Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Pelajaran Seni Budaya Untuk Meningkatkan nilai-nilai Multikultural

  • Hingrida Margarita Anastasia Hendrik Universitas Kristen Krida Wacana, Kota Jakarta, Provinsi DKI Jakarta,  Indonesia
  • Saparso Saparso Universitas Kristen Krida Wacana, Kota Jakarta, Provinsi DKI Jakarta,  Indonesia
  • Elika Dwi Murwani Universitas Kristen Krida Wacana, Kota Jakarta, Provinsi DKI Jakarta,  Indonesia

Abstract

This study explores the application of a project-based learning model to promote multicultural values among students in the context of Arts, Culture, and Crafts education. Utilizing the Classroom Action Research (CAR) method across 2 cycles, the research was conducted with first-grade students at ABC Christian Elementary School, Sentani. The results indicate a noticeable improvement in students' achievement of multicultural value indicators following the implementation of the Project-Based Learning Method. Initial observations revealed a gradual acceptance and appreciation of group members, with consistent increases in indicator achievement across cycles. The study concludes that the project-based learning model effectively enhances students' multicultural values in Arts, Culture, and Crafts education.

Keywords: Project-Based Learning

PDF Downloads

Download data is not yet available.
Published
2024-05-27
How to Cite:
Hendrik, H. M. A., Saparso, S., & Murwani, E. D. (2024). Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Pelajaran Seni Budaya Untuk Meningkatkan nilai-nilai Multikultural . Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1261-1268. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.932
Section
Research Articles
Abstract viewed: 82 times
pdf (Bahasa Indonesia) downloaded: 39 times

References

Akbar, M. B., & Darmawan, W. (2022). Pendidikan Multikultural Melalui Pekan Budaya Tionghoa Yogyakarta (PBTY) sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah Kreatif. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(1), 92-98. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.449

Azis, A. C., Sugito, & Winara. (2022). Pendidikan Seni Rupa dan Prakarya. Bandung: Media Sains Indonesia.

Firdaus, A. (2019). Aktualisasi Nilai-Nilai Multikultural Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Kuliah Studi Resolusi Konflik Dan Pendidikan Multikultural. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 209-226.

Lestariningsih, W. A., Jayusman, & Purnomo, A. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 1 Rembang Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(2), 123-131.

Lionar, U., & Mulyana, A. (2019). Nilai-Nilai Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah: Identifikasi pada Silabus. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 11-25.

Mahtumi, I., Purnamaningsih, I. R., & Purbangkara, T. (2022). Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based learning). Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.

Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.

Prastyawati, L., & Hanum, F. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Multikultural Berbasis Proyek Di SMA. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 21-29. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i1.4600

Purba, Manurung, & Mulyana. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek dan Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi SMA.

Rohita. (2021). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Deepublish.

Sadono, M. Y., & Masruri, M. S. (2014). Keefektifan VCT Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Nilai Nasionalisme, Demokrasi, Dan Multikultural. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 1(1), 71-82. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v1i1.2429

Sari , M. N., & Zuchdi, D. (2018). Aktualisasi Nilai-nilai Multikultural di SMA Taruna Nusantara Magelang. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 5(2), 115-30.

Siregar, N. T. (2022). Menulis Bentuk Passé Composé Menggunakan Padlet Berbasis Project Based Learning. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(3), 288-293. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i3.409

Sofyan, H. (2006). Implementasi pembelajaran Berbasis Proyek pada Bidang Kejuruan. Cakrawala Pendidikan: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 291-308. https://doi.org/10.21831/cp.v1i2.8515

Sumiati. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Investigasi dan Sikap Ilmiah Siswa. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(3), 265-271. https://doi.org/10.51169/ideguru.v6i3.242

Wakano, A. (2019). Nilai-nilai Pendidikan Multikultural dalam Kearifan Lokal. https://indonesiabaik.id/infografis/jumlah-pulau-di-indonesia-capai-17000

Wiranti, D. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembentukan Kecerdasan Sosial Peserta Didik Pada Pembelajaran Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MTs Muhammadiyah Kota Metro. https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/1302