Diskusi Kelompok Bernilai: Kunci Keaktifan dan Kemampuan Menulis Teks Tanggapan Siswa VII SMP

  • Sumarni Sumarni Universitas Negeri Makassar, Kota Makassar, Sulawesi Selatan,  Indonesia

Abstract

The ability to write response texts is an important skill for junior high school students. This ability can help students to understand and communicate their ideas clearly and effectively. However, based on observations and data obtained from teachers, many junior high school students experience difficulty in writing response texts. This can be seen from the low scores of students in the response text material. This research aims to increase the activeness and ability to write response texts of class VII students at SMPN 24 Makassar through value-added group discussion methods. This research uses a classroom action research design with 4 cycles. The research subjects were students. Data was collected through observation, rubric assessment, and interviews. The research results show that the value-added group discussion method can increase students' activeness and ability to write response texts. This increase can be seen from the increase in student participation in group discussions, the frequency of expressing opinions and ideas, the frequency of asking questions, student focus and attention, the quality of the response text framework, the quality of paragraph development, and the quality of language use. The findings of this research indicate that the value-added group discussion method can be an effective alternative learning method to increase students' activeness and learning ability in Indonesian language subjects, especially response text material.

Keywords: response text, middle school, value added group discussion

PDF Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sumarni Sumarni, Universitas Negeri Makassar, Kota Makassar, Sulawesi Selatan

Sumarni, S.Pd. lahir di Maros pada tanggal 14 Maret 2001. Pendidikan yang pernah dijalani yaitu SDN 209 Inp. Garantiga (2012), SMPN 20 Simbang, Maros (2015), SMAN 10 Maros (2018), S1 Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar (2022), dan sementara melanjutkan perkuliahan S2 Bahasa Indonesia di Pascasarjana Universitas Negeri Makassar, kemudian penulis juga disibukkan dengan mengikuti PPG Prajabatan di Universitas Negeri Makassar. Penulis tinggal di Dusun Paccinikang, Desa Simbang, Kecamatan Simbang, Kabupaten Maros. dengan nomor telp/WA/telegram 085298060565.

Published
2024-05-19
How to Cite:
Sumarni, S. (2024). Diskusi Kelompok Bernilai: Kunci Keaktifan dan Kemampuan Menulis Teks Tanggapan Siswa VII SMP. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1218-1222. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1097
Section
Research Articles
Abstract viewed: 109 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 84 times

References

Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

Dara Arka, F. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Ilmiah Pada Pembelajaran Fisika Untuk Memetakan Minat Belajar Siswa Di Sma Negeri 1 Menggala. Universitas Lampung.

Dinamaryati, D. (2021). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Berbasis Genre dengan Media Pembelajaran Kartu Topik untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menyusun Teks Tanggapan di SMPN 4 Bolo Kelas IX-3 Semester I Tahun Pelajaran 2020/. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 328–339. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.57

Hapsara, A. S. (2020). Peningkatan partisipasi dan hasil belajar daring sosiologi melalui pendekatan problem posing berbasis infografis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 9–19. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.170

Hasanudin, C., Fitrianingsih, A., Tirtanawati, M. R., Sari, B. P., Ulfaida, N., Setiawan, D., & Noeruddin, A. (2024). Pendampingan Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Menulis Teks Tanggapan dengan Bantuan Metode Sugestopedia. Jurnal Gembira: Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(02), 367–380.

Payadnya, I. P. A. A., Hermawan, I. M. S., Wedasuwari, I. A. M., Rulianto, & Jayantika, I. G. A. N. T. (2022). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Sleman: Deepublish.

Rahimi, R., & Selian, S. (2022). Pengembangan bahan ajar menulis berbasis model pembelajaran kolaboratif untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa kelas smp. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 120–128.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Susilowati, A. (2016). Peningkatan Kemampuan Deskripsi dengan Metode Observasi terhadap Siswa Kelas VII Semester 1 SMP Negeri 1 Trenggalek. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 6(1), 780–791. https://doi.org/10.21067/jip.v6i1.1083

Triningsih, D. E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 15(1), 128–144. https://doi.org/10.30957/cendekia.v15i1.667