Systematic Literature Review: Efektivitas Model Problem-Based Learning Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Ekonomi SMA

  • Amilusholihah Amilusholihah Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • A. Sobandi Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Heni Mulyani Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia
  • Nani Sutarni Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat,  Indonesia

Abstract

The independent curriculum is an effort to improve 21st-century skills in the field of education.Relevant to current conditions, there is an increasingly urgent need for skills such as digital literacy, problem-solving abilities, creativity and collaboration.One approach that can help students develop these skills is the problem-based learning (PBL) approach. This research aims to explore and analyze the effectiveness of the PBL model in implementing the independent curriculum in economic learning at the Senior High School (SMA) level. This research uses a Systematic Literature Review (SLR) research approach the Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis (PRISMA) design which involves several stages, such as data selection strategies, research criteria, and data extraction. The secondary data sources used were the Google Scholar and Garuda databases, to search for relevant literature between 2022 and 2024. The results of the research show that the PBL model has proven effective in improving student learning outcomes, critical thinking skills, interest in learning, and student learning activity. in economics subjects. However, further research is still needed, especially in measuring the influence of PBL on students' communication and creative thinking abilities, which are relevant 21st-century skills. Therefore, future researchers are advised to carry out PBL analysis with more comprehensive coverage, to obtain more accurate and appropriate results.  

Keywords: problem based learning model, independent curriculum, economics subject

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-07-14
How to Cite:
Amilusholihah, A., Sobandi, A., Mulyani, H., & Sutarni, N. (2024). Systematic Literature Review: Efektivitas Model Problem-Based Learning Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Ekonomi SMA. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1635-1643. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1079
Section
Literature Review
Abstract viewed: 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded: 0 times

References

Andeline, P., Dewi, R. M., Sarirejo, S., & Suryani, N. D. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X-6 di SMA Negeri 1 Porong Tahun 2022/2023. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(2), 147–158.

Cahyani, D., Arprizal, A., & Desmineli, D. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Kahoot Untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI. F. 11 SMA Negeri 4 Kota Jambi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9348–9362.

Dacholfany, M. I., Rukhmana, T., Rozi, F., Wulandari, F. W., Vanchapo, A. R. V., & Mulyapradana, A. (2023). Strategi Pengembangan Diri Mahasiswa Melalui Kurikulum Merdeka Untuk Meningkatkan Daya Saing Global. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2664–2669.

Lindasari, F. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Mata Pelajaran Ekonomi Pada Materi Lembaga Jasa Keuangan Dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Luring Pada Siswa Kelas X IS di SMA Negeri 1 Tanjungbalai Tahun Pelajaran 2023/2024. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 592–603.

Lubis, M. U., Siagian, F. A., Zega, Z., Nuhdin, N., & Nasution, A. F. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Dalam Pendidikan. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(5), 691–695.

Lumentut, J., Wuisang, J., & Kandori, I. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Xi Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 7 Manado Dengan Menggunakan Model PBL. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2s), 219–232.

Mahmudah, M., Mustika, R. D., & Anhar, M. S. (2023). Penerapan Model Problem-Based Learning Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pelajaran Ekonomi. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 7(2), 565–580.

Minarni, S. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Materi Kelangkaan Dengan Model Problem Based Learning Pada Siswa Kelas X SMA Ya Bakii 1 Kesugihan Cilacap. JGuruku: Jurnal Penelitian Guru, 1(2), 576–580.

Ningsi, A., Sukiman, S., Agustina, A., Hardiyana, M. R., & Nirmala, S. U. (2024). Identifikasi Tantangan dan Strategi dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Tingkat Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 678–682. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.877

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.

Rani, P. R. P. N., Asbari, M., Ananta, V. D., & Alim, I. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pembelajaran yang Relevan, Sederhana, dan Fleksibel. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 78–84.

Rizkianti, P. A., Asbari, M., Priambudi, N. P., & Asri, S. A. J. (2024). Pendidikan Indonesia Masih Buruk? Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 35–38.

Setiyono, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI Iis Man 1 Lombok Barat. VALUTA, 8(2), 98–102.

Siswanti, A. B., & Indrajit, R. E. (2023). Problem Based Learning. Penerbit Andi.

Sudrajat, D. R., Waspada, I., & Suryana, A. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS 4 SMA Negeri 1 Bandung. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 6(1), 257–264.

Sulasiawati, N. L. A., & Indrayani, L. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas 11 IPS 2 SMA Negeri 2 Mendoyo. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 15(1), 145–151.

Sulistyani, A. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Pada Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IIS di SMA Negeri 1 Dayun Tahun Ajaran 2022. Science and Education Journal (SICEDU), 1(2), 427–437.

Suriyanto, B., Prakoso, A. F., & Shobah, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Kolaboratif pada Siswa Kelas X-2 Mata Pelajaran Ekonomi Tentang Alat Pembayaran Tunai dan Non Tunai di SMA Negeri 1 Baureno. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9343–9347.

Taturu, T., Wuisang, J., & Mambu, B. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Minat Peserta Didik Pada Pelajaran Ekonomi Materi Akuntansi Kelas XII SMA Negeri 1 Manado. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1s), 253–265.

Teknowijoyo, F., & Marpelina, L. (2022). Relevansi industri 4.0 dan society 5.0 terhadap pendidikan di Indonesia. Educatio, 16(2), 173–184.

Telaumbanua, K. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pertumbuhan dan Pembangunan Ekonomi. Ndrumi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–6.

Wahyuniati, T. S., Dewi, R. M., & Kushardini, R. (2023). Analisis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI pada Pelajaran Ekonomi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 305–312.

Wangid, M. N. (2023). Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) Untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 12(1), 23–28.