. (2022). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Makna, Dasar, dan Tujuan Pendidikan Islam di Indonesia. Al Mau’izhah, XI(1), 225–256.

Zulfahmi, J., & Sufyan. (2018). Peran Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Perspektif Pendidikan Islam. Bidayah: Studi Ilimu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–64.